Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visste att det skett en utredning ganska nyss, men missade att det är så pass nyligen.

Utredningen om tjänstemannaansvaret är ännu färskare (SOU 2022:2). Ledd av hovrättsrådet Anne Rapp med sammansättningen Anders Alexandersson (Socialstyrelsen), Daniel Godman (Polismyndigheten), Viveca Lång (Svea hovrätt), Mikael Ruotsi (Uppsala universitet), Torkel Schlegel (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), Solveig Sörlien (Advokatfirman Två Lejon), Eva Thunegard (Åklagarmyndigheten) och Jonas Öberg (Brottsförebyggande rådet) som experter samt Ani Arevian Sjöstedt (Justitiedepartementet) och Johanna Granfors (Kulturdepartementet) som sakkunniga.

..... bah, humbug! :meh:

Men de skulle ju kunna byta och låta team Anne Rapp utreda anonyma vittnen och så får team Stefan Johansson titta på tjänstemannaansvaret, igen.

Vandel borde ju knappast gälla enbart flickor och kvinnor, det är väl snarare att lika stort problem när det gäller pojkar och män? Hur är det med t ex Paulo Robertos vandel, han som greps för att köpt sex av en prostituerad kvinna? Han begick en kriminell handling, inte hon då det inte är olagligt att prostituera sig även om det nog anses som bristande vandel. Att hota folk med järnrör, fuska med bidrag mm känns som solklara fall av tveksam karaktär och diskutabel vandel.
Jag håller med dig, men det verkar som om det här partiet gör extrem skillnad på kvinnor/flicor och män. Vilket jag anser är jättefel (men se hur de agerade när Ekeroth behövde en position. Då körde de bara över alla väljare i en region och rn av sina egna. För hon var bara "en inkvoterad kvinna")

Och jag blev bara så fruktansvärt beklämd över att man ens kan fundera i de banorna när man läser Ann Frank. Hon han]⁰n med så hjärtskärande lite tonårsliv. Och det hon skriver är så oskyldigt med dagens mått mätt (ok, kanske inte med de mått SD använder för flickor men de är inte normala) Och att bara kåt är faktiskt en del av ett normalt tonårsliv. För båda könen.

Att någon som gjort karriär i ett parti som vill börja bestraffa folk för deras vandel göra det inlägget borde skrämma oss alla. Och i synnerhet de som har flickor de bryr sig om.

Utredningen om tjänstemannaansvaret är ännu färskare (SOU 2022:2). Ledd av hovrättsrådet Anne Rapp med sammansättningen Anders Alexandersson (Socialstyrelsen), Daniel Godman (Polismyndigheten), Viveca Lång (Svea hovrätt), Mikael Ruotsi (Uppsala universitet), Torkel Schlegel (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), Solveig Sörlien (Advokatfirman Två Lejon), Eva Thunegard (Åklagarmyndigheten) och Jonas Öberg (Brottsförebyggande rådet) som experter samt Ani Arevian Sjöstedt (Justitiedepartementet) och Johanna Granfors (Kulturdepartementet) som sakkunniga.

..... bah, humbug! :meh:
Det framstår som att de underkänner kompetensen av alla de som medverkat i utredningarna, och vill leta personer som på förhand bestämt sig för vad utredningen skall påvisa. Detta undergräver såklart utredningars funktion, så varför inte bara slopa den där dyra detaljen? Varför inte göra som förslaget om att flytta listan över farliga länder man kan söka asylrätt ifrån till regeringskansliet istället för migrationsverket, mer specifikt till SDs tjänstemän? Helst inte Vinge som du påpekade har en examen i juridik!

Det framstår som att de underkänner kompetensen av alla de som medverkat i utredningarna, och vill leta personer som på förhand bestämt sig för vad utredningen skall påvisa. Detta undergräver såklart utredningars funktion, så varför inte bara slopa den där dyra detaljen? Varför inte göra som förslaget om att flytta listan över farliga länder man kan söka asylrätt ifrån till regeringskansliet istället för migrationsverket, mer specifikt till SDs tjänstemän? Helst inte Vinge som du påpekade har en examen i juridik!
Det är väl lite av kärnan i pratet om att tjänstemän inte ska få bromsa det som beslutas politiskt. Ett övergripande koncept för att avpollettera de led i beslutsfattande och verkställande där dels sakkunniga, dels olika formkrav hindrar att saker kan göra hur som helst och på vilka grunder som helst. Eller där det är menat att det ska skapas utrymme för måttfullhet och reflektion innan man kör all-in på rent idébaserade linjer.

Fast. Är det inte precis detta de vill? Andra klassens medborgare får inskränkta rättigheter? Så har jag läst typ allt? Eller vad missar jag? För mig säger GW sådant de applåderar?

Men att han "sågar förslag på ny kriminalpolitik" är nog inte vad anhängarna hade föreställt sig, utan bara att han skulle humma förnöjt och recensera förslagen typ med "ja detta var verkligen välkommet, äntligen en handlingskraftig regering som kommer att fixa till alla problem med kriminalitet och skjutningar, som vi alla har längtat efter dessa briljanta åtgärder".

Men att han "sågar förslag på ny kriminalpolitik" är nog inte vad anhängarna hade föreställt sig, utan bara att han skulle humma förnöjt och recensera förslagen typ med "ja detta var verkligen välkommet, äntligen en handlingskraftig regering som kommer att fixa till alla problem med kriminalitet och skjutningar, som vi alla har längtat efter dessa briljanta åtgärder".

GW är ofta too much och tämligen dryg... men när det gäller sådant här visar han att han är akademiker och faktiskt hävdar sådant som är befäst vetenskapligt :up: Inte hittepå och allmänt tyckande.

Och detta är så jävla vidrigt, man vill alltså utreda möjligheten till att bla. dra ned på möjligheten till assistansersättning för icke-medborgare för att vi inte ska vara så tilldragande.
Skärmbild (58).webp

Och detta är så jävla vidrigt, man vill alltså utreda möjligheten till att bla. dra ned på möjligheten till assistansersättning för icke-medborgare för att vi inte ska vara så tilldragande.
Visa bifogad fil 103153

Verkar som det är läge även för oss skandinaver som inte fått medborgarskap att fundera på att flytta när vi går i pension, lär ju inte få ut vare sig pensionen eller bostadsbidrag trots att vi bidragit till statskassan med alla skatter och moms vi betalat in genom våra yrkesaktiva liv här i Sverige.

Visa bifogad fil 103153

Alltså jag har inte koll på exakt hur dessa bidrag är utformade idag och vad man har rätt till som asylsökande eller innan medborgarskap osv osv. Men jag ställer mig oavsett frågande till att dessa skulle vara en ”tilldragningsfaktor” i den grad att de märkbart påverkar invandringen.

Jag menar jag är svensk, har bott i Sverige i hela mitt liv och jag har ingen aning om vad merkostnadsersättning innebär 🤷‍♀️ Och jag har väldigt svårt att se att om jag var tvungen att fly från Sverige så skulle respektive lands bidragssystem vara det som fick mig att ”välja” 🙄

Alltså jag har inte koll på exakt hur dessa bidrag är utformade idag och vad man har rätt till som asylsökande eller innan medborgarskap osv osv. Men jag ställer mig oavsett frågande till att dessa skulle vara en ”tilldragningsfaktor” i den grad att de märkbart påverkar invandringen.

Jag menar jag är svensk, har bott i Sverige i hela mitt liv och jag har ingen aning om vad merkostnadsersättning innebär 🤷‍♀️ Och jag har väldigt svårt att se att om jag var tvungen att fly från Sverige så skulle respektive lands bidragssystem vara det som fick mig att ”välja” 🙄
Jag antar att vi helt enkelt inte förstår hur det ligger till, att fly från ett land verkar synonymt med att utstuderat söka sig till det mest givmilda landet för att utnyttja systemet till max?

Det som är så frustrerande är att andra väster länder, i synnerhet vissa som USA, UK och Frankrike har (större) problem med gängproblematik. Vilket ingen i Sverige pratar om. Skillnaden är att majoriteten gängmedlemmar i de länderna är andra, tredje, fjärde generationen medborgare. I USA är de mest segregerade minoriteter bl.a african-americans som varit amerikanska medborgare från sent 1700-talet (eller ja medborgare sedan 1865). Även om sagda förfäder inte valde att frivilligt invandra till USA.

Gängkriminalitet handlar om socioekonomiskt utsatta områden, segregation, utanförskap, fattigdom, rasism och ett allmänt hat mot samhället. Dvs som i andra länder. Det är ffa yngre män med ett enormt våldskapital, vilket utmynnar i våld som föder mer våld i en dödsspiral. Redan idag ser vi också hur Nyans fiskat i mycket grumliga vatten och är ett växande populistiskt parti i segregerade områden. Populism föder populism.

För majoriteten svenskar är förtroendet för polisen ovillkorlig. De är där för att hjälpa och utsätts vi för brott så ringer man polisen. När en del av befolkningen inte litar på polisen och rättsvårdande myndigheter i allmänt då kommer det att fortsatt vara svårt att lösa brott. Hemliga vittnen eller inte (vilket fö påminner om kängurudomstolarna i Irland när IRA anklagade dömdes in camera med hjälp av hemliga vittnen). Dessutom är det inte så svårt att lista ut vilka vittnen det rör sig om.

Efter att envist ha hävdat under hela valrörelsen att en röst på L/M/KD inte alls betydde en röst på SD och att det viktigaste är att man fick en borglig regeringen har nu Expressen fått frysta fötter och plötsligt svämmar det över av SD fientliga åsikter och rapporterande.

Fö kommer det vara intressant at L som gick till val på att avskaffa konfessionella friskolor ska komma runt att merparten friskolor i Sverige är kristna. Eller ska de försöka åla sig att kristna friskolor tillhör samhällskanon och muslimska inte? Eg öppen främlingsfientlighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar