Jag skaffade min första riktiga brukshund en Rottweiler i höstas. Hon fyller snart ett år. Har endast haft blandras innan. Jag ångrar det inte en sekund. Så är du beredd att lägga ner mycket tid så tycker jag absolut att du ska fullfölja din dröm. Utöver en aktiv vardag så tränar vi lydnad och rapport. Ska även börja spåra med henne
Har mycket stöd ifrån uppfödaren om det är något jag funderar på. Även andra hundmänniskor med erfarenhet av bruksraser upplever jag ofta är ganska hjälpsamma om man behöver rådgivning. Av alla dom rottisar jag träffat och umgåtts med så är det oerhört roliga och läraktiga hundar. Tydligt ledarskap är naturligtvis viktigt. Det är en stark och modig hund som behöver vägledas och behöver tydliga regler för att fungera bra i vardagen. Att få jobba med huvudet är otroligt
viktigt. Att vara ödmjuk och inte rädd för att ta hjälp även lite i förebyggande syfte skulle jag säga skapar ännu mer förutsättningar för att lyckas med denna fantastiska ras. Alla har någon gång skaffat sin första Rottweiler
Glömde: Detta med att umgås med alla hundar är ju säkert ganska individuellt... såg att någon nämde att bruksraser kan ha svårare för det. Kanske är det så? Sedan vill ja också tillägga att man märker ganska tydligt på vår tjej om jag til exempel vart sjuk i några dagar. Mindre aktivering gör henne mer rastlös. Men någon enstaka dag som vart mer passiv har hon inte reagerat över. Men då ska ju tilläggas att hon är inte så gammal och sedan har vi även passitivitetstränat en del.