Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Håll inte på och slingra dig nu. Lyssna nu på vad jag säger: Ni tycker det är ok att en grupp kvinnor gör ner en man men att det inte är lika ok att göra ner en kvinna. För då begår man ett "brott" mot sitt eget kön. Å det ser inte bra ut

Men varför förstår du inte vad folk skriver till dig? Du kan inte generalisera så, du kan inte slänga ur dig en så svepande kommentar och sen inte ge ett enda exempel på när det hänt, som är likvärdigt.

Var har en man blivit emotsagd där en kvinna inte blivit det när de uttryckt samma åsikt/samma trams?

Jag förstår inte riktigt vad "göra ner" ska betyda heller faktiskt. Är det samma som "driva med" eller "skoja om" eller vad menar du?

Att tramsa i trådar handlar ju också om att vara lite finkänslig och läsa av i vilken tråd det funkar att tramsa i. Det går inte att jämföra två vilt skilda trådar och bli arg över att en kvinna tramsade i en och det accepterades medan en man tramsade i en annna och fick mothugg. Det handlar förmodligen inte om att mothuggen kom för att det var en man som skrev utan för att det som skrevs inte passade sig där och/eller då (eller någonsin).

Vi lyssnar på vad du säger, vi håller inte med.
 
Det du har missat är att om du tex frågar om kupstorlek så är det är ett övertramp även om du menade det som trams. Kan du fatta att det är ett övertramp?
Är det ett övertramp om jag istället var kvinna? Hur gör du om jag var kvinna men kände mig som en man i kroppen eller hade bytt kön? Blir det också ett övertramp är det helt enkelt ok då? Förstår du nu vad jag menar. Man behandlas inte lika här
 
Det ena är när många användare med liknande åsikter deltar i en diskussion med få användare med andra åsikter. Helt naturligt kommer de som är i minoritet att få mest mothugg, eftersom det är ett diskussionsforum. Lika naturligt är att de som skriver saker många håller med om, får fler gillanden än de som skriver saker få håller med om. Dessa diskussioner är ofta väldigt intressanta och håller en nivå som är svår att hitta på andra ställen.

En annan sak är när de som är i majoritet raljerar över, snarare än bemöter, minoriteten i diskussionen. Det har jag förståelse för att det kan upplevas som mobbing/bukemaffia/åsiktskorridor, särskilt med tanke på att de som drar igång raljerandet ofta är personer som får många gillanden både när de raljerar och i andra sammanhang.

Jag håller med, det stressar mig lite när det raljeras mot en minoritet i diskussionen. Mothugg känns som en helt annan sak. (Sedan vet man ju såklart inte alltid vad det man själv skriver räknas som.)
 
Men varför förstår du inte vad folk skriver till dig? Du kan inte generalisera så, du kan inte slänga ur dig en så svepande kommentar och sen inte ge ett enda exempel på när det hänt, som är likvärdigt.

.
Men jag gjorde ju det. Jag gav ett exempel där jag hade startat en tråd och genast gick en grupp kvinnor in och förstörde den. Då fällde moderator följande kommentar i ett inlägg, Låt Gammeln få ha sin tråd ifred
 
Men jag gjorde ju det. Jag gav ett exempel där jag hade startat en tråd och genast gick en grupp kvinnor in och förstörde den. Då fällde moderator följande kommentar i ett inlägg, Låt Gammeln få ha sin tråd ifred
Och du hakade upp dig på att moderatorn sa ifrån, av vilken anledning?
 
Men jag gjorde ju det. Jag gav ett exempel där jag hade startat en tråd och genast gick en grupp kvinnor in och förstörde den. Då fällde moderator följande kommentar i ett inlägg, Låt Gammeln få ha sin tråd ifred

Vad hade du tyckt var okej att moderatorn hade gjort då?
Jag begriper liksom inte vad felet är. Skulle tråden stängts? Slängts?

Det var väl ett sätt att försöka styra upp den och slippa trams
 
Är det ett övertramp om jag istället var kvinna? Hur gör du om jag var kvinna men kände mig som en man i kroppen eller hade bytt kön? Blir det också ett övertramp är det helt enkelt ok då? Förstår du nu vad jag menar. Man behandlas inte lika här
Ja det hade också varit över gränsen. oavsett om det är man eller kvinna.
På samma sätt som det är över gränsen om jag skulle börja ställa intima frågor till dig eller annan man. Om jag tex frågar om vilken kuk-storlek eller liknande så skulle det vara över gränsen.
trams är kul. Men- att inte respektera folk är aldrig roligt.
oavsett kön.
 
Senast ändrad:
Om kvinnor inte behöver ta skit för sitt tramsande i trådar skapade av kvinnor varför ska jag behöva det då som man.
Därför att du inte följer koderna för tramsandet.
Ditt tramsande blir osmakligt.
Det har inget med ditt kön att göra utan just bara med att du skriver osmakliga saker.
Det finns flera män här på forumet som kan tramsa utan att det blir osmakligt samt kvinnor som inte kan tramsa utan att det blir osmakligt.

Antingen så läste du inte mitt svar eller så skippade du det.
Du svarade inte heller på min fråga.
Det är trist, ohövligt och bitvis att klassa som "mansplaining".
 
Men när kvinnor gör lika dant då är det legitimt och ok. Det bara är så helt enkelt

Taiwan-conspiracy-theories.jpg
 
Det är ju det jag funderar över.
Angripen för sina åsikter - dvs folk håller inte med utan argumenterar för sin ståndpunkt. Jag begriper inte riktigt hur man kan vara känslig för det eller kalla det för mobbning. För mig går gränsen solklart vid personangrepp.

Du får hemskt gärna förklara hur du menar att en diskussion med olika ståndpunkt utan personangrepp kan bli till mobbning eller att man är känslig för att andra har andra åsikter. Jag fattar nämligen inte det
Jag tycker att skillnaden ligger i om folk verkligen argumenterar eller bara raljerar. När en större grupp mer populära användare tillsammans skrattar åt någons åsikt upplever åtminstone jag en obehaglig stämning, även om ingen går till direkta personangrepp.
Det kan väldigt lätt bli fel när en majoritet ska skämta på minoritetens bekostnad.
 
Men jag gjorde ju det. Jag gav ett exempel där jag hade startat en tråd och genast gick en grupp kvinnor in och förstörde den. Då fällde moderator följande kommentar i ett inlägg, Låt Gammeln få ha sin tråd ifred

Hur är det ett exempel där en man tystats för åsikt/trams medan en kvinna fått fortsätta trots samma åsikt/trams?
 
Senast ändrad:
Det har du alldeles rätt i. Tänk vad du lär dig mycket av diskussionerna här, precis som du skrev. Jag ska vara tyst. Tack så mycket för din intelligenta reflektion. :)
Det är töntigt och totalt meningslöst att komma med en kommentar om manplaining
Möt argumenten istället för sånt trams
Ja, det har jag lärt mig
 
När jag var ny här inne för 10 år sen så tyckte jag att många var orättvisa, inte förstod mig, inte gillade mig etc etc men nu som vuxen (var typ 16 när jag reggade mig) förstår jag att det inte är personligt längre. De flesta svarar bara på det som skrivs. Inget jag blir upprörd av längre.

Vissa användare diskuterar jag inte med här inne. Mest för att det känns som att diskutera med en vägg. Då kan jag lika gärna prata med katten :up:
 
Säg till nästa gång så kan vi vara sömnlösa tillsammans! :)
Jag brukar dyka upp här.
Mitt problem är inte sömnlöshet utan att lyckas vara vaken tillräckligt många timmar/dygn för att få något vettigt gjort.
Då så får det bli pappersarbete kl 2 på natten om jag är vaken.
Det gäller liksom att passa på.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 775
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp