Nu har jag då inte läst hela tråden.
Antalet gillanden handlar om så mycket mer än om att vara omtyckt. Det handlar också om vilken typ av trådar man deltar i.
@stjarnhimmel har helt rätt i att ett bra sätt att få många gillanden är att skriva "trams" om enhörningar och drakar (citationstecknen är där eftersom jag respekterar lek). I lekarna flyger gillanden på ett sätt som kanske inte sker i diskussioner om alvarligare saker där det finns fler perspektiv och nyanserna är viktigare.
Sedan gäller samma sak på Buke som i köttvärlden - för att få vänner måste man vara en vän. Man måste vara med och leka, beklaga sorgen över förlorade djur, ge stöttning... Samtidigt kanske andra användare har svårt att leka och tramsa om latex-lakan med den som t.ex. frågat om BH-storlek. Då blir det lätt: leker hen eller fiskar hen?
Och ja, det förekommer säkert mobbning på Buke, men jag tror att det vi ska göra är att uppmärksamma elakheter antingen direkt i tråden, via PM eller till moderatorerna och inte att räkna gillanden.
Det är bra med Buke - för tänk på en sak: inbjudan till träffar, Secret Santa etc sker i trådar. Alla kan se, alla är välkomna. Vill man vara med är det bara att hänga på. Men det är som vanligt inte lätt att vara the new kid. Men här kanske det finns en nyckel: om man vill vara med kanske man ska fokusera på sin egen önskan om att delta, istället för på hur andra utestänger. Mer fokus på detta vill jag och mindre på Buke-maffian?
För egen del är Buke också spännande - för detta är ett av de få sammanhang där jag t.ex. struntar i könet på den jag interagerar med. Tänk om det ligger bakom mycket av den friktion som vissa användare upplever: att vi helt enkelt inte vet tillräckligt mycket om varandra för att anpassa oss efter vem det är vi talar till. I köttvärlden tenderar vi att anpassa vår kommunikation efter motpartens ålder, kön, klädsel etc.