Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

@Gammeln Jag kunde inte bry mig mindre om du är man eller kvinna. Men dina inlägg är till 90 % tramsinlägg, de flesta uttrycker också en människosyn och som få delar här, så det vore märkligt om du inte stötte på motstånd. Nu kan det ha ändrats senaste tiden, det är sällan jag öppnar dina inlägg nu för tiden.
 
Snacket om maffia och innegäng har pågått i många år. Jag kan avslöja att det är jag som är maffian och innegänget, så nu vet alla det. Vi var fler innan men de lämnade gänget eftersom jag mobbade dem. Så nu är det bara jag kvar. Ensam är stark :(
 
Jag känner igen detta! Det var länge sedan nu, minns inte vad tråden handlade om, men jag skrev ett inlägg som gick förbi obemärkt, sen, någon sida längre fram, skrev en annan samma sak som jag hade skrivit och det blev massor av gillningar och positiva kommentarer. Jag orkar inte bry mig, men observerade fenomenet.
Men skrevs det alltså samma sak med exakt samma ord (en kopia av ditt inlägg) eller var det någon som skrev samma sak men med egna ord, på ett lite annat sätt?
 
Snacket om maffia och innegäng har pågått i många år. Jag kan avslöja att det är jag som är maffian och innegänget, så nu vet alla det. Vi var fler innan men de lämnade gänget eftersom jag mobbade dem. Så nu är det bara jag kvar. Ensam är stark :(

Jag funderar varje gång på vad maffian är. Jag fattar inte såna koder tror jag.
En del skriver mer, då syns de mer. En del är stilistiska genier. En del förstår jag aldrig. En del är bara så rara att man baxnar. Självklart gillar jag en del användare bättre, oftast för att de är skickliga på stt uttrycka sig, inte nödvändigtvis för att jag delar deras åsikter. Är det en maffia då?
 
På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle införas en funktion för att visa att man instämmer, en "gillaknapp". Nu blev det ingen sådan och det tyngsta argumentet var att det öppnar upp för popularitetstävling och i värsta fall nätmobbing, som avskräckande exempel togs forumet Bukefalos upp av ett par personer! (jag blev mest förvånad över att dessa också var intresserade av hästar :))
Länk? Google hittar inget.
 
Den frågan ställer jag mig rätt regelbundet och inför flera olika användare.

Öerhuvudtaget är det en knepig psykologi, det här att personer som har uppenbara problem med kvinnor som har åsikter ger sig in i en miljö som i princip består av just kvinnor med åsikter.
Precis. Men inte bara det, utan att flera av de män som likt Gammeln hänger här uttrycker sexistiskt skit och det är fan så irriterande. Fattar inte bara VAD de får ut av att vara här, är inte Flashback bättre? Där de kan frodas och tycka synd om sig själva, liksom?
 
Inte exakt, men endast marginell skillnad.
Jag tänker att det kan handla om hur man uttrycker sig. Språket gör väldigt mycket och språk är också något personligt. Dvs jag har lättare att läsa och ta till mig någon vars språk jag gillar.
Nu vet jag inget om dina inlägg. Men jag tror inte att det automatiskt måste handla om att någon är populärare utan att det också kan handla om andra mer subtila saker.
 
@prallan @Red_Chili @stjarnhimmel osv.

Jag ser ibland "fenomenet" att två användare skriver i princip samma sak och inlägget skriver av en "kändis" får ett antal gilla och inlägget av en mer okänd användare får inga gilla. För mig är det helt normalt. Om jag läser en tråd så skummar jag igenom inläggen och läser de som står ut mer noga. En faktor som gör att ett inlägg står ut är att det är skrivet av en användare jag känner igen, särskilt om det är en användare som jag känner igen för att den tidigare uttryckt kloka åsikter. Jag har alltså säkerligen missat kloka inlägg av okända användare för att sedan gilla ett nästan identiskt inlägg av en känd användare. Jag har också säkerligen missat kloka inlägg av okända användare och själv gjort ett inlägg med mer eller mindre samma innehåll.
Om man då som en del användare känner varandra mer personligt, antingen genom att ha hängt mycket i samma trådar eller känner varandra irl, så är det ju inte särskilt konstigt att man läser sina "vänners" inlägg lite mer noga.
 
Jag känner igen detta! Det var länge sedan nu, minns inte vad tråden handlade om, men jag skrev ett inlägg som gick förbi obemärkt, sen, någon sida längre fram, skrev en annan samma sak som jag hade skrivit och det blev massor av gillningar och positiva kommentarer. Jag orkar inte bry mig, men observerade fenomenet.
Det är nog bra och hälsosamt att inte bry sig om antal gillande och jämföra sig med andra hela tiden. Sen är det förstås trist om man upplever att någon "snott" ens inlägg men det är väl inte så troligt kanske?

Ibland skriver jag hyfsat kloka saker, ibland genomkorkat men för det mesta ligger det nog någonstans där emellan. Men jag orkar inte bry mig om vad folk tycker hela tiden.
 
Visserligen anser jag att mobbning framförallt är något som är upp till den utsatte att definiera. Men är det inte så att man måste skilja på mobbning och på att diskutera och ha olika åsikter? Det är ju ofta så att den med annorlunda åsikt anser sig mobbad om många argumenterar emot?

Jag tror att det är viktigt att skilja på sak och person.

Däremot när det går till personangrepp av olika slag vill jag kalla det för mobbning
Om en person ständigt bli angripen för "sina åsikter" av ett helt drev, då är det mobbing
Kalla det va du vill

Det finns människor som är känsliga för den typen av behandling på nätet
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 775
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp