Bruttovikt eller det som står på pappret?!

Nooneyouknow

Trådstartare
Efter att ha haft en liten pratstund här hemma, där jag hävdade att de alltid är bruttovikten som gäller på ditt ekipage (Bil och trailer), man kan alltid hävda att polisen ska väga ditt ekipage vid eventuella "viktfunderingar", medan sambon menade att det alltid är vikten på pappren som gäller, oavsett...

Så, vem har rätt?!

Sv: Bruttovikt eller det som står på pappret?!

Beror på vad för körkort du har.

Har du B så är det pappersvikterna som är intressanta, fram till en eventuell övervikt av släpet i sig (om du tex lastar 700kg i ett släp med maxlast på 500kg även om du enl pappret får koppla släpet till bilen med B).

Har du BE så blir det ju bruttovikterna i förhållande till pappersvikterna.

Jag förstår vad du menar...
Jag har änslånge bara Bkort
Det jag hävdade var att jag kunde dra mitt släp med totvikt på 1400kg (Lastvikt 820kg) med en bil som får "dra 1360kg" på B-kort, för att jag aldrig lastar upp den till vikten 1400kg utan endast till ca 1250kg...

Det får du inte. Du får inte dra det tomt ens. Så i det fallet så har din sambo helt rätt. Sorry.... ;)

Med BE hade du däremot fått dra det och troligen tom lastat det fullt, beroende på vad som står under maximal släpvagnsvikt, en vikt som är en bruttovikt, dvs även om där står säg 1600kg, så får du koppla släp med totalvikt på 2000kg, så länge du inte lastar det till mer än 1600kg.

Senast ändrad:

Så får du inte göra med B-kort. Det är olovlig körning, ganska allvarligt.

Om det står i pappret till din bil att du får dra 1360 på B-kort, så får du bara dra ett släp som på pappret tar en totalvikt av max 1360. Du kör alltså olagligt om du kopplar ett släp med en totalvikt på pappret av 1400 oavsett last.

Det är ju egentligen helt muppigt...

Asså jag är ju ändå inte "BE" gränsen...

(Jag är ju i och för sig en ordentlig motståndare till att man ens får framföra ett släp överhuvudtaget med bara ett B-kort, det ska krävas BE för att få dra en sketen släpkärra enligt mig)

Egentligen är det så att med B-kort får man dra ett lätt släp som är lika med ett släp som har en totalvikt på max 750 kilo. Alla släp med en totelvikt över det räknas som tunga släp och kräver då i lagtexten E-behörighet.
MEN man gör då ett undantag som säger att man med B-behörighet kan få köra ett tungt släp ibland och det är då enligt de villkor som står innan här i tråden.

Har du bara B-körkort så gäller det att släpets totalvikt aldrig får överskrida bilens tjänstevikt.
Detta gäller oavsett om du framför ekipaget helt tomt eller lastat.

tillägger också att ekipagets totalvikt (bil+släp) inte får väga över 3,5 ton :)

Senast ändrad:

Har du bara B-körkort så gäller det att släpets totalvikt aldrig får överskrida bilens tjänstevikt.
Detta gäller oavsett om du framför ekipaget helt tomt eller lastat.

tillägger också att ekipagets totalvikt (bil+släp) inte får väga över 3,5 ton :)
Detta med totalvikt å tjänstevik m.m. har jag koll på... (Har klarat BE-teoriprovet)
Men fick för mig att man ändå kunde köra med bruttovikter även med Bkort... Ack så fel jag hade =P

Jag har också precis tagit BE-körkort och det första vi fick lära oss på teorin var att det är bara när man har BE-körkort som man får köra med bruttovikter ;)

Det finns en slamkrypare, där bruttovikt gäller även för B-körkort.

Det är när registreringsbeviset anger en högre vikt för B-körkort, än på raden för vad bilen får dra.

T ex:
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort, kg: 1210
Högsta vikt bromsat släp, kg: 1000

I detta exempel gäller att du med B-kort får KOPPLA ett släp med totalvikt max 1210 kg. MEN du får inte lasta mer än att bruttovikten är 1000 kg.

Inte jättevanligt, men se upp! när det ska dras något. Detta är ju nämligen en begränsning bilen har, som gör att det kan utgöra trafikfara (straffbart) att lasta upp till t ex 1210 kg.

(för ovanstående bil spelar det ingen roll om jag har BE, det går inte att dra mer än 1000 kg med den ändå)

Jag har också precis tagit BE-körkort och det första vi fick lära oss på teorin var att det är bara när man har BE-körkort som man får köra med bruttovikter ;)
De var just de jag inte fick någon fråga om, och de stod inte heller rakt ut i boken...

Men nu har jag koll =)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 595
Senast: Araminta
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
Samhälle Hej! I mitt område har det blossat upp en debatt kring parkeringar. Vi har väldigt ont om parkeringar och många som bor i området får...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?