Bucketlist 2015

Aliche

Trådstartare
Tänkte vi kunde ha en tråd för de (som jag) som vill få tummen ur och göra året 2015 till året då man slutade skjuta upp saker och började våga! Små eller stora saker spelar ingen roll :)
Efter förra året som var periodvis ordentligt jobbigt och känslomässigt påfrestande samtidigt som det var upplysande och frigörande så har jag fått en förnyad livslust och framförallt så vill jag inte längre vänta på att saker ska hända, på att lära mig saker, uppleva saker!
Därför har jag förutom en mood-board för 2015 bestämt mig för att göra en bucket-list för 2015. Istället för att ha en för hela livet som gör det lätt att skjuta upp saker och vänta för länge så vill jag göra saker nu! Gärna tipsa varandra om hur man kan uppnå någon av punkterna om man har bra råd!
Så jag kan börja med min bucket-list som den ser ut, so far:

*Lära mig stå på händer (utan vägg)
*Springa 1 mil på under 60 min
*Testa på GeoCaching
*Kunna gå ner i brygga
*Bli bättre på att skissa och måla, hitta min egen stil!
*Börja skriva igen
*Rida mer än förra året
*Göra nåt roligt historieprojekt, vet inte riktigt vad eller i vilken form än men älskar historia!
*Baka mer och bli bättre på dekorationer
*Lära mig sluta oroa mig för allting hela tiden, inte vara så rädd att göra fel eller vad andra ska tycka och tänka.
*Lära mig att kunna ta komplimanger och uppskattning från andra.
*Bli bättre på att fota och göra det mer.
*Bli mer ordningsam, inga kläder på garderobsgolvet och grejjer överallt, jag mår bättre när det är rent och städat.
*Läsa mer igen, 1 bok i månaden och olika genrer så inte bara brittiska deckare :)
*Sluta be om ursäkt för mig själv och den jag är, inte förutsätta att andra tänker negativa saker om mig- gilla mig själv precis som jag är och acceptera att jag faktiskt jobbar på min svårigheter.
*Sluta känna skam över och acceptera att jag växte upp med en psykiskt sjuk förälder som misshandlade mig psykiskt. Kunna säga det högt till mig själv och andra utan att känna mig fel och som att jag överdriver.
*Sluta pilla på mina nagelband.
*Springa ett ColorRun
*Inte skjuta upp saker, gör det med en gång för det hänger bara över en annars.
*Ta 5 minuter varje dag och verkligen uppskatta allting i mitt liv och runt mig, årstider, dofter, ljud, små och stora framgångar, känslor m.m.

Så vad vill ni andra göra med 2015?
 
Hmm, jag har nog bara två grejer;

Springa bättre och snabbare (träna med PT, springa lopp)
Läsa mycket böcker
 
Tänkte vi kunde ha en tråd för de (som jag) som vill få tummen ur och göra året 2015 till året då man slutade skjuta upp saker och började våga! Små eller stora saker spelar ingen roll :)
Efter förra året som var periodvis ordentligt jobbigt och känslomässigt påfrestande samtidigt som det var upplysande och frigörande så har jag fått en förnyad livslust och framförallt så vill jag inte längre vänta på att saker ska hända, på att lära mig saker, uppleva saker!
Därför har jag förutom en mood-board för 2015 bestämt mig för att göra en bucket-list för 2015. Istället för att ha en för hela livet som gör det lätt att skjuta upp saker och vänta för länge så vill jag göra saker nu! Gärna tipsa varandra om hur man kan uppnå någon av punkterna om man har bra råd!
Så jag kan börja med min bucket-list som den ser ut, so far:

*Lära mig stå på händer (utan vägg)
*Springa 1 mil på under 60 min
*Testa på GeoCaching
*Kunna gå ner i brygga
*Bli bättre på att skissa och måla, hitta min egen stil!
*Börja skriva igen
*Rida mer än förra året
*Göra nåt roligt historieprojekt, vet inte riktigt vad eller i vilken form än men älskar historia!
*Baka mer och bli bättre på dekorationer
*Lära mig sluta oroa mig för allting hela tiden, inte vara så rädd att göra fel eller vad andra ska tycka och tänka.
*Lära mig att kunna ta komplimanger och uppskattning från andra.
*Bli bättre på att fota och göra det mer.
*Bli mer ordningsam, inga kläder på garderobsgolvet och grejjer överallt, jag mår bättre när det är rent och städat.
*Läsa mer igen, 1 bok i månaden och olika genrer så inte bara brittiska deckare :)
*Sluta be om ursäkt för mig själv och den jag är, inte förutsätta att andra tänker negativa saker om mig- gilla mig själv precis som jag är och acceptera att jag faktiskt jobbar på min svårigheter.
*Sluta känna skam över och acceptera att jag växte upp med en psykiskt sjuk förälder som misshandlade mig psykiskt. Kunna säga det högt till mig själv och andra utan att känna mig fel och som att jag överdriver.
*Sluta pilla på mina nagelband.
*Springa ett ColorRun
*Inte skjuta upp saker, gör det med en gång för det hänger bara över en annars.
*Ta 5 minuter varje dag och verkligen uppskatta allting i mitt liv och runt mig, årstider, dofter, ljud, små och stora framgångar, känslor m.m.

Så vad vill ni andra göra med 2015?

Spontant skulle kan jag tycka att du ska konkretisera vissa av sakerna så att du kan pricka av dem lättare.

"Bli bättre på att skissa och måla, hitta min egen stil!". Det är väldigt svårmätt. När det kommer till kreativa saker så tycker man ju alltid att man kan bli bättre. Ett tydligare mål är "Jag ska öva på att måla och skissa minst två gånger i veckan". Motiveringen är självklart att du vill bli bättre och utveckla din egen stil, men det kommer ju med övning (och avstannar ju aldrig, vilket är skälet till att det inte går att mäta).

Samma sak med "Bli bättre på att fota", "Inte skjuta upp saker", "Inte oroa sig ...". Konkretisera! Det måste vara formulerat som något som du gör som du kan pricka av. :)
 
Tre saker på min bucket list för år 2015;

*Jägarexamen
*Rida mer
*Vara gladare :) (ett väldigt svårt mål att mäta ;))
 
Spontant skulle kan jag tycka att du ska konkretisera vissa av sakerna så att du kan pricka av dem lättare.

"Bli bättre på att skissa och måla, hitta min egen stil!". Det är väldigt svårmätt. När det kommer till kreativa saker så tycker man ju alltid att man kan bli bättre. Ett tydligare mål är "Jag ska öva på att måla och skissa minst två gånger i veckan". Motiveringen är självklart att du vill bli bättre och utveckla din egen stil, men det kommer ju med övning (och avstannar ju aldrig, vilket är skälet till att det inte går att mäta).

Samma sak med "Bli bättre på att fota", "Inte skjuta upp saker", "Inte oroa sig ...". Konkretisera! Det måste vara formulerat som något som du gör som du kan pricka av. :)
Sant! Det kan nog vara bra att som du säger konkretisera vissa mål så det blir lättare att känna att faktiskt gör det :) i övrigt har jag faktiskt redan satt igång (inte skjuta upp saker!) och rensar ur garderoben och organiserar mina tyger, mönster och övriga papper! Det är ju så skönt när man väl sätter igång så det är svårt att komma ihåg varför man inte alltid gör saker med en gång :)
 
Här kommer ett par punkter från mig.

- vill lära mig wire wrapping
- Alternativmedicin, vill testa olika behandlingar (healing)
- 'studera' Giraffspråket/NVC
 
Rida massa roliga kurser på min ungponny.

That's it :D

Förutsättningen är dock normalvikt och jag är på god väg.

Förra året innebar så stora livsval (försöka få barn och gastric bypass, det senare fungerade bättre än det förra) att jag inte orkar med något sådant i år.
 
Få bättre kondition, ska fokusera på formen i stället för vikten.

Släppa fram det grå - slutat färga håret.

Köpa hund.
 
@Mammadutt punkt 1 och 3 vad är det för nåt? Lät jättespännande!
Wire wrapping, smycken... Trådkonst... Här är en googlad bild på ett hänge:
sterling_silver_wire_wrapped_pendant_by_jwall805-d544ybv.jpg


Giraffspråket går att läsa lite mer om här: http://www.friareliv.se/index.php/s...tion/141-grunderna-i-nonviolent-communication

:)
 
Min lista

Fysisk aktivitet 30 minuter om dagen.
Köra in Bärsen, dvs stallet en gång var 14 dag(tar så lång tid att sanera bilen och mig för att inte den allergiske sonen ska få problem)
Umgås mer med familjen.
Vara gladare
Gå ner i vikt
Åka till kaskö på semester
Skola in dottern på 6 års språkskola
 
Komma igång med fortsatt viktminskning.
Komma igång med övningar jag fått av sjukgymnast för att öka bålstabiliteten, för att på den vägen (i kombination med viktminskning) få minskat ryggont.
Börja promenera mer.
Komma ut och klara av praktik åtminstone 1 dag i veckan till att börja med.
Ge mig ut och fota mer.
Betala klart på de avbetalningar jag har.
Bli bättre på att hushålla med pengar - vore trevligt om det fanns pengar kvar i slutet på månaden.
Köpa skridskor till nästa vinter :)
 
Jag har tyvärr lite dåligt med mål för året men några har jag, och det är inspirerande att läsa vad ni andra har för mål.

Mina mål:
1. Bli av med mina graviditetskilon
2. Återställa kroppen muskel- och funktionsmässigt, helst så att jag kan börja springa i slutet av mars (6 månader efter förlossningen)
3. Öppna ett investeringssparkonto och börja månadsspara strikt och på ett bra sätt, nu när jag inte kan stoppa in mer pengar på mitt privata pensionssparkonto
 
Tråden påminner mig om Bukes fantastiska 100 dgr som vi körde för 1-2 år sedan och som jag tänkt plocka upp igen, eller iaf min egen variant av.

* Bli bättre på att sopsortera och inte slänga allt i sopnedkastet. Har nu utökat från glas och aluminium även till plast (och på en vecka är det ett berg!)
* Börja använda symaskinen igen
* Springa Womens Health Halvmara
* Springa Lidingö Tjejlopp
* Springa Sthlm Halvmara
* Cykla TjejVättern
* Simma Vansbro (har inte bestämt om det blir TjejVansbro, el HalvVansbron än)
* Gå ner 8kg
* Bli bättre på att laga mat och inte hitta snabba utvägar hela tiden
* Fortsätta hos dietisten
* Köra en sanering på ekonomin och börja bygga ett ordentligt sparande
* Inte glömma bort mina vänner utan underhålla de relationer jag har
* Hålla bättre ordning hemma och plocka undan/diska på en gång.
* Utveckla mina kunskaper i Photoshop
* Bli bättre på att fotografera djur och fåglar
* Inte vara så bekväm och alltid ta den enklaste utvägen (allt från att fota soluppgångar kl 04, till att inte äta snabbmat jämt och att inte skippa träningen pga vädret)
* Köra backträning 1 gång/vecka
* Åka till Lofoten och fotografera i maj, även om jag måste åka ensam
 
Jag lägger till några som jag tycker känns bra efter att ha läst era:
*Spara ordentligt varje månad, det jag kan, och inte bara ta det som är kvar den 24:e
*Bli bättre på vänrelationer- det hänger ihop med dålig självkänsla, jag tror inte att någon egentligen vill umgås med mig så jag frågar inte. Men jag ska bli bättre på att faktiskt fråga om mina bekantskaper vill dricka kaffe/vin/middag/träna och tro att det faktiskt finns dom som gillar mig för mig :)
*Göra egna smycken, jag har massor med skisses och idéer så det finns ingen anledning till varför inte!
 
Byta ut frukosten mot ett Slankamål för att hålla "matchvikten" och bli av med bilringen :D
Göra en årsbudget
Fortsätta grundutbildningen av min unghäst där målet är någon enklare tävling under året
Utveckla nya verksamheten i företaget successivt och öka vinstmarginalen med X-%
 
Som att @Paddington vill jag ta hand om mina relationer! Glömde att få med det, egentligen är det himla bra att få ner det på pränt.
Är gärna med på en form av 100 dagars utmaning för att kickstarta bucket list.
 
Vad är 100 dagars utmaning? Det låter skojj :)
Jag har för mig att 100dgrs utmaningen startade som en kamp mellan olika gym/PTs och de hade 100dgr på sig att få någon deltagare i form och den som klarade det bäst vann tillsammans m sin PT.

Sedan var det flera som tog det ett steg längre, bland annat ett gäng här på Buke som bestämde sig för att se vidare på vad man själv ville uppnå/förbättra under 100dgr och det var allt från städa bättre hemma till att gå ner x kg osv. Vi skapade en grupp på FB där vi lade upp våra mål och sedan skrev vi inlägg på hur det gick framåt. Vissa uppdaterade varje dag och andra skrev 1g/v det som passade en bäst helt enkelt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: SaraXX
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: MiaMia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 127
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 591
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp