Jag tar aldrig för givet vilket kön personerna jag diskuterar med har. Vissa 'outar' sig själva genom att referera till sitt kön, tex
@Gammeln hade väl en tråd om någon kvinna h(a)n träffat och ville vet hur h(a)n skulle gå vidare. Vad jag kunde se var det ingen
som raljerade eller tryckte ner h(a)n? Det var, har jag för mig, många goda råd och uppmuntran - erkänner att jag bara kollade lite snabbt och sen inte fortsatte läsa eftersom ämnet inte intresserade mig. Några av de skarpaste och 'mobbing' diskussioner har varit mellan två medlemmar jag misstänker är kvinnor. Var det,
@Petruska eller
@Mabuse som hävdade att Charlotte Heide inte var en bra mamma i Ryttarelittråden. Det blev världens kakalorum, men jag hoppas/tror att vem det nu var inte kände sig mobbad utan bara framförde en mycket impopulär åsikt.
Visst kan man tramsa, ibland blir det sexuellt, ibland som jag och
@hastflicka snack om baseball och hockey i natt. Det kan vara roligt när en tråd går åt en helt annan riktning. Och kommer någon in och säger, men hallå det är inte det här tråden handlar om! Så inte blir någon irriterad för det.
MEN (äntligen min poäng) tittar man på tramset är det aldrig mansförnedrande, ja det finns en del trådar där män beskrivs som rövhattar, för att de är det, inte för att de är män utanför att de är rövhattar. Lika ofta finns det kärleksfulla trådar om sambo och man som hjälper och stöttar, inte därför att de är män utan för att de hjälper och stöttar och älskar.
Trams som är kvinnoförnedraden är inte ok inte heller trams som är mansförnedraden. Jag tror vi alla vet var gränsen går, även om en del ibland måste påminnas om det, vilket görs i de flesta trådar. Av främst kvinnor måste påpekas eftersom buke är ett kvinnodominerat forum.
En sista (jag lovar) sak, rättvist eller inte, en person av ett kön/etnisk bakgrund/sexuell läggning kan skämta om sin 'egen' grupp på ett helt annat sätt än en 'utomstående.' En amerikansk vän till mig som ett tag bodde i ett område med många judiska familjer berättade att hon aldrig hört så många anti-semitiska, grova! skämt. Samma sak när ffa unga svarta män kallar varandra 'nigga' handlar det om att ta tillbaka ord och uttryck. Det betyder inte att det är ok för en annan etnisk majoritet att använda samma ord. Samma sak när tex, lesbiska kvinnor hänför till sig själva som dykes, hos, osv.
Det här borde vara något alla förstår, men tydligen inte.