Bruksridning!

K

Kryptonit

Skulle vara kul och läsa och se bilder ifrån brukstävlingar. Läsa om de olika momenten osv.. Ska kolla på bruksridning på söndag och vem vet jag kanske sblir fast ;) Tycker att det verkar som en bra allroundgren. Där man få testa på många olika saker..

Det finns väl några här på buke som vet ngt? Elr t.o.m tävlar dt? :D

Sv: Bruksridning!

Jag skulle ha tävlat i bruksridning nu i september, men är tyvvär bortrest då och där de ska ha tävlingen har det gått kvarka så det lär ju inte vara många som åker dit.. jag hoppas verkligen att tävlingen blir flyttad, jag vill verkligen prova! skaffat fram regelbok å allt :(

Vart var det du skulle ha tävlat ifall du inte va bortrest?

Någon mer måste väl veta ngt om bruksridning? :angel:

Med tanke på din hemort och tävling på söndag så vet jag nog vart du ska ;)

Tävlade där förra året, en svår bana men kul ändå.

Åk dit och ta med anteckningsblocket och fåga arrangören (hon som äger gården). Hon är van att göra bruksbanor och svarar gärna på frågor. En bra grej för dig som är intresserad är att följa med vid bangenomgången, där lär man sig mycket och kan fråga om allt man undrar över.

/M som nu flyttat norröver.

P.s. http://www.nordsvensk.st

Läste det för sent :(, tävlingen var i Björkvik.. Blev jättesugen på och vara med när jag var där. Såg väldigt kul ut men svårt. :angel:

Det är bara och börja träna, dom anordnade även bruksridning träningar :D

Jag är supersugen på att börja med bruksridning! Var med på nån träning med min förra foderhäst och det var ju skitkul :) Men vart kan man kolla när det anordnas träningar/tävlingar i närheten? Finns det nån hemsida?

Ledsen för trådkapning :p

Ja, det finns lite om bruksgrenarna på lite olika hemsidor. Den här www.pinge.eu är ändå bäst tycker jag. Nu handlar det inte bara om bruks men ändå.

första gången jag hör talas om bruksridning. det verkar kul finns det någon bra sida där man kan få veta så mycket fakta som möjligt om det? måste vara vissa raser? finns det i hela landet?

Nu är jag lite trött. Två inlägg upp skrev jag en hemsideadress med bruksridningsinnehåll. Varför frågas det rakt ut i luften utan att kolla ett enda dugg på det som skrivits. Googla, sök, läs på, studera, ta kontakt på riktigt. Jag vet inte vilken gång i ordningen jag här på Buke tipsar i Bruksfrågor. Hemma hos mig är det bruksträning en gång i månaden alla snöfria månader, och så har det varit i tre år nu.
Nu går jag och läser en deckare istället.

*kl*

Har titta lite nu och upplever det som att Bruksridning är ungefär lika som westerns trail och ridtravarnas trab. Men nu undrar jag är hoppning obligatoriskt i bruksridning? Någon sida jag kolla på verkade det som det.

Hej
Det finns 13 olika sorters hinder i bruksridningen att välja mellan.
"Halter" och "ryggning i vinkel" måste vara med på alla tävlingar. "Tid", "Funktionskontroll" och "Bedömning under ridning" måste också alltid vara med. En kort bana kan bestå av ungefär 10 bedömningspunkter. Det är stor frihet att bygga en bana och det är sparsamt med pekpinnar om måtten på hindren.
När det gäller hopphindren så ska dom vara små, mycket små, och högst tre till antalet, eftersom tävlingen inte på något sätt ska bedöma hoppförmåga som på hopptävlingar. På SM i år var det högsta hindret någonstans kring 65 centimeter och det klarar vilken pålle som helst utom möjligen en pytteshettis. Har du kollat de sidor jag tipsat om i tidigare inlägg?
Ja, det är likt andra grenar i andra dicipliner, skillnaden är väl att det är en helsvensk bonnig uppfinning som kommer ifrån brukskörningen som är en av fyra tävlingsgrenar för häst som JUF(Jordbrukarnas Ungdomsförbund) skrivit reglerna för.
Brukskörning, Bruksridning, skogskörning och plöjning

Ja, jag har kollat länkarna. Tyckte det kunde vara en gren för mig och min pålle ända tills jag såg hopphinderna. Oavsett om de är pyttesmå får jag inte honom över ett sånt.:crazy:

Krävs det grönt kort för att tävla i bruksridning?
Jag kollar på dom sidor du tipsat om men hittar ingen klubb som har sånt närmare mig, uppsala stockholms trakten.

Tror mig veta att det inte finns någon klubb som sysslar specifikt med bruks, däremot så är det vanligt att Svenska Fjordhästföreningens lokalföreningar anordnar brukstävlingar tillsammans med olika brukshästföreningar eller lokala JUF-klubbar.
Så sök efter bruks, JUF eller Fjord i din närhet. På fjordtävlingar är det nästan alltid OK med alla sorters hästar.
Lycka till, hör av dig till mig om du vill veta mer.

Någon som har några bilder från någon brukstävling? :D

Jag har hundratals bilder i min dator, och det finns många och fina bilder på de hemsidor som anges i ovanstående inlägg.

Har redan sett dom, men aldrig fel med lite egna bilder i trådarna ;)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 691
Senast: Amha
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 398
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar