Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas kan man alltid göra, men det verkar råda konsensus i att det är väldigt osannolikt.

Frågan är hur länge alla de Nya Anti-Liberalerna står ut med att genomföra antiliberal politik och när rasistiska förslag visar sig vara ogenomförbara, hur ställer sig SD till att acceptera verkligheten? Min personliga åsikt är att den här regeringen är minst lika instabil som förra.

Och nu efter att avtal och statsminister är klart så ska budget fram, där tänker jag att M vill ha igenom mycket av sin politik - vilket är något SD inte gick till val på inför sina väljare. Det är inte så mycket mer än sänkta fossilbränslepriser och bibehållen a-kassa som är låsta i avtalet när det gäller de delarna. SD har riktat in sig på rasism och att så split i befolkningen i sina krav.

Tycker du myntat ett riktigt bra nytt namn!

Fast alltså näe, det är en jättepriviligierad ståndpunkt att "lita på polisen", även här i Sverige. Det är ingen nyhet.

Igår blev jag rädd för polisen för första gången helt oprovocerat. Det var en polis med ansiktet halvt täckt (gissar munskydd) och uppknäppt reflexväst i mörkret vid sidan av en trafikkontroll så säkert inget konstigt alls. Men jag fick nog för första gången en idé om känslan när de inte vill en väl. Jag har alltid förstått det i teorin men det har blivit så mycket mer verkligt för mig iom protesterna i Iran och följderna av valet.

Igår blev jag rädd för polisen för första gången helt oprovocerat. Det var en polis med ansiktet halvt täckt (gissar munskydd) och uppknäppt reflexväst i mörkret vid sidan av en trafikkontroll så säkert inget konstigt alls. Men jag fick nog för första gången en idé om känslan när de inte vill en väl. Jag har alltid förstått det i teorin men det har blivit så mycket mer verkligt för mig iom protesterna i Iran och följderna av valet.
Själv är jag väl så skadad av att tillhöra riskgrupp att jag känner mer tilltro till någon som ser ut att ha munskydd än inget alls. 😅 Men jag förstår hur du menar.

Enligt Tidöavtalet ska ju ”Ett projekt genomföras för att stärka högstaligornas konkurrenskraft i den svenska elitfotbollen och elithockeyn”.

Igår var det fotbollsderby. Matchen fick avbrytas när säkerhetsläget på läktaren blev för osäkert och polisen har inlett brottsutredning.

Man får väl hoppas att dessa kriminella gäng inte har för många utländska medborgare. Jag menar den där vandeln verkar ju inte vara på topp direkt 🙄🤷‍♀️

(Tidöavtalet innehåller för övrigt inga som helst andra idrottssatsningar på breddidrott eller liknande.)

Enligt Tidöavtalet ska ju ”Ett projekt genomföras för att stärka högstaligornas konkurrenskraft i den svenska elitfotbollen och elithockeyn”.

Igår var det fotbollsderby. Matchen fick avbrytas när säkerhetsläget på läktaren blev för osäkert och polisen har inlett brottsutredning.

Man får väl hoppas att dessa kriminella gäng inte har för många utländska medborgare. Jag menar den där vandeln verkar ju inte vara på topp direkt 🙄🤷‍♀️

(Tidöavtalet innehåller för övrigt inga som helst andra idrottssatsningar på breddidrott eller liknande.)
Jag har inte fattat vad som gör att rikspolitiken ens ska befatta sig med frågan om "högstaligornas konkurrenskraft". Är inte det en helt och hållet inomsportslig fråga?

Är det någon lagändring det handlar om eller är det riktade bidrag? Hur ska man motivera riktade åtgärder mot just dessa två till synes godtyckligt utvalda idrotter?

Jag har inte fattat vad som gör att rikspolitiken ens ska befatta sig med frågan om "högstaligornas konkurrenskraft". Är inte det en helt och hållet inomsportslig fråga?

Är det någon lagändring det handlar om eller är det riktade bidrag? Hur ska man motivera riktade åtgärder mot just dessa två till synes godtyckligt utvalda idrotter?

Jag tycker inte staten överhuvudtaget ska sponsra elitidrott. Elitidrotten får väl bära sig och sina kostnader själv. Staten ska sponsra breddidrotten så att alla som vill ska kunna idrotta.

Det är ingen som vet. Jag skulle gissa utifrån vad jag läst bland klubbarnas kommentarer att det skulle handla om något som ändringar i skattesystemet för spelarna för att göra ligorna mer attraktiva för spelarna.

Men elitklubbarna verkar ju inte ens tycka att det är en fantastik ide själva utan tycker man ska satsa på ungdomsidrotten 😅

Hoppas kan man alltid göra, men det verkar råda konsensus i att det är väldigt osannolikt.

Frågan är hur länge alla de Nya Anti-Liberalerna står ut med att genomföra antiliberal politik och när rasistiska förslag visar sig vara ogenomförbara, hur ställer sig SD till att acceptera verkligheten? Min personliga åsikt är att den här regeringen är minst lika instabil som förra.

Och nu efter att avtal och statsminister är klart så ska budget fram, där tänker jag att M vill ha igenom mycket av sin politik - vilket är något SD inte gick till val på inför sina väljare. Det är inte så mycket mer än sänkta fossilbränslepriser och bibehållen a-kassa som är låsta i avtalet när det gäller de delarna. SD har riktat in sig på rasism och att så split i befolkningen i sina krav.

Ja det där ska bli intressant (eller vad man nu ska kalla det). Min bild är att väldigt många som röstat SD inte är sådana som generellt uppskattar, eller gynnas av, en moderat ekonomisk politik. Eller resonerar man så att så länge det blir billigt att bränna diesel i en tillvaro utan invandrare så står man ut med vad som helst i övrigt? Det var ju inte riktigt så det lät när Alliansen satt i regeringen..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka