Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hallå där hörrni, ni har väl inte tagit jullov från tråden redan?!

Mina kusar har julbord varje dag nu mera, och ser ut som en annan också gör efter ett sådant.. F*n vad feta de kommer bli av att ha fri tillgång!!! Hoppas att nyhetens behag lägger sig snart. A är ju dessutom en sådan som tjocknar i benen av att stå stilla så mkt, normalt sett vandrar han mycket under dagarna men inte nu, inte.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Nej då. Studenter som jag har aldrig jullov :p

Här kommer en julhälsning. Tyvärr ett gammalt foto men...
Jul2010.jpg


och så ett till med ett ännu äldre foto:
Jul2010old.jpg
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Snyggfarbrorn! Snart ett år äldre ;) M blir ju 20, shit.. Ingen ungdom han heller!

*kl*
Har fått ha lite CSI-utredning här. Hittade en hel del blod på vattenhinken häromkvällen, undersökte med hjärtat i halsgropen hästarna från topp till tå utan att finna en skråma. Kom till sist fram till att det måste vara från munnen, så pass långt in att jag inte såg det, särskilt eftersom det såg ut som slickmärken inuti och utanpå hinken. Och misstankegraden höjdes ytterligare när jag såg blod på grindstolpen som ju är i metall. Alltså jo, Akilles.. Det stora nötet brukar ju stå där och slicka på den iskalla metallen. Antagligen så såg det betydligt värre ut än det var, snö + blod kan ju ge den effekten. För han har ätit precis som vanligt och inte brytt sig om bettet. Schmuck..
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Mäh, har han inte lärt sig vid det här laget att man inte ska slicka på saker av metall när det är kallt ute?!
Kan se honom fastna med tungan framför mig!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hehe, jo. Han blir ju 21 (fast jag går efter hans egentliga födelsedag som är i maj :p).

Vad läskigt när man hittar blod så där. Men som du säger kan deet ju ofta se värre ut än vad det är. Saliv är också väldigt bra på att späda ut blodet så det ser ut att vara tio gånger mer än det är. Minns själv när jag kom ut i hagen en vinter i Stockholm och snön runt min gosse var hel rödfläckig samt att han dragit ner en bräda i staketet. Kan säga att många saker hann rusa genom mitt huvud medan jag tog in honom och tvättade av hans ben. Blodet hade samlats i hovskägget så tvättvattnet var illrött också... och jag var gråtfärdig. I slutänden visade det sig vara ett väldigt ytligt litet skärsår på ena knäet. Läkte på bara några dagar utan svullnad, hälta eller annat obehag (förutom när jag försökte tvätta).

Du kan inte lägga lite silvertejp eller liknande runt stolpen så att han inte kommer åt metallen på samma sätt?
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Silvertejp är bra till det mesta!:laugh:. Vill passa på att önska er alla en riktigt God Jul och ett härligt Gott Nytt År!!:)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Mäh, har han inte lärt sig vid det här laget att man inte ska slicka på saker av metall när det är kallt ute?!
Kan se honom fastna med tungan framför mig!

Ja han står där och så.. ska bara.. smaka.. litegrann.. :D

Hehe, jo. Han blir ju 21 (fast jag går efter hans egentliga födelsedag som är i maj :p).

Vad läskigt när man hittar blod så där. Men som du säger kan deet ju ofta se värre ut än vad det är. Saliv är också väldigt bra på att späda ut blodet så det ser ut att vara tio gånger mer än det är. Minns själv när jag kom ut i hagen en vinter i Stockholm och snön runt min gosse var hel rödfläckig samt att han dragit ner en bräda i staketet. Kan säga att många saker hann rusa genom mitt huvud medan jag tog in honom och tvättade av hans ben. Blodet hade samlats i hovskägget så tvättvattnet var illrött också... och jag var gråtfärdig. I slutänden visade det sig vara ett väldigt ytligt litet skärsår på ena knäet. Läkte på bara några dagar utan svullnad, hälta eller annat obehag (förutom när jag försökte tvätta).

Du kan inte lägga lite silvertejp eller liknande runt stolpen så att han inte kommer åt metallen på samma sätt?

Då får jag tejpa utav helvete för jag har totalt 8 metallstolpar (grindar+hörn) :D Kan ju hoppas (you know, det sista man förlorar är hoppet) att han lärde sig något.

Apropå ytliga sår som tokblöder, skulle ju slå fast en tappsko på honom när jag stod hos M&E, tålamodsmästaren blev less och röck (på norrländska) till innan jag böjt in sömmen. Rev sig själv på motsatta kotan och det såg ut som ett blodbad där inne. Fastän det var en typ 1,5 cm och grund rispa.

M fyller år i juni så officiellt sett blir han 20, men på riktigt är det ett halvår kvar :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Äsch då, åtta stolpar är ju inget att klaga över :D. Själv tejpade jag ihop en stötfångare, där ena halvan var helt krossad, inför en 50 mils resa upp till norr. He va int' vackert men he dög. Och innan dess har jag tejpat ihop luftslangar inne i en bilmotor samt mycket mer. Jag vet inte vad jag skulle göra utan silver- och eltejp, ärligt talat. Guds gåva till mänskligheten!

Tja, Barret fyller ju som sagt 21 men det är knappt så det märks. 20 going on 5 är ju normalt sett hur jag brukar presentera hans ålder.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Silvertejp är onekligen en mycket användbar uppfinning!

Typ kl
Hur har ni haft det under julen, folket? Här blev det en svängom i djupsnön, kallt som ... Var det så då är det tur att hästarna snabbt blir möra.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

här blev det en rätt eventful skritt-tur, komplett med tomteluva och bjällror. Vi red vägen runt byn tillsammans med El och hennes häst O. Först träffade vi på tomten, med lykta och allt... Och Barret sket nästan på sig. Han är ju så löjlig med små ljussken som ficklampor, marschaller och lyktor. Men han skötte sig under omständigheterna rätt bra ändå. O fick gå fram och hälsa på tomten men jag kände inte för att utmana ödet och göra detsamma med Barret. Strax efter att vi lämnat farbror tomten stötte vi på tre lösa hästar... Barret fick agera grind när de sprang in på en hustomt. Shettisen i gänget blev väldigt närgången så Barret hade lite problem att fokusera. El red iväg och hämtade stallägaren för det stall hästarna kom ifrån. De fångade till slut in hästarna alldeles just vid påfarten till E4:an. Tack gode gud för att det inte var ngn trafik.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

..för att inte nämna pannlampor ;) enda gången A fått följa med och agera gott föredöme år när din gamla medis skulle pannlampeträna. Annars är A knappast den solida klippan!

Fy vad läskigt med hästarna! Måste vara från M's gamla stall. Tur som f*n att det gick bra!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Heh, jo, tell me about it. Av alla saker en häst kan se som farliga... varför måste det vara ficklampor/pannlampor? Med tanke på hur många månader vi har mörkt här uppe är det :devil:-a drygt...

Fick höra nu att rymlingarna till och med hade tagit sig över E4:an och hela vägen till Westragården... Vi märkte ingenting när vi red hemåt så antingen hade de korsat E4:an före oss eller ett tag efter att vi kommit in i stallet... Sån attans tur att det inte var några bilar i farten just då.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det var väldigt skönt att rida i ridhus idag. Men besvärligt att ta sig dit ...




(Hej, förresten! Har inte presenterat mig i den här tråden. Är en gubbe som köpt häst till dottern och kommit på att det är roligt att rida. Förra vändan jag ägnade mig åt ridning var på gamle kungens tid ...)

Hej och välkommen hit!

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hallå där hörrni, ni har väl inte tagit jullov från tråden redan?!

Upptäckte att det var en "evighet" sedan jag var in på Buke! Har varit så mycket att göra före jul att sömn har varit högsta prioritet senaste tiden.

Hoppas att alla haft och fortfarande, så här på annandagen, har en trevlig jul!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Typ kl
Hur har ni haft det under julen, folket? Här blev det en svängom i djupsnön, kallt som ... Var det så då är det tur att hästarna snabbt blir möra.

Julen har varit bra, mycket jobb då vi har haft lagår´n själva i julhelgen. Vår "dräng" har fått ledigt över julen och några kringdagar, men trösten är att nästa jul är det vår tur! ;) I år så får vi några dagar ledigt kring nyår i stället, ska bli skönt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Silvertejp är onekligen en mycket användbar uppfinning!

Typ kl
Hur har ni haft det under julen, folket? Här blev det en svängom i djupsnön, kallt som ... Var det så då är det tur att hästarna snabbt blir möra.
Har haft det väldigt mysigt hemma hos pappa. Idag är det nog dags att åter styra bilen mot Umeå. Vill inte eg. Men känns skönt att vara hemma några dagar innan det är dags för nästa sväng bort igen.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

God fortsättning på 2011 allihopa :laugh: Då lägger vi ytterligare ett år till historien..

Vad har ni för hästplaner i år? Själv hoppas jag komma igång lite mer med framförallt A men även M såklart. Hyser varken illusioner eller ambitioner om tävlingar, men vore kul att komma till ridning igen.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

God fortsättning! Själv hoppas jag på att kunna komma igång ytterligare med träningen för EJ och kanske, kanske kunna hitta tillbaka till en mjuk och fin galopp så att vi kan reclaim:a den gångarten :D. Annars så är jag nöjd bara jag lyckas få honom stark nog att orka bära sig i form i skritt och trav.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Rida FÖR TRÄNARE har jag inte gjort sedan jag flyttade till Umeå :crazy: Det vore onekligen behövligt!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hmm, utan att avslöja för mycket så blir jag KANSKE hästägare inom kort.. Ni får hålla er ett tag till innan jag berättar mer:)

Men god fortsättning till er alla!:)
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 199
Senast: Svartkatt
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: CaisaCax
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
763
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 455
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp