Bruksprovsresultat

Sv: Bruksprovsresultat

Thildha skrev:
*lånar knapp*

Jag är mycket imponerad av Bleckert Boy's fina hoppsiffror - men varför går man vidare med en hingst som har fått en 6:a i HHB? Kan den ändras? Borde ju inte kunna ändras...liksom inte beroende på "dagsform" :confused:

Eller kan en hopphingst godkännas trots att han har en 6:a i typ-HHB-exteriör? Jag trodde det krävdes minst 23 i totalsumma och ingen under 7, han har ju varken eller...?

De kan få dicpens om de har ngt annat som uppväger starkt. I Bleckert Boys fall fanns det. Han gjorde ett fantastiskt prov under testryttarna!!! Det var värt att åka till flyinge bara för att få se honom ;) Väl förberedd, underbart temperament, en hingst som verkligen ville göra allt rätt.

Jag skulle verkligen kunna tänka mig honom på rätt sto...

Tråkigt, Robin borde haft många söner att bära vidare sina fina hoppgener

*lånar knapp*

Synd på Don Dorn...9 i ridbarhet.Gillade blodet där bakom...

Varför godkände de Hans-Yngves hingst på så kort tid...?

En smidig och hysat ädel Robin Z son hade varit roligt att få se nåt år...

crazy skrev:
Synd på Don Dorn...9 i ridbarhet.Gillade blodet där bakom...

Håller med, men han var ju helt förstörd i gångarterna. Och oj vad mycket kritik Mattias Jansson fick av den kvinnliga testryttaren! Jag hade sjunkit genom jorden om jag var honom...

Visst hade hon det och det var kul med någon som vågade säga ifrån istället för att vara så tråkigt politiskt korrekt.

Vad sa hon då?

Överlag tycker jag att det var en hel del kommentarer angående ryttarna i de skriftliga bedömningarna. Men dressyrtestryttarna spg jag aldrig själv, så det här har jag missat.

Jag tänkte på det när jag läste kritiken... Ägaren måste ångra sig bittert i val av utbildare. Han fick kritik för hur hästen blivit riden redan vid riks... Mycket tråkigt eftersom det är en jättefin häst med bra blod bakom. Tror att han hade kunna tillföra trevliga gångartshästar i svensk avel!

I övrigt är jag besviken på att så många hingster gick igenom med dispens på exteriören. Okej, med Maloubet som har så otroligt höga poäng i hoppningenen och av testryttarna (10-10/10-9). Men de andra med åttor och nån nia kan väl kvitta om de inte har tillräckligt bra exteriör. Kan inte för mitt liv förstå vem som vill använda Double 0 Seven...

Jag har missat vilka testryttarna var... Kan nån hjälpa mig?

Fiorano skrev:
Jag har missat vilka testryttarna var... Kan nån hjälpa mig?

Saxat från asvh.se
---
Testryttarna i gångarter kommer precis som gästdomarna från Tyskland:
Hella Kuntz är examinerad tysk beridare som arbetat som professionell ryttare sedan 1984. Hon tävlar dressyr upp till Grand Prix men har unghästar som specialitet. Hon har ingått i Münster-Handorfs auktionsteam i 10 år samt tävlat över 25 hästar i Bundeschampionate. Hella, arbetar på Stall Ramsbrock i Menslage, är dressyrdomare och håller clinics i Europa, America, Sydafrika m.m.

Heiner Sudowe- 31 år gammal, är examinerad tysk beridare och har arbetat som beridare i 9 år, varav 3 år i Verden i Hannoveranerförbundet. Där ingick han bland annat i auktionsteamet. Nu driver han en egen anläggning som hans far, fd auktionsryttare, byggt upp. Där finns ca 70 hästar varav 15 tillhör familjen, resten är hästar i utbildning och inackorderingar. Heiner har även under flera år varit testryttare på bruksproven för ston i Hannover, där det testas ca 800 ston/år. Han har tävlat med framgång till och med medelsvår klass i både dressyr och hoppning, och har som specialitet att ta fram unga hästar.

---
I hoppning var det Helena Persson (T1) & Svante Johansson (T2). Däremot vet jag inte vem som var T1 respektive T2 i dressyren.

Jag kan inte förstå hur de kan godkänna Double 0 Seven. Hur ser hästen ut?!? Och hopptekniken? Njae, de fanns de som var bättre enligt min mening...

Testryttarna var:

Hoppning Helena Persson, Svante Johansson
Gångarter Hella Kuntz och Heiner Sudowe. Båda från Tyskland.
Det finns en presentation om de tyska testryttarna på ASVH:s hemsida.

Hon sa att man inte pressar en så pass ung häst till piaff och passage, att skritten nästan var förstörd pga dålig ridning men att det kunde bli en bra häst om han fick rätt träning.

Ja verkligen. Det syntes ju lång väg vilken fin häst han är egentligen men igår såg han ut som om han var av på mitten. Ingen harmoni eller flyt i gångarterna överhuvudtaget.

Maloubet såg jag inte men såg honom på clinicen 2 jan och i mina ögon är han direkt ful. Likaså Brisbane (tror jag det var?) e. Briar var ingen favorit exteriörmässigt men fick ju höga poäng på ridbarheten.

Oj, det var ord och inga visor! Jag skulle skämts ihjäl om jag varit ryttare och fått höra det. Nästan så att man skäms lite så här i efterhand å ryttarens vägnar...

Ja jag tror han skämdes ganska rejält där han stod mitt i ridhuset. Jag gjorde det i alla fall å hans vägnar på läktaren!

Är det någon som såg prestationshingstarna i dressyr...
Kaiser Wilhelm, Roi de Ballet och Friendship ? Hur verkade de ?
Såg att de inte hade gått med testryttare.

Cat_and_rat skrev:
Är det någon som såg prestationshingstarna i dressyr...
Kaiser Wilhelm, Roi de Ballet och Friendship ? Hur verkade de ?
Såg att de inte hade gått med testryttare.

Kaiser Wilhelm: Ser ut att ha väldigt lätt för sig, ridbar. Vacker!
Roi de Ballet: Fantastiskt rörlig, gammaldags typ.
Friendship: Bättre än sin nygodkände son, mycket trevlig, ridbar, kunde vara lite snabbare i bakbenen.

Roi du Ballet rörde sig mycket fint. Friendship var galen under exteriörbedömningen och gav mig inte ett sådär jätteridbart intryck. Kaiser Wilhelm tyckte jag var urtrist både gångartsmässigt och exteriört.

Tack ..GiG och Trassla - ni har olika intryck av dem.
Någon annan dressyrhingst som var alldeles extra ?
Kanske bättre att fortsätta under den nya dressyrtråden istället..

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka