Bruksprovsresultat

Sv: Bruksprovsresultat

Såg inte honom under exteriören men red fram ihop med honom och då såg han definitivt inte högställd ut. En av få hingstar som jag tyckte såg riktigt tråkig ut, kort hals som han dessutom håller rakt fram utan någon "välvning" alls i som det såg ut då så såg han tvärtom lågställd ut. Väldigt kort pinnig galopp. Tycker faktiskt att han helt saknade utstrålning och ingen hingstkarraktär alls. Ser helt klart mkt finare ut på bilden än vad jag uppfattade honom där en rolig sak man ser på bilderna är att alla som gick vidare presenteras med bilder som nästan är bättre än verkligheten medans de som inte gick vidare genomgående presenteras med dåliga kort. Man kan undra vem som valt korten.
Vet med säkerhet att det finns bättre kort tagna då på min hingst än det som visades (har själv sett dem) detta var ett av få som inte blev bra sär dessutom svansen blåste fram över haserna på honom (kan det vara så att de vill dölja haserna eftersom se i sista stunden när poängen lämnades rätt vad det är skrivet in att han är ngt vinklad i hasen (vilket inte stämmer) alltså inskrivet 3 dagar efter exteriörvisningen som en motivering till att ge honom en 7:a på benen) Behöver jag tillägga att jag helt tappat förtroendet för allt vad dessa visningar gäller.....

Lånar din knapp

Då var det klart vilka 3 åringar som blivit godkända. För er som inte vet blev det följande

Sandakan
Sandro Hit-Donnerhall

Tutanchamon
Chapman-Ceylon

*knapplån* Nu håller jag äntligen på att ladda upp bilderna, för den som vill se :). 87 bilder blev det till sist :).

Mvh Cissi

Hej!
Tittade på resultaten för 3åringar, bruksproven.
Kan någon vara snäll och förklara för mig, varför en häst med 41 poäng inte blir godkänd.
Jag såg inga låga siffror, eller dåliga omdömen. Vad är det som jag ska titta efter?
Tack för hjälpen.

Om det är Wario du tänker på så hade han 7:or på skritt och trav under ryttare, det räcker inte. Jag hann inte se de två första, men av de övriga var det bara Sandakan som kändes självklar, underbar galopp!!

Du blev det en konstig ikon, när jag ville skriva ett kolon, ursäkta!!!

Synd på din hingst.. Det var den jag var intresserad av att använda.... Jag hoppas verkligen att du provar igen, även om jag förstår om du inte ser så positivt på det just nu.

Angående "bedömningssporter", det är ju oerhört svårt att få fram en riktigt objektiv bedömning när det blir lite "klubben för inbördes beundran". Ett sätt, är som någon föreslog tidigare att hästen, uppfödaren och ägaren är anonyma och alla hingstarna visades av ett par ryttare, utsedda i förväg. Ett problem finns dock med det systemet, och nu verkar jag kanske en aning paranoid, men jag tycker verkligen att man ska sträva efter att få så rättvis bedömning som möjligt. Låt säga att en hingstägare känner en av domarna, och domaren då har sett hingsten hemma. I det fallet spelar det ingen roll att hingsten inte har ett namn, domaren känner förmodligen igen hästen iallafall och står det då och väger mellan två betyg så får den knappast det lägre... Eller kanske är det så att hingstägaren har en hingst som är lätt att känna igen (t ex. utmärkande färg el likn.) och är beredd att "lägga pengar under bordet" till någon eller flera av domarna för att få igenom sin hingst. Det kostar ju trots allt en del att ta fram en hingst till bruksprovet så det är mycket pengar som går till spillo om den inte klarar sig, så ytterligare en slant i muta kanske lönar sig. Får hingsten många ston så drar han ju in en del pengar också...
Ett system skulle kunna vara att alla hingstar filmades, och sedan när domarna ska titta på dem så har man i datorn fixat till så alla hingstar är bruna utan tecken, med endast ett nummer som ID. En annan sak som slog mig nu är att man skulle kunna göra hästarna "genomskinliga", och kunna låta hästarna rotera på datorskärmen. Där kan man ju också sitta och titta länge utan att hingsten blir rastlös..

Oj, jag skenade visst i väg i funderingarna. Det jag tänkte säga från början var att du har en jättefin hingst. Lycka till i framtiden!

Vad fina bilderna blev. Galoppbilden på Joy blev kanon, travbilden med de höga benen är också läcker !!

lånar knapp

ngn som sett Rhegame - Robin Z hingsten?

Han verkar spännande så långt

Jag tyckte att han såg SÅ trevlig ut på exteriörbedömningen igår, men tydligen höll han inte samma klass på hoppningen. Jättetråkigt!

Har ju sett Rhegame på en del tävlingar och jag tycker det är en jättefin hingst med enorm galopp som ft ryttarna vill ha , dessa hästar har ju en tendens till att hoppa lite långt oxå och inte så runt och uppåt som hopphästarna av förklarliga skäl. Sedan är Linda så väldigt liten och har väl lite allmänt svårt att korta galoppen på sina andra hästar oxå så det vill jag nog inte tillskriva hästen faktiskt.

Men vad mer han skulle tillföra aveln förutom att han är efter Robin Z vet jag inte.

Ja, jag såg Rhegame idag på bedömningen för prestationshingstarna.
och de tyckte att han hade lite annorlunda teknik och hade toppen på språngkurvan efter hindret så därför tog han mycket mark i sprången - landade långt efter och kunde då inte klara kombinationen felfritt någon gång.
Dessutom hade han markbunden galopp

Hur menar du med annorlunda teknik?? Hur tyckte du att det yttrade sig??

hmm det verkar ju inte så bra man vill ju att de skall kunna variera galoppen lätt och smidigt.
Synd, kombinationen Robin och fullblod lät ju annars kalas tycker jag.
Även utlåtandet blev att han har en märklig/annorlunda språngkurva, skulle vilja se honom hoppa.

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp*

Jag tar mig friheten att lägga in namnen på de nygodkända hingstarna:

Sandakan
Tutanchamon (SWB)
Figaro
Channon (SWB)
Hermes (SWB)
Royal Touch Stone
Smashing Hit
Brisbane (SWB)
Topaasch
Liberace
Cyklon (SWB)
Double 0 Seven (SWB)
Bleckert Boy
Maloubet de Pleville
Friendship
Santino
Al Cantino
Okeanos (SWB)
Jackaroo (SWB)
Roi du Ballet
Kaiser Wilhelm
French Buffet xx
Alcatraz

Rhegame hoppade väldigt långa språng, dvs mest på fart, och hade högsta punkten på språngkurvan lite bakom hindren. Således fick han väldigt trpgt på de relaterade avstånden, åtminstone kombinationen och slog ut den rejält några gånger...

SYND att han inte hoppade bättre (även om jag tror att den skulle kunna bli ganska markant bättre med mer 'ren' hoppträning a'la Peter Eriksson eller likn.) . Vi hade höga förväntningar på honom efter att ha sett honom vid exteriören men tyvärr infriades de inte alls. :(

Har också suttit och väntat vid datorn på resultaten :D
Vissa är rätt rejält förvånande - Double 0 Seven trodde jag aldrig skulle gå igenom tex...
Men i det stora hela tyckte jag lika som domarna ;)

GRATTIS till Jarrah för Jackaroo's godkännande! :bow:

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka