Sv: Buga?

LIA skrev:
Vart vill du egentligen komma med din häst?

Den här tråden börjar göra mig illa till mods. Att lära sin häst kul saker är en sak, men nu börjar det likna cirkuskonster.
Passar kanske bättre under gnägg än NH?

LIA
Men ärligt! du hackar på mig vart jag än skriver! :crazy:
Bry dej inte om mig!! Min häst har fått förtroende för mig och det är allt jag begär! Men det skulle gärna vara kul med lite olika konster! låt mig va och klaga på någon annan!!
Du kan ju lika gärna säga till någon annan här på bukefalos om samma saker som mig!! Du känner inte mig, du känner inte min häst så låt oss va! snälla? :smirk:

hmm, ja d beror väl på hur långt man vill komma med nh eller vad man nu kallar d, vad man har för mål. är man ute efter att ha en lydig häst och d räcker där så är ju det okej. vill man bygga vidare på det kunna kontrollera hästen i flera situationer, kunna lägga den ner tex så tycker jag att man ska göra d. på d sättet jag lärde min häst att lägga sig ner, kom bugningen in automatiskt, för ja bugade honom och sen bad jag om lite mer, tillslut lägger han sig. Det har inte bara mer att jag ska kunna lägga honom. jag bugade honom genom att ha ett ben upp med ett rep, och när tyckte det var lite läskigt fick han panik, då fick han lära sig gå på tre ben utan att bli panikslagen, det hjälper oxå om han skulle fasta i något, taggtråd eller liknande, då vet han att han ska ge efter från trycket. så det är inte bara att man lär hästen buga, inte för mig iaf. men självklart är d ju en kul grej. det är ju inte alla som kan få hästen att gå ner på ena framknät och buga om man sitter på den..

:bow:

Precis! Jag vill ha en häst som litar såpass mycket på mig att om han trasslar in sig av någon anledning ska han kunna stå på 3 ben, eller om jag begär det lägga sig ner. Bugningen är en bit på vägen så att säga.

du hackar på mig vart jag än skriver!
Knappast! Det var andra gången jag lade ett inlägg som svar på ditt. Första gången skrev jag uttryckligen :"Allmänt svar:" och det riktade sig i huvudsak till trådförfattaren.
Även mitt svar i den här tråden riktar sig till fler i densamma.

Läs mer noga!

LIA

PS! Svara på frågan: "Du kan väl förklara din NH-strategi?"

Jag har inget problem med det du beskriver. Tränar t ex också hästarna att "sitta fast" med rep runt benen osv.
Jag reagerade på överdrifterna.

LIA

Varför tränas det inte på att hästarna sitter fast i grimman om det är så viktigt att dom kan sitta fast med fötterna????

vilka överdrifter? en som vill lära sin häst att buga.. det är väl okej.. och eftersom det är så mycket mer träning bakom det så är det ju inte bara "cirkuskonster.:"

- Hur många hästar skadas genom att man försöker lära dom att gå ner på knä?

Jag har sett horribla dumheter, och kan inte förstå varför folk som annars vill sin häst väl helt plötsligt får för sig att hästen skall lägga ner vikt på framknät. :devil: /T_B

hm, hästar lägger vikt på knäna när dom själv lägger sig ner..jag tror inte dom lider av det, men sen finns det ju självklart sämre sätt att genomföra det på.. men undantags fall finns ju jämt..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka