Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jo, fy sjutton. Jag känner redan hur min motivation för ridning sjunker i takt med temperaturen. Om jag känner mig så här omotiverad redan vid -10 så bådar det inte gott för när temperaturen är nere på -20 eller mer. Men det är väl bara att bita ihop. Mitt största problem just nu är hur jag ska göra med täcken till gubben...
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Och jag har varit en vecka i Egypten. Ursch vad kallt det var att komma hem!
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja kallt har det varit, fast vackert :laugh: Hoppas du haft en skön resa! Låter bara liiiite lockande ;)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Och du klarade dig från att bli knaprad på?:D. Eller lät du bli att bada?
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja det är ju inte någon sommarvärme direkt! Och kylan kommer tillbaka bara snöovädret slutat. I början av veckan skulle det krypa ner mot 30-strecket. Att den här vinter skulle bli den kallaste i snitt på 1000 år verkar stämma bra.

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Men nu är det ju äntligen lite mildare, men självklart en snöstorm istället. Men jag klagar inte, jag vill ha meeeera snö:love:

Och så har jag fått vara i stallet idag och skotta skit och fixa foder och vatten åt två hästar idag. Det var jätteskönt att få komma ut i stallet för första gången på superlänge! Sen insåg jag vilken jäkla träning det egentligen är att vara i stallet. Jag är totalt otränad sen jag slutade träna i somras och jag anar att efter den här helgen kommer jag ha ont lite här och var:D

Men nu känner jag att jag måste komma igång med styrketräningen igen och komma ut i stallet oftare:love:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jäpp, så det är till att köpa på sig allehanda varma vinterkläder. ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det märks att du inte bor i hus ;) Jag är less på att skotta!! Vi hinner knappt få undan en omgång snö så är det lika mycket igen. Och traktorn krånglar :cool: Det kan få snöa men bara på strategiska ställen, typ ängen jag rider på :idea: Inte på ridbanan eller uppfarten.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Nu tycker jag det får vara nog med snö, och jag bor inte ens i villa så jag behöver skotta. Men tog mig inte ens ut till stallet idag, eller snarare jag hann komma ut på E4:an på väg mot stallet och var därefter på väg att köra av vägen ungefär 3 gånger södergående, på bara några minuter, och 2 gånger norrgående när jag blev tvungen att vända eftersom fläkten på bilen gav upp och rutorna immade igen. Frågan är väl då om det räknas som att köra av vägen när man inte ens kan se var vägen går?

Är helt skakis nu. Jag hanterar inte bilkörning under dåliga förhållanden särskilt väl, inte efter min lilla sammanstötning med mitträcket förra vintern.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det räcker och blir över, tycker jag. Skulle inte alls bli ledsen om det inte kom alls så mycket mer snö på hela vintern.

På plussidan är att hästarna fått rundbal i hagen idag. Ska bli så skönt att slippa fylla påsar/väga förutom till kvällsmaten, och slippa bry mig om lunch- och middagsfodringar :laugh:

Urk, nu måste jag masa mig ut och motionera kräken. Nollmotivation? Yep.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jo, typ. Ska dock försöka ta mig ut och plumsa snö (och förhoppningsvis hinna till stallet innan E har hunnit fixa sina hästar så jag kan göra det åt henne). Kändes riktigt jobbigt att behöva ringa och störa henne och be om hjälp med B idag tack vare vädret :(. hon har ställt upp så mycket för mig så varje gång jag måste be om hjälp hoppas, hoppas jag på att hon känner för en förlängd semester så jag kan få ge tillbaka åtminstone en liten del av allt hon gjort för mig :D. Men de åker ju bara bort några dagar i taget som mest... Hade jag haft råd hade deras julklapp blivit en utlandsresa :D

Jag hade ju hyfsad motivation idag. Var sugen på att ge mig ut i nysnön för en gångs skull, är ju så ljust tack vare den att man inte behöver pannlampa. Men då var det ju det där med snöfallet som ställde till det. Lustigt egentligen hur vädret alltid ska ställa till det för mig. Varje gång jag känt mig pepp den senaste tiden har det helt plötsligt blivit skitväder. Men det här är första gången jag faktiskt fått vända när jag varit på väg ut till stallet. Det var ok att köra Obbolavägen osv. Det var inte kul men det gick. Men så fort jag kom ut på den oupplysta E4:an gick det totalt åt skogen. Snöfallet lurade mig flera gånger och inte gick det att ha på helljusen heller. Det var riktigt läskigt. Hur klarar ni andra att köra när det är så här? Jag undrade om det är för att min bil är så låg, jag blev bländad av mina egna strålkastare tack vare att ljuset reflekterades på snöflingorna. Usch, är fortfarande lite skakis :(.

Hur mår din pållar nu? Har du skaffat någon medryttare eller så till dem?
 
Senast ändrad:
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Det var väldigt skönt att rida i ridhus idag. Men besvärligt att ta sig dit ...




(Hej, förresten! Har inte presenterat mig i den här tråden. Är en gubbe som köpt häst till dottern och kommit på att det är roligt att rida. Förra vändan jag ägnade mig åt ridning var på gamle kungens tid ...)
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Hej och välkommen till tråden! Visst är det kul när man upptäcker ett intresse som man glömt bort/inte tänkt på tidigare?

Jo, snön ställer ju till det. Dagar som dessa undrar jag varför jag flyttade tillbaka hit till norr istället för att stanna i Sthlm. Men sen kommer jag ihåg Sthlms "snökaos" och en timmes väntetider på utkylda pendeltågsperronger... Hugget som stucket vad som är värst ibland.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jag hade ju hyfsad motivation idag. Var sugen på att ge mig ut i nysnön för en gångs skull, är ju så ljust tack vare den att man inte behöver pannlampa. Men då var det ju det där med snöfallet som ställde till det. Lustigt egentligen hur vädret alltid ska ställa till det för mig. Varje gång jag känt mig pepp den senaste tiden har det helt plötsligt blivit skitväder. Men det här är första gången jag faktiskt fått vända när jag varit på väg ut till stallet. Det var ok att köra Obbolavägen osv. Det var inte kul men det gick. Men så fort jag kom ut på den oupplysta E4:an gick det totalt åt skogen. Snöfallet lurade mig flera gånger och inte gick det att ha på helljusen heller. Det var riktigt läskigt. Hur klarar ni andra att köra när det är så här? Jag undrade om det är för att min bil är så låg, jag blev bländad av mina egna strålkastare tack vare att ljuset reflekterades på snöflingorna. Usch, är fortfarande lite skakis :(.

Hmm, har du kollat din syn på sistone? så där upplevde jag också snöfall tidigare, men nu med glasögon så har jag lättare att se skillnader på väg, dike och räcke. Det är mitt brytningsfel som ställer till det för mig om jag inte har det korrigerat med linser eller glasögon.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jag har glasögon men jag skulle inte bli förvånad om styrkan/slipningen måste justeras. Har bara varit problemet att mina pengar har gått till hästen, veterinärräkningar för katterna och reparationer av bilen. Jag har otur med såväl djur som bilar. Men får nog ta itu med att boka in en tid hos optikern.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Åkte som tur var inte till haj-stället så vi fick bada bäst vi ville. Var dock bara ca 21 grader eller så i havet, det blev ganska kallt. Nog för att man badar ändå!
Jag längtar redan i väg igen, till ett varmare ställe än vad Egypten var.

Fast nu i denna snöyra längtar jag allra mest efter Dusty och skogen vid stallet, aaah så mysigt det hade varit att få rida honom där nu!! Det bästa vi visste, det var när det kommit massa ny underbar snö och få ge sig ut när det helst av allt skulle vara kolsvart..åsså rätt ut i skogen!! :love:
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Ja, fast nu tycker jag att det får vara nog av det här vita joxet!!:mad:. Körde fast med bilen utanför stallet i går och fick be stackars Anders om hjälp med att skotta fram bileländet! Tyckte synd om honom, att han var tvungen ut och skotta på söndagkväll.
 
Sv: Bukehästar i Norr- och Västerbotten del 3

Jovars det är väl bra med dem. Lite lurviga och feta förstås. Men kapade faktiskt Akilles man igår för första gången sedan innan sommaren ;) Inget snyggt jobb, men han såg genast mer proper ut. Inte letat medis, men min gamla underbara (:love:) och jätteduktiga hästskötare från Piteå, som nu jobbar hos en landslagsryttare, ska flytta till Umeå i januari och tar mest troligt inte med sig sin häst. Och är ridsugen.

Tack och lov för ängen, det blir tidseffektiv motion när snön nästan går upp under magen på kusarna :bump: A kändes höjdmässigt ungefär som en shettis, sina 170 cm till trots. Fast så snart jag ökade tempot så kändes han istället som en gigantiskt älg, måste rent sjunga "åHEJ-åHÅ-åHEJ-åHÅ" för att kunna rida lätt :D
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 199
Senast: Svartkatt
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: CaisaCax
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
763
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 455
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp