Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Forumet är 20 år gammalt, jag har varit här i 18 år.
Jag vet de som har varit med från början.
Så det, forumet alltså, är inte på väg någonstans alls.
Det är så här, har alltid varit så här (eller värre) och kommer nog alltid att vara så här (fast bättre).
Vi har lugnat ner oss med tiden många av oss.
Du menar att det har varit ännu värre :confused: :eek:
 
Fast för sina åsikter?
Då är det ju diskussion?
Det går att hacka på varenda stavelse om en vill och kalla det "diskussion" det går att förvränga och tolka hur en vill och kalla det "diskussion"

Det syns ganska tydligt på särskilt hundforumet vem som undviker att trampa på vems tår
Det är uppenbart att människor där har olika åsikter när det gäller hundträning
Ofta ser jag överslätningar med agree to disagree :)

Jag hade tyckt det skulle vara dötrist att sitta på ett forum och tassa runt så jag inte trampade "fel" persons (åsikter) på tårna :D

Men det är ju jag det :grin:
 
Det som du reagerar på är bara en mild fläkt av gångna tider.
Dagens nivå hade då betraktats som mesig.
Så det blir nog svårt för dig att få något gehör för att det här forumet "är på väg" någonstans.
Fanns det ingen rapporteraknapp för 20 år sen?
 
Om ett inlägg hamnar längst ner på en sida så kan det missas när det blir en ny sida.
Inlägg i början på en sidan får fler gillanden än de i slutet.
Helt enkelt för att fler ser dem.
Det bidrar absolut. I en del trådar som mest handlar om ett problem TS har kan det hända att jag läser de första kommentarerna, gillar om det är något svar jag gillar, men sedan skummar jag resten för att se om TS svarat något mer och hur det går för hen. Behöver såklart inte innebära att de första svaren var de "bästa". Jämför man med Facebook kan 100 människor skriva samma sak men det är oftast de första dem svaren folk ser och läser.
 
Om en person ständigt bli angripen för "sina åsikter" av ett helt drev, då är det mobbing
Kalla det va du vill

Det finns människor som är känsliga för den typen av behandling på nätet
Men alltså, jag fattar inte. Det här är ett diskussionsforum och argumenterar vi, mina åsikter angrips ofta och det är ju vitsen med att hänga här, liksom. Vem som är bakom nicken är ju ett helt annan sak. Jag fattar inte hur man kan mobbas och hur det kan bli drev av ÅSIKTER? Åsikter och argument är en sak, något HELT ANNAT är personen bakom nicken. Det händer ibland att jag skriver en grej utan att mena det egentligen för jag vill komma fram till vad jag tycker - egentligen. Jag ser Buke som ett intellektuellt tidsfördriv, helt enkelt. Sen kan jag tycka om vissa användares åsikter mer än andras - precis som i verkligheten. Om vi däremot skulle gilla varandra som personer är en HELT annan sak.
 
Men alltså, jag fattar inte. Det här är ett diskussionsforum och argumenterar vi, mina åsikter angrips ofta och det är ju vitsen med att hänga här, liksom. Vem som är bakom nicken är ju ett helt annan sak. Jag fattar inte hur man kan mobbas och hur det kan bli drev av ÅSIKTER? Åsikter och argument är en sak, något HELT ANNAT är personen bakom nicken. Det händer ibland att jag skriver en grej utan att mena det egentligen för jag vill komma fram till vad jag tycker - egentligen. Jag ser Buke som ett intellektuellt tidsfördriv, helt enkelt.
Nä, du ser och fattar inte...
Då är det ingen idé att jag försöker få dig att se
 
Om en person ständigt bli angripen för "sina åsikter" av ett helt drev, då är det mobbing
Kalla det va du vill

Det finns människor som är känsliga för den typen av behandling på nätet

Men är man full av misogyna åsikter, rasism, enkelspårig eller väldigt fyrkantig i sätt tankesätt eller uttryckssätt blir det ju så. Både i verkligheten och på ett forum.

Om jag drev frågan om att alla ska vara fallfruktsveganer stenhårt, drog upp det i varje tråd jag skrev i och kallade alla som äter annat än fallfrukt för sadister skulle jag förhoppningsvis få mothugg och efter ett tag skulle folk kalla mig "päronet" och mest sucka när jag skrev nåt.
 
Och det finns de vars inlägg jag nästan alltid ignorerar just för att jag lärt mig att det är meningslöst att diskutera. Till slut blir det som att stånga huvudet i en vägg. Då föredrar jag att diskutera med folk som jag kan lära mig nåt av eller där jag kan hitta nya tankesätt eller bara ha roligt av en vild diskussion.
 
Men är man full av misogyna åsikter, rasism, enkelspårig eller väldigt fyrkantig i sätt tankesätt eller uttryckssätt blir det ju så. Både i verkligheten och på ett forum.

Om jag drev frågan om att alla ska vara fallfruktsveganer stenhårt, drog upp det i varje tråd jag skrev i och kallade alla som äter annat än fallfrukt för sadister skulle jag förhoppningsvis få mothugg och efter ett tag skulle folk kalla mig "päronet" och mest sucka när jag skrev nåt.
Det finns dom som suckar när du skriver BARNET
Flera har sagt till dig att det stör, ändå forsätter du:confused:

Jag hade en klasskompis i mellanstadiet. Om någon bad honom att inte smaska när han åt, då smaskade han mer... Om någon bad honom att sluta sparka på ens stol, då sparkade han mer...etc etc..
(Känner du igen? :grin:)
Jag tror han gjorde så för att hävda sig på något sätt. Han växte dock ifrån sina besvär i högstadiet :up:
 
Jag har läst hela tråden och förstår fortfarande inte hur man kan få skillnader i åsikter till att bli mobbning!

I studier av mobbning är det vanligt att mobbning definieras som återkommande negativa handlingar över en tidsperiod (oftast minst ett halvår) riktade mot enskilda eller en grupp. I definitionen ingår också att det råder en obalans i makt mellan förövare och offer och att handlingarna leder till att offret ställs utanför den sociala gemenskapen. (källa: Arbetsmiljöverket)

Det här är ingen social gemenskap. Det är ett diskussionsforum. Ingen vet vem du är - om du inte väljer att outa dig själv. Man för fram sina åsikter, och ibland får man "gilla", ibland inte. Ibland får man mothugg av någon som tycker olika; ibland av någon som tolkar det man skriver utifrån sin synvinkel. Det får man leva med. Jag läser mest här, skriver ibland men inte ofta. "Gillar" när någon skriver något jag tycker är vettigt eller får mig att skratta.

Det är inte mobbning om någon inte trycker på gilla-knappen, det är inte mobbning om någon angriper dina åsikter. Det får du stå ut med; det är ett diskussionsforum. Här finns jättemånga bra skribenter från olika miljöer och med intressanta synpunkter; dessutom är folk hjälpsamma och stöttande när andra inte mår bra. Trivs man inte på buke behöver man inte hänga här, man kan alltid välja bort det - istället för att ta åt sig när folk inte håller med en.
 
Det finns dom som suckar när du skriver BARNET
Flera har sagt till dig att det stör, ändå forsätter du:confused:

Jag hade en klasskompis i mellanstadiet. Om någon bad honom att inte smaska när han åt, då smaskade han mer... Om någon bad honom att sluta sparka på ens stol, då sparkade han mer...etc etc..
(Känner du igen? :grin:)
Jag tror han gjorde så för att hävda sig på något sätt. Han växte dock ifrån sina besvär i högstadiet :up:

Det kan jag leva med. Det är ett utslag av dålig humor från min sida, och stt det kliar i ögonen på några stör mig inte. Om någon däremot hade konsekvent skrivit att mina åsikter stör dem eftersom jag uttrycker mig rasistiskt eller elakt (osv) hade jag satt mig och allvarligt funderat på vad jag skriver och står för.
 
Värst va allt ska tolkas så bokstavligt talat, inte konstigt att det blir problem med tolkningar av texter. Går knappt att skriva någonting innan det ska tolkas sönder och samman. Det är ytterligare en sak som jag inte gillar alls med texter på nätet överlag.

Går det ens att läsa ett inlägg utan att tolka det? :confused: Varför skriva något om ingen får tolka det?
Mvh Uppriktigt Förbryllad Forumläsare
 
Det går att hacka på varenda stavelse om en vill och kalla det "diskussion" det går att förvränga och tolka hur en vill och kalla det "diskussion"

Det syns ganska tydligt på särskilt hundforumet vem som undviker att trampa på vems tår
Det är uppenbart att människor där har olika åsikter när det gäller hundträning
Ofta ser jag överslätningar med agree to disagree :)

Jag hade tyckt det skulle vara dötrist att sitta på ett forum och tassa runt så jag inte trampade "fel" persons (åsikter) på tårna :D

Men det är ju jag det :grin:
Jag hänger också på Hund, men jag känner inte igen det du skriver.

Det stämmer att folk har olika syn på hundträning, och det är något som diskuterats väldigt utförligt i många trådar. Jag ser därför inte vad det är för fel med "överslätningen" agree to disagree? För mig betyder det typ "jag har insett att diskussionen med dig om det här inte kommer att nå längre, så vi kan väl vara överens om att vi tycker olika" dvs ett ganska artigt sätt att släppa en fruktlös diskussion så att den inte spårar ur eller glider över i personangrepp.

Känner inte igen att vissa tassar runt för att inte trampa folk på tårna. Om det förekommer kan jag tänka mig att det är för att undvika en känslig eller infekterad fråga, och det tycker jag väl inte är så konstigt.

Det är möjligt att jag är blind inför detta, kanske för att jag är en av dem som inte behöver tassa runt :p
 
Det finns dom som suckar när du skriver BARNET
Flera har sagt till dig att det stör, ändå forsätter du:confused:

Jag hade en klasskompis i mellanstadiet. Om någon bad honom att inte smaska när han åt, då smaskade han mer... Om någon bad honom att sluta sparka på ens stol, då sparkade han mer...etc etc..
(Känner du igen? :grin:)
Jag tror han gjorde så för att hävda sig på något sätt. Han växte dock ifrån sina besvär i högstadiet :up:

Fast det där är något helt annat än mobbning.
Jag är en av de som stör mig något fruktansvärt när jag ser att någon (det finns ju numera fler än @Hyacinth :nailbiting: ) skriver BARNET. Precis som att jag stör mig på särskrivningar, att folk skriver 'en' istället för 'man' och för att inte tala om uttrycket 'rövhatt'.
Men, det är MITT PROBLEM. Hur andra väljer att uttrycka sig i skrift (sålänge de är inte är otrevliga eller elaka) är deras val, och deras rätt att göra. Precis som att folk har olika sätt att prata i verkligheten. Det är ingen annans problem att jag irriterar mig på deras sätt att skriva.
 
Det finns dom som suckar när du skriver BARNET
Flera har sagt till dig att det stör, ändå forsätter du:confused:

Jag hade en klasskompis i mellanstadiet. Om någon bad honom att inte smaska när han åt, då smaskade han mer... Om någon bad honom att sluta sparka på ens stol, då sparkade han mer...etc etc..
(Känner du igen? :grin:)
Jag tror han gjorde så för att hävda sig på något sätt. Han växte dock ifrån sina besvär i högstadiet :up:
Fast det kommer alltid finnas folk som uttrycker sig på ett sätt som irriterar en själv.
Så är livet. Det är bara att låta bli att reta sig på småsaker!
 
Värst va allt ska tolkas så bokstavligt talat, inte konstigt att det blir problem med tolkningar av texter. Går knappt att skriva någonting innan det ska tolkas sönder och samman. Det är ytterligare en sak som jag inte gillar alls med texter på nätet överlag.

QED?

Det är ju just det här som är problemet, folk tror att du menar vad du skriver. Det har inget att göra med att man tolkar något sönder och samman, utan tvärtom att man inte tolkar "äsch, det där menar hon nog inte", utan faktiskt tar dig på allvar, och tar dig på orden.

Det du verkar vilja är att andra användare ska börja ta dig med en nypa salt, och läsa dina inlägg med filtret "jaja, hon menar inte hälften av vad hon skriver, man ska inte ta hennes inlägg på allvar". Det tycker jag vore mer oartigt, i så fall. Att bli tagen på allvar är knappast mobbing.
 
För ett par sidor skrev någon att det här var en väldigt märklig tråd. Där och då var jag böjd att hålla med.
Nu vet jag inte ens om märklig räcker till :confused::confused::confused::confused:
Vart i hela friden har vi hamnat, kan någon vänlig själ förklara?

Åsiktsmobbing.. negativt och överslätande att "let's agree to disagree".. tolka in saker fast ändå inte...män som förtrycks pga kön, men inte alla män... QUE?!
Hörrni, har ni missat att det är ett diskussionsforum?
 
Varför ens hålla koll på vilka användare som är kvinnor och vilka som är män? Vad spelar det för roll? :confused:
Det är viktigt för en del kvinnor här. För dessa är det tabu att i en grupp kvinnor trycka ner en annan kvinna för dess åsikt medans det är ok att en grupp kvinnor trycker ner en man för samma åsikt
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 775
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp