Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är Kentfan. Och hade den goda (?) smaken att äntra scenen som nyvald partiledare till låten som avslutas med en upprepning av raderna. De 999 saker jag aldrig skulle göra
De vägs upp av 999 värre saker jag redan har gjort

Oklart hur han tänkte ;) Men låten är ju bra mycket bättre än Da Buzz 😅
Haha, där ser man. Tyvärr har jag som syntälskare lärt mig den hårda vägen att musiksmak inte är en förmildrande omständighet, den kanske hemskaste människan i riksdagen har förmodligen bäst musiksmak... :down:

Usch vad jag blev deppig av att kolla på nyheterna... Nu tröstäter jag glass och försöker tänka på sådant som är bra. Men alltså faan rent ut sagt. Jag tror verkligen inte att det här blir bra (annat än för de som redan är rika såklart).

Varför kommenteras UK personlighet?
Och @Red_Chili , varför tror du att det blir bättre för de redan rika? Var finns det att läsa om?

Jag har lite svårt att greppa vad detta kommer att innebära för Sverige de kommande fyra åren. Inte bara rent ideologiskt utan rent konkret.
Jo jag har läst massor och följt debatter men har ändå svårt att i mitt inre ta till mig vad det faktiskt kommer att innebära. Kommer det bli så urspårat som jag tror det kommer bli eller kan det finnas något positivt alls med denna regering? Nånting?

Jag har lite svårt att greppa vad detta kommer att innebära för Sverige de kommande fyra åren. Inte bara rent ideologiskt utan rent konkret.
Jo jag har läst massor och följt debatter men har ändå svårt att i mitt inre ta till mig vad det faktiskt kommer att innebära. Kommer det bli så urspårat som jag tror det kommer bli eller kan det finnas något positivt alls med denna regering? Nånting?
Nej.

Segregationen kommer att öka ytterligare det är helt självklart.
Tveksamt också om gängkriminalitet kommer att minska. Jo man kommer väl låsa in fler men grundproblemet återstår.
Klimatet, vad hände med det?
Landsbygden blir spännande se vad som händer. Tror ju inte ett dyft på att det kommer bli bättre iaf.

Jag tycker att det finns mycket positivt i Tidöavtalet. Här är några om Hälso och sjukvård som jag klippt ut:

"Tandvårdsreform
En utredning tillsätts för att stärka tandvårdens högkostnadsskydd för att mer efterlikna det som finns i övrig vård. Äldre personer med sämst munhälsa ska prioriteras."

"Jämställd vård samt vård och forskning om kvinnors sjukdomar och hälsa
• Möjligheter till hemabort genomförs i enlighet med tidigare beslut.
• Ökade medel för forskning om kvinnors sjukdomar och hälsa.
• Stärkt vård för sexuellt våldsutsatta, såväl barn som vuxna.
• Satsning på vård för migrän, endometrios och klimakteriebesvär.
• Utbildningssatsningar, myndighetsuppdrag och ev. budgetsatsningar för jämställd vård."

"Utveckla apotekens roll i vårdkedjan
Erbjud vissa tjänster som hälsoundersökningar (utöver dagens blodtryckskontroller m.m.). Inför ett farmaceutsortiment, ett mellanläge mellan receptfritt och receptbelagt."

"Rättighetsskydd för abort
Den pågående grundlagsutredningen om bl.a. domstolarnas oberoende ska fullföljas utifrån gällande direktiv. En ny grundlagsutredning ska bl.a. utreda hur aborträtten kan stärkas. Förslag tas fram om hur kvinnans rätt till abort kan ges skydd i regeringsformen."

Det blir ju svårt att lyfta det som något positivt eftersom det inte hade varit aktuellt med en sänkning om ”andra sidan” vunnit valet.
Ah du tänker så. Jag tänker att det inte alltid är svart eller vitt. Tycker också att skattesänkningar för främst låginkomsttagare och mellaninkomsttagare är bra.

Då koncentrerar vi endast på det som faktiskt kan bli sämre.

Och jag tycker det är en skam att SD är det näst största partiet. Men jag har en tilltro på att det tar stopp med t ex förslagen om "vandel".

Jag tycker att det finns mycket positivt i Tidöavtalet. Här är några om Hälso och sjukvård som jag klippt ut:

"Tandvårdsreform
En utredning tillsätts för att stärka tandvårdens högkostnadsskydd för att mer efterlikna det som finns i övrig vård. Äldre personer med sämst munhälsa ska prioriteras."

• Utbildningssatsningar, myndighetsuppdrag och ev. budgetsatsningar för jämställd vård."

Erbjud vissa tjänster som hälsoundersökningar (utöver dagens blodtryckskontroller m.m.). Inför ett farmaceutsortiment, ett mellanläge mellan receptfritt och receptbelagt."

Den pågående grundlagsutredningen om bl.a. domstolarnas oberoende ska fullföljas utifrån gällande direktiv. En ny grundlagsutredning ska bl.a. utreda hur aborträtten kan stärkas. Förslag tas fram om hur kvinnans rätt till abort kan ges skydd i regeringsformen."
Väldigt bra om det börjar satsats mer på kvinnliga sjukdomar som varit så bortprioriterade genom åren! Plus underlätta med abort mm

Ja jag tänkte precis att är det det mest positiva med en ny regering när de väljer att INTE göra något jag då är det inte så mycket att hänga i julgranen 😅
Åh...den där skrattsmilyen...

Nåja, tycker det finns bra förslag. Och A-kassenivå idag är inte permanent. Fler partier har haft som förslag att göra den tillfälligt stärkta A-kassan permanent. Så det är positivt att det genomförs.

Och jag hoppas många förslag i TIdöavtalet aldrig kommer till skott, vilket faktiskt är högst troligt.

Åh...den där skrattsmilyen...

Nåja, tycker det finns bra förslag. Och A-kassenivå idag är inte permanent. Fler partier har haft som förslag att göra den tillfälligt stärkta A-kassan permanent. Så det är positivt att det genomförs.

Och jag hoppas många förslag i TIdöavtalet aldrig kommer till skott, vilket faktiskt är högst troligt.
😅 - läs stressande, hur fan blir det nu, omg fast utan sensationen

"Tandvårdsreform

Jag är mest intresserad av hur de ska finansiera alla sina löften... M är rätt allergiska mot skattehöjningar.

Om vi bryter ner det i mindre konkreta delar kommer det säkert finnas ett helt gäng saker som jag anser vara positivt. Konstigt vore annars eftersom jag i grunden ser mig som borgerlig, röstade på Alliansen under Reinfeldt och ångrar inte det idag.

Några exempel är det som @Lingon listade. Men den stora poängen är att positiva enskilda åtgärder inte spelar någon som helst roll. Jag är inte ett dugg intresserad av att personer med den människosyn som högern i allmänhet och SD i synnerhet nu visar upp OCKSÅ presenterar exempelvis billigare tandvård. Den monetära billigheten kommer med ett pris som aldrig kommer vara värt att betala.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka