Bukes äldsta hundar..

Sv: Bukes äldsta hundar..

Jag var bara tvungen att hålla för mina öron och blunda igår, testa själva, finns det någon som skulle vilja ha det så?
Nä, avliva alla blind-döva! Var medmänsklig. :crazy:

LIA

*kl*

Jag har en collietik som fyllde 12 år i november (det är hon på min avatar, fast i yngre dagar :love:). Hon har blivit lite mer egen och lyder inte lika bra som förut, och ibland är hon lite stel när hon har legat och sovit, och så är hon förstås ganska så vit om långnäsan, men annars är hon jättepigg, igång hela dagarna på min pappas jobb, ser bra, hör hyfsat och tvingar sina människor att kasta bollar åt henne flera gånger om dagen. :angel: Jag är tacksam för varje dag som vi får med vår lilla tant.

Jag vet inte riktigt om jag ska ta åt mig av ditt inlägg, min hund hör dåligt, det märks genom att man får gå och hämta honom när det tex är matdax eller dax att gå ut.
Han är inte rädd eller osäker.

Hur bra/dåligt han ser vet jag inte riktigt, men han går inte in i saker, kan hoppa upp i soffa/säng osv. Så jag antar han ser bra trots starr.
Ingen skillnad på ljust/mörker.

Jag har haft min hund sen han föddes, så jag känner honom alldeles utmärkt bra o kan avgöra när han är sjuk/ledsen/glad/trött/pigg.

Ja så säger alla. Min hund är minsann fullt frisk det ser jag.
Du vet att han hör dåligt, har starr men antar!!! att han ser bra. Han kan hoppa upp i en säng så då är han helt frisk. Du känner honom så bra att du ser ingenting.
Halleluja!!

Fråga dig själv: "Har hunden numera ett värdigt liv med dålig syn och hörsel."

Jag är jägare och blir då ibland tvungen att avliva sjuka/skadade djur. Tänk om jag skulle säga: "Den där skabbräven är ju fullt frisk för han hoppar ju." Tänk vilket liv det skulle bli.

Men tack och lov så är inte vi lika känslokalla, som de hundägare här som tydligen saknar alla känslor för sina djur.

Ja så säger alla. Min hund är minsann fullt frisk det ser jag.
Du vet att han hör dåligt, har starr men antar!!! att han ser bra. Han kan hoppa upp i en säng så då är han helt frisk. Du känner honom så bra att du ser ingenting.
Halleluja!!

Fråga dig själv: "Har hunden numera ett värdigt liv med dålig syn och hörsel."

Jag är jägare och blir då ibland tvungen att avliva sjuka/skadade djur. Tänk om jag skulle säga: "Den där skabbräven är ju fullt frisk för han hoppar ju." Tänk vilket liv det skulle bli.

Men tack och lov så är inte vi lika känslokalla, som de hundägare här som tydligen saknar alla känslor för sina djur.

Fantastiskt hur du kan vet hur min hund mår o inte?

Ja, han hör sämre men han hör fortfarande o har ser sämre men han ser fortfarande frisk och vämående.
Kan han hoppa upp i en säng, betyder det att han både ser vart sängen är o kan avgöra avstånd :idea:

Så varför skulle han inte ha ett värdigt liv??
Han är fullt frisk, men han börjar bli gammal!

Och det är inte riktigt samma sak som en skabbräv, vet du inte skillnaden på ett sjukt o friskt djur så tycker jag inte du ska ha jakt licens! :mad:

Jag tycker att du överdriver å det grövsta som vanligt, du tar till ytterligheter konstant och kan inte föra någon somhelst nyanserad diskussion.

Jag håller med om att en hund som är blind och döv inte har mycket att leva för längre och således bör den avlivas. Att däremot ha lite starr gör inte hunden handikappad på något sätt, inte heller något nedsatt hörsel.

Nu både ser och hör min bra iof, och alla vet ju att jag har kvar honom trots hans cancer. Jag kan även förstå ditt resonemang med att man gärna blir hemmablind för MÅNGA blir det. Tyvärr snarare regel än undantag, Det är alltid säkrast att avliva en hund för att försäkra sig om att livet är värt att leva änna in till slutet. Du kan ju dock inte veta vad för veterinära utlåtanden hunden fått innan? Jag kan ta mitt exempel där jagså fort jag fick utlåtandet om min hund frågade om det var bäst att avliva omdelbart varpå vinte bara en utan TRE veterinärer tyckte absolut nej. Jag har även vänner och mycket duktigt hundfolk runt mig (många av dom har säkerligen hållt på längre än du själv) som definitivt inte är av den blödiga sorten och inte är rädda att säga ifrån om jag skulle bli hemmablind. Nu är jag iof inte sådan heller, givetvis är det svårt att ta bort ett djur men jag vet när det är nödvändigt.
Är hunden precis som den alltid har varit ser jag ingen anledning att ta bort den, dock om den handikappas kan det ifrågasättas.

Min poäng är väl snarare att istället för att gå in i en tråd och dra alla över en kam och göra en massa antaganden kan du väl istället ifrågasätta?
Det här är trots allt ett diskussionsforum och inte ett "jag tycker punkt slut forum". Du verkar ofta vilja framställa dig som duktig med flerårigt kunnande inom hund, varför inte dela med dig om dina kunskaper isåfall och faktiskt försöka göra något av detta sk "problem"? Det hjälper tyvärr aldrig att försöka trycka ner folk i skorna. Dom flesta svarar med att som du själv säger "kunna och veta bäst själv".

*kl*
När min hund blir handikappad, lider o inte längre är sig själv, då kommer han att avlivas.
Vi är inte där än..

Att sitta på ett forum och tala om att han lider för att han inte hör lika bra längre o har starr, men ser bra, det är bara översitteri i mina ögon..

Om inte annat är det förhastade antaganden , snedtramp. Jag kan respektera pangares åsikt, absolut. Jag önskar bara att denne hade iaf något intresse i att fråga eller om man nu är så duktig och förmer-dela med sig av kunskap.

Om inte annat är det förhastade antaganden , snedtramp. Jag kan respektera pangares åsikt, absolut. Jag önskar bara att denne hade iaf något intresse i att fråga eller om man nu är så duktig och förmer-dela med sig av kunskap.

Jag kan oxå respktera åsikten att man bör avliva ett djur som inte har livskvalitet. Jag är av samma åsikt själv.

Däremot respekterar jag inte att h*n kliver in och talar om för mig att min hund bör avlivas för att han börjat höra illa och i samma andetag talar om för mig att jag inte ser hur illa han mår.:mad:
Eftersom hon varken träffat mig eller min hund, så är det ett mycket konstigt antagande efter den beskrivning jag gav..

Min hund är en glad, pigg kille som mår fint och så länge han gör det så kommer han få leva.
Den dagen jag blir tveksam, tar jag honom till vet och avlivar.

*lån*

Jag har inte den äldsta hunden här inne, men appropå ämnets utvekling, så vill jag lyfta fram min gamling i alla fall..

Jämthund född 1998

*Ålderskatarakt på ett öga (2 yttepytteprickar) konstaterat 2006

*Påkörd av tåget 2006 under älgarbete - sjukskriven ca 6 månader, varav nästan 3 halvt förlamad i bakkärran.

*Till följd av ovan, demolerad näthinna på ett öga, inte helt återställt balanssinne, men runt 90%.

*Jaktprov 2007 (2:a-pris) & länets bästa älghundsveteran 2007

*Jaktprov 2008 (2:a-pris) & länets bästa älghundsveteran 2008

*Kvalificerad till länets vinnarutställning för veteraner 2008 genom sina utställningsresultat under året.

Hör nog lite sämre än när han var yngre, men kommer på vissling från ståndet så hörsel finns. Har också lite hesare och sävligare skall, men funkar ypperligt att skälla både älg och björn detta till trots :cool:

*Vi siktar på jaktprov och att bli länets bästa veteran till hösten igen givetvis. 11 år är väl ingen ålder för en aktiv jakthund krämpor eller inte??

Jo jag har åsikter och jag framför dem. När det gäller goda råd så har jag även skrivit om sådana.
Dock så fort jag skriver så är det vissa personer som tycker att det jag skriver inte stämmer med deras åsikt och då klagar man, stoppar trådar osv.

Jag har skrivit ett flertal inlägg där jag kritiserat dålig hundhållning, rent av djurplågeri, Och det har alltid fått till följd att de med dåligt samvete har skrikit. Alltså kritiken har gått fram.
Jag har kritiserat dålig avel, avel med hundar som lämnat HD, samma resultat ett himla liv.
Jag har kritiserat att hundar under förbudstid stör ute i markerna. Samma resultat ett himla liv.

Jag har kritiserat skriverier när ni sprider skrönor om olika koppel, och olika farliga dressyrmetoder utan att ni kan komma med hållbara forskningsresultat som stöder edra teorier. Samma resultat, samma människor klagar på mig.

Jag har många gånger gett olika dressyrtips, men de faller aldrig i god jord för de är för gammla och mossiga. Hellre fortsätter man med sina problem.

Jag blir mycket sur när jag ser hur ni skriver om hur hemska saker ni råkar ut för, snyft snyft och gråt och lip, och det visar sig att det inte är ni som lider utan hundarna.

Då får ni räkna med klander, med all rätta anser jag. Jag är djurvän och mån om alla djur.
Synd att det verkar vara så få sådana på detta forum.

Jag är djurvän och mån om alla djur.
Synd att det verkar vara så få sådana på detta forum.

Sådana finns det nog väldigt många av här inne.

Jag tror att orsaken till den respons du oftast får (tyvärr måste jag säga, för du har mycket bra och vettigt att säga) kan bero på att alla inte ser allt och i viss mån uttrycker sig lika svart/vitt och ibland väldigt kategoriskt och det retar sig en del på.

Jag har skrivit ett flertal inlägg där jag kritiserat dålig hundhållning, rent av djurplågeri, Och det har alltid fått till följd att de med dåligt samvete har skrikit. Alltså kritiken har gått fram.

Nja Pangare, riktigt så är det inte alls ;)

Du har dragit ALLA på buke över samma kam, skrivit i flertalet trådar att alla vi på buke främjar djurplågeri och dunkar djurplågaren i ryggen och tycker h*n gör ett bra jobb som låter sin sjuka/döende hund leva vidare.

Jag har flertalet ggr frågat om du kan plocka fram dom trådar där samtliga bukefalister ( stammisar om du vill kalla dom det ) tycker att det är okej att plågade hundar får stanna kvar i livet, men inte en enda tråd har du föreslagit som stämmer in på det du häver ur dig.

Jag vet att jag är en av dom ( det är många med mig ) som är ganska hård på att avliva hundar i god tid innan dom lider alls, men jag kanske inte räknas som bukefalist?

Därför reagerar jag när du gång på gång säger att samtliga på buke stödjer djurplågeri.

Jo jag har åsikter och jag framför dem. När det gäller goda råd så har jag även skrivit om sådana.
Dock så fort jag skriver så är det vissa personer som tycker att det jag skriver inte stämmer med deras åsikt och då klagar man, stoppar trådar osv.
Anledningen till att jag stoppade tråden du skapat som handlade om mig var inte för att jag inte kunde ta kritken, det var för att du vägrade diskutera saken med mig. Med andra ord ville du bara nå ut i forumet för att påtala att jag är en djurplågare. Det kan du få tycka, men då ska du rikta det till mig personligen och ta det med mig. Inte tala över mitt huvud. Detta är ett diskussionsforum, här diskuterar vi.

Jag har kritiserat dålig avel, avel med hundar som lämnat HD, samma resultat ett himla liv.
Jag har kritiserat att hundar under förbudstid stör ute i markerna. Samma resultat ett himla liv.
Det handlar ju om vad var och en tycker, inte att du har rätt och punkt.
Du är fri att tycka som du vill, liksom andra. Många gånger håller jag med dig i dina diskussioner, men du är extremt dålig på att få fram ditt budskap på ett sätt som gör att folk tar åt sig det. Du sitter liksom och gormar i ett hörn men det når inte fram eftersom att du vägrar förklara saker och ting eller försöka sänka garden och diskutera nyanserat. Du kommer in i trådar och tycker ibland , thats it. Jag tror att det är därför du upplever att "kritiken har gått fram". Många gånger har den inte det, jag kan bara ta den här tråden som exempel. Hade kritiken gått fram hade ju folk möjligen ändrat åsikt och följt ditt exempel istället.

Jag har kritiserat skriverier när ni sprider skrönor om olika koppel, och olika farliga dressyrmetoder utan att ni kan komma med hållbara forskningsresultat som stöder edra teorier. Samma resultat, samma människor klagar på mig.
Nu hänger ja inte med, vilka ni?

Jag blir mycket sur när jag ser hur ni skriver om hur hemska saker ni råkar ut för, snyft snyft och gråt och lip, och det visar sig att det inte är ni som lider utan hundarna.
Men hold your horses. Man måste väl få vara ledsen för sin hunds skull? Har du aldrig fällt en tår när din hund varit sjuk/skadat sig eller om du avlivat den? Då är du definitivt one of a kind.

Ahh jag förstår, du har rätt och alla andra har fel :idea:

Du har oxå den fantastiska förmågan att tala med djur via distans o kan därav medela ägaren huruvida det aktuella djuret lider eller ej... kanon, jag bugar mig :bow:

Nu hänger ja inte med, vilka ni?

åh, det är jag det :). jag har förklarat att det finns massor med forskning när det gäller inlärning (alltså ny och fräsch forskning på arten hund, och inte den forskning som bedrevs på höns och direkt applicerades på hundar), och också förklarat var man kan söka på denna forskning. vidare har vi haft diskussioner kring whiplashskador hos hundar och förklarat varför jag är av åsikten att hundars nackar inte är oförstörbara. men pangare klipper och klistrar i texten tills han har fått ut de ord i den ordning han vill ha och helt plötsligt har min text tydligen fått en helt annan innebörd. när det inte går så ignorerar han mina inlägg. lite samma visa som det är här.

bryter av lite i "snacket" o lägger in en bild på min 11 åriga golden (10år på bilderna) Hon är med mig på jobbet varje dag o får ofta frågan hur gammal valpen är.....

25639371.jpg

25639373.jpg

åh, det är jag det :). jag har förklarat att det finns massor med forskning när det gäller inlärning (alltså ny och fräsch forskning på arten hund, och inte den forskning som bedrevs på höns och direkt applicerades på hundar), och också förklarat var man kan söka på denna forskning. vidare har vi haft diskussioner kring whiplashskador hos hundar och förklarat varför jag är av åsikten att hundars nackar inte är oförstörbara. men pangare klipper och klistrar i texten tills han har fått ut de ord i den ordning han vill ha och helt plötsligt har min text tydligen fått en helt annan innebörd. när det inte går så ignorerar han mina inlägg. lite samma visa som det är här.

Nu fattar jag inte vad du skriver:confused::confused:

Är det för att jag inte kunde godkänna dina hålfotsinlägg som verifikation för forskningsresultat på hundars whiplashskador?

Var har jag klippt och klistrat och manipulerat dina inlägg?
Det är relativt sällan jag kopierar så jag förstår inte vad du menar.
Jag läser faktiskt inte alla inlägg du skriver för så mycket tid finns faktiskt inte. Skulle jag ha missat något så är jag övertygad om att det inte varit någon större förlust.

se där, nu gör du det igen. klipper och klistrar. provar igen... min hund har utsatts för kraftiga koppelryck. hur kraftiga vet jag inte. jag tog hunden till kiropraktor som konstaterade att hunden var onormalt stel i nacken och över korset, hon gav hunden behandling på plats, jag fick råd om hur jag skull behandla hemma + att jag fick utskrivet smärtstillande av vet. och detta gav resultat! jag kunde själv känna hur musklerna blev mindre varma och stela, men viktigast av allt, hunden började leka med min andra hund. det blev en mycket tydlig förändring av hundens beteende som inte kan förklaras med placeboeffekt. speciellt inte som om jag hoppades på ett helt annat resultat (minskad aggressivitet) som helt uteblev. denna kiropraktorn hade många patienter med liknande skador som förmodligen har uppkommit genom koppelryck.

vidare har bl a anders hallgren gjort undersökningar som tyder på samma sak.

och, har man någon liten kunskap om kroppens funktioner, så inser man att kroppen inte är oförstörbar. man behöver inte ens vara expert!

att jag drog parallellen till mig själv var för att förklara hur svårt det kan vara att upptäcka skador som inte ger symptom A och alltid symptom A i samma grad. utan som kanske också ger symptom B, C och D och i varierande grad. människosjukvård och hundsjukvård är inte såå olika, bara det att människosjukvården ligger ljusår före. hur länge sedan var det som whiplash inte räknades som en verklig skada hos människor?

ett färskare exempel http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=941452&page=5 inlägg 82

jag kan ju också passa på att fråga; när är en hund så gammal att den ska tas bort, enligt dig? är det när den uppnår en viss ålder på pappret, eller när den inte längre presterar max? eller något annat? vad är det som säger att din åsikt är den Rätta och Sanna? är alla hundar alltid lika, eller kan det som påverkar hund A gå hund B helt obemärkt förbi? ska hund A's reaktion på påverkan bestämma hur länge hund B får leva?

gillade tråden, vill inte få den låst. Disskutera när man tkr folk ska avliva sina hundar i en separat tråd tack:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 422
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter... 2
Svar
26
· Visningar
13 461
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 284
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 445
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31