Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att envist ha hävdat under hela valrörelsen att en röst på L/M/KD inte alls betydde en röst på SD och att det viktigaste är att man fick en borglig regeringen har nu Expressen fått frysta fötter och plötsligt svämmar det över av SD fientliga åsikter och rapporterande.

Fö kommer det vara intressant at L som gick till val på att avskaffa konfessionella friskolor ska komma runt att merparten friskolor i Sverige är kristna. Eller ska de försöka åla sig att kristna friskolor tillhör samhällskanon och muslimska inte? Eg öppen främlingsfientlighet.
Fast deras ledartexter är tyvärr inte riktigt så, där verkar det viktigare att uppmana Uffe att inte slösa med pengar, och till kommande finansminister skriver de :"Den kommande finansministern måste ha koll på utvecklingen hos Försäkringskassan och raskt gripa in om kostnaderna för sjukskrivningar och LSS börjar stiga."
https://www.expressen.se/ledare/lag-kristersson-far-inte-slarva-med-stalarna/

Fast deras ledartexter är tyvärr inte riktigt så, där verkar det viktigare att uppmana Uffe att inte slösa med pengar, och till kommande finansminister skriver de :"Den kommande finansministern måste ha koll på utvecklingen hos Försäkringskassan och raskt gripa in om kostnaderna för sjukskrivningar och LSS börjar stiga."
https://www.expressen.se/ledare/lag-kristersson-far-inte-slarva-med-stalarna/

Jag tänker mer på att de är öppet SD fientliga vilket de inte var innan valet.

Efter att envist ha hävdat under hela valrörelsen att en röst på L/M/KD inte alls betydde en röst på SD och att det viktigaste är att man fick en borglig regeringen har nu Expressen fått frysta fötter och plötsligt svämmar det över av SD fientliga åsikter och rapporterande.

Fö kommer det vara intressant at L som gick till val på att avskaffa konfessionella friskolor ska komma runt att merparten friskolor i Sverige är kristna. Eller ska de försöka åla sig att kristna friskolor tillhör samhällskanon och muslimska inte? Eg öppen främlingsfientlighet.
Självklart är det bara muslimska friskolor som räknas, är de kristna, så är det ju bara som det ska.

Uppenbarligen inte nej. Jo kanske på Henrik Vinge, han är ju ändå juristutbildad. Men om inte förr så kommer de att behöva lyssna på lagrådet, och de kommer inte att uppskatta det. Om inte juristerna, sociologerna och kriminologerna sätter ner foten redan i utredningarna dvs. Det ska ändå bli lite intressant att se vilka de tänker sig ska medverka i alla dessa utredningar, Sveriges urval av kvalificerade jurister är ju liksom inte oändligt?

Bara den senaste utredningen om (bl.a.) anonyma vittnen (SOU 2021:35) - som leddes av justitierådet Stefan Johansson - hade följande experter som biträdde: advokaten Bengt Ivarsson, biträdande enhetschefen vid Brottsförebyggande rådet Johanna Skinnari, hovrättslagmannen i Hovrätten för Västra Sverige Åke Thimfors, polisintendenten Lena Bergenstråle, dåvarande chefsjuristen, numera rättschefen, vid Domstolsverket Charlotte Driving, verksjuristen vid Kriminalvården Henrik Holmström, vice riksåklagaren Katarina Johansson Welin, vice överåklagaren Olof Kronlund, generalsekreteraren för Brottsofferjouren Sverige Fredrik Mellqvist och juristen vid Brottsoffermyndigheten Fredrik Selin. Och som sakkunniga biträde numera kanslirådet, vid Justitiedepartementet Christina Blomberg och rättssakkunniga vid Justitiedepartementet Evelina Sandgren.

Bengt Ivarsson sammanfattar utredningens bedömning "Utredningen konstaterar på goda grunder att det saknas skäl att införa anonyma vittnen då det skulle få ingen eller liten effekt för att bekämpa den grova organiserade brottsligheten. De av Europadomstolen fastslagna ramarna för anonyma vittnen innebär att det bland annat är enbart vid mycket grova brott som begås inom organiserad brottslighet som det kan accepteras att vittnen hörs anonymt.

Det snäva användningsområdet bekräftas även av våra nordiska grannländer och andra länder som har lagstiftning om anonyma vittnen. Ett införande av anonyma vittnen skulle dessutom riskera att leda till att människor som bevittnat vardagsbrott skulle kräva att få vara anonyma för att ställa upp och vittna. Det finns således en uppenbar risk att benägenheten att vittna på ett generellt plan skulle minska om anonyma vittnen infördes i Sverige. Det är därför klokt av utredningen att avfärda detta förslag.
"

Men lika fullt - ett eller högst två år senare ska det skrapas fram ett motsvarande gäng (förhoppningsvis) kvalificerade människor, som lär vara kollegor till tidigare experter och utredare, för att utreda samma sak en gång till. Nu med direktiven "ett system med anonyma vittnen ska införas". :banghead: Skattemedlen verkar räcka till mycket på denna punkt i alla fall.
Ren populism, man blir alldeles matt och förbannad.

De som på allvar tror att detta är den rätta vägen kan inte ha satt sig in i frågan tillräckligt.

Men det är väl konfessionella skolor över lag som L velat ha bort, av principiella skäl, oberoende av vilken religion de är knutna till?

Hur gick det med projektet? :D
Måste säga att jag inte blev särskilt klokare på vad personen faktiskt tycker. På plussidan var det en del krasst konstaterande att det kan slå hårt mot redan svaga grupper i samhället, såsom det att man vill kunna kasta ut prostituerade och missbrukare ur landet, men jag uppfattade inget tydligt fördömande av avtalet som helhet. Det var lite svävande svar på flera av mina kommentarer. Tror hen kanske inte var riktigt insatt i vad avtalet innebar än. Möjligtvis är hen mer konservativ än vad jag trodde tidigare, vilket är tråkigt i sådana fall, men jag hade också ibland svårt att skilja verkliga åsikter från skämtsam ironi och liknande... Drinkarna och vinet jag drack kan ha spelat in i min förvirrade bedömning av det hela, ovan vid alkohol. En del höll vi absolut med varandra om, annat är mer oklart, allt som allt så var det väl inte så tydligt som jag hade velat. Jag blev inte utkastad iallafall.

Lyssnar de inte till några jurister, sociologer, kriminologer alls? Deras förslag är ju ren populism, inget som på något sätt visat sig vara effektivt.

Man måste ju sätta fokus på andra änden, se vad det är för faktorer som gör att unga människor dras till kriminalitet? Vad hade behövts för att de skulle välja en annan väg? När den förra borgerliga regeringen drog in mycket av det förebyggande arbetet som gjordes ute i kommunerna för att sänka skatten sa jag att jag var orolig över vad det skulle leda till på sikt. Har arbetat inom socialtjänsten i nästan 30 år sett vad som satsats på och vad som sedan dragits ner på när politiken ändrats.
Man behöver signalera hopp åt de som växer upp. Klyftorna mellan människor behöver minska för att de som är längst ner inte ska känna att "svenssonlivet" är för ouppnåeligt och därför söker sig andra vägar för att få ett bättre liv än det som ett slitigt arbete med låg lön innebär.

Uppenbarligen inte nej. Jo kanske på Henrik Vinge, han är ju ändå juristutbildad. Men om inte förr så kommer de att behöva lyssna på lagrådet, och de kommer inte att uppskatta det. Om inte juristerna, sociologerna och kriminologerna sätter ner foten redan i utredningarna dvs. Det ska ändå bli lite intressant att se vilka de tänker sig ska medverka i alla dessa utredningar, Sveriges urval av kvalificerade jurister är ju liksom inte oändligt?

Bara den senaste utredningen om (bl.a.) anonyma vittnen (SOU 2021:35) - som leddes av justitierådet Stefan Johansson - hade följande experter som biträdde: advokaten Bengt Ivarsson, biträdande enhetschefen vid Brottsförebyggande rådet Johanna Skinnari, hovrättslagmannen i Hovrätten för Västra Sverige Åke Thimfors, polisintendenten Lena Bergenstråle, dåvarande chefsjuristen, numera rättschefen, vid Domstolsverket Charlotte Driving, verksjuristen vid Kriminalvården Henrik Holmström, vice riksåklagaren Katarina Johansson Welin, vice överåklagaren Olof Kronlund, generalsekreteraren för Brottsofferjouren Sverige Fredrik Mellqvist och juristen vid Brottsoffermyndigheten Fredrik Selin. Och som sakkunniga biträde numera kanslirådet, vid Justitiedepartementet Christina Blomberg och rättssakkunniga vid Justitiedepartementet Evelina Sandgren.

Bengt Ivarsson sammanfattar utredningens bedömning "Utredningen konstaterar på goda grunder att det saknas skäl att införa anonyma vittnen då det skulle få ingen eller liten effekt för att bekämpa den grova organiserade brottsligheten. De av Europadomstolen fastslagna ramarna för anonyma vittnen innebär att det bland annat är enbart vid mycket grova brott som begås inom organiserad brottslighet som det kan accepteras att vittnen hörs anonymt.

Det snäva användningsområdet bekräftas även av våra nordiska grannländer och andra länder som har lagstiftning om anonyma vittnen. Ett införande av anonyma vittnen skulle dessutom riskera att leda till att människor som bevittnat vardagsbrott skulle kräva att få vara anonyma för att ställa upp och vittna. Det finns således en uppenbar risk att benägenheten att vittna på ett generellt plan skulle minska om anonyma vittnen infördes i Sverige. Det är därför klokt av utredningen att avfärda detta förslag.
"

Men lika fullt - ett eller högst två år senare ska det skrapas fram ett motsvarande gäng (förhoppningsvis) kvalificerade människor, som lär vara kollegor till tidigare experter och utredare, för att utreda samma sak en gång till. Nu med direktiven "ett system med anonyma vittnen ska införas". :banghead: Skattemedlen verkar räcka till mycket på denna punkt i alla fall.

Det framstår som att de underkänner kompetensen av alla de som medverkat i utredningarna, och vill leta personer som på förhand bestämt sig för vad utredningen skall påvisa. Detta undergräver såklart utredningars funktion, så varför inte bara slopa den där dyra detaljen? Varför inte göra som förslaget om att flytta listan över farliga länder man kan söka asylrätt ifrån till regeringskansliet istället för migrationsverket, mer specifikt till SDs tjänstemän? Helst inte Vinge som du påpekade har en examen i juridik!

Det är väl lite av kärnan i pratet om att tjänstemän inte ska få bromsa det som beslutas politiskt. Ett övergripande koncept för att avpollettera de led i beslutsfattande och verkställande där dels sakkunniga, dels olika formkrav hindrar att saker kan göra hur som helst och på vilka grunder som helst. Eller där det är menat att det ska skapas utrymme för måttfullhet och reflektion innan man kör all-in på rent idébaserade linjer.

Jag undrar hur flera av dessa förslag går ihop med barnkonventionen som vi ju numera gjort till lag.

Det som skrämmer mig mest just nu är att allt det som jag tänker "men när det här kommer upp/när det här ska göras/när det här...så måste det stoppas" om, så är det precis de problem jag ser som får SD:are att känna sig på rätt spår.

Det har ju kommit en hel del kritik och ifrågasättande under dagen, t ex gällande det här med utvisning pga vandel. Befogat och sakligt uttryckt av personer inom olika professioner, på positioner där man bör kunna anta att de är insatta i frågan de pratar om. Men så slås jag till golvet av insikten att någon som uttalat är emot "etablissemanget" och provoceras av allt de ser som PK och extremvänster, tolkar invändningarna precis tvärtemot som jag gör - att när de här protesterna kommer, då har vi träffat rätt.

Jag blir bedrövad och snudd på apatisk, när jag inser att det jag hänvisar till för att argumentera emot förslagen, är precis det de vill montera ner...

Och detta är så jävla vidrigt, man vill alltså utreda möjligheten till att bla. dra ned på möjligheten till assistansersättning för icke-medborgare för att vi inte ska vara så tilldragande.
Visa bifogad fil 103153
Jag förstår inte hur de tänker att flyktingar ska överleva överhuvudtaget i sverige? Tror de att traumatiserade människor som flyr krig och katastrof kommer kunna börja jobba första dagen?

Människoföraktet är så enormt.

Att minst 175 närvarande ledamöter röstar rött (rött som i nej till UK som statsminister). Möjligtvis röstar någon enstaka på den sidan gult men det påverkar inte resultatet alls. Även om ingen skulle rösta grönt så blir UK statsminister.

Siffrorna har jag koll på. Kanske dålig ställd fråga. Menar mer om det är rimligt att ens hoppas?

Siffrorna har jag koll på. Kanske dålig ställd fråga. Menar mer om det är rimligt att ens hoppas?
Hoppas kan man alltid göra, men det verkar råda konsensus i att det är väldigt osannolikt.

Frågan är hur länge alla de Nya Anti-Liberalerna står ut med att genomföra antiliberal politik och när rasistiska förslag visar sig vara ogenomförbara, hur ställer sig SD till att acceptera verkligheten? Min personliga åsikt är att den här regeringen är minst lika instabil som förra.

Och nu efter att avtal och statsminister är klart så ska budget fram, där tänker jag att M vill ha igenom mycket av sin politik - vilket är något SD inte gick till val på inför sina väljare. Det är inte så mycket mer än sänkta fossilbränslepriser och bibehållen a-kassa som är låsta i avtalet när det gäller de delarna. SD har riktat in sig på rasism och att så split i befolkningen i sina krav.

Men det är väl konfessionella skolor över lag som L velat ha bort, av principiella skäl, oberoende av vilken religion de är knutna till?

Jag håller med dem om det. Skolor ska undervisa om religioner, inte på något sätt påverka eleverna i den ena eller andra riktningen. Jag förstår inte att det konfessionella skolor fortfarande är tillåtna i Sverige 2022. Känns extremt ofräscht och obehagligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka