Bruksprovsresultat

Sv: Bruksprovsresultat

Jag tyckte också att Rhegame såg trevlig ut i sin typ. Har sett flera hästar e Robin Z u fullblodsston som sett ut som små traktorer :crazy: Rhegame såg harmonisk ut!

Men när han hoppade landade han så långt efter hindret att han i en kombination kom för nära nästa hinder och rev det med frambenen. Dettu upprepades tre eller fyra gånger på exakt samma sätt.

Jag tycker att Roi de Ballet hade en väldigt lustig rygg med nästan inget kors alls! Men han såg mycket trevligare ut under ryttare än vad han gjorde vid hand!

Don Dorn gick rent i skritt på lång tygel, men så fort han togs upp på tygeln började han gå i pass!

Jag tycker att det var bra att han inte släpptes igenom nu efter det han visade upp på bruksprovet!

Hej Görel, har ni kommit hem nu? ;)

Jag såg ju inte Roi de Ballet vid hand, men under ryttare tyckte jag att han var jättetrevlig, faktiskt! (även om han missade lite i seriebytena :angel: )

Don Dorn var ju så ihopdragen att han bara sprattlade med benen, utan någon som helst ryggverkan. Det är måhända en jättefin häst egentligen, men riden så som han var kunde han ju knappast visa upp sina kvalitéer på ett rättvist sätt. Men visst, det ser ju häftigt ut när han sprattlar med benen - om man glömmer bort att det krävs mer för att bli en fin dressyrhäst..

Något helt annat som jag reflekterade över, fast som egentligen inte förvånade mig ett dugg, var hur hästarna reagerade på publikens applåder.
VARFÖR är det bara dressyrhästarna som far runt som yra höns när det applåderas? Hopphästarna vickade ju inte ens på öronen!

Äntligen hemma ;)

Jag tyckte också att Roi de Ballet såg väldigt trevlig ut under ryttare! Men vid hand såg han faktiskt konstig ut med nästan plan rygg.

I trav och galopp tyckte jag att Don Dorn var tilltalande, men det gjorde nästan ont i mig att se att han började gå i rejäl pass så fort han skulle tas upp på tygeln :crazy: Sen vet man inte om det är medfött eller om det beror på ridningen eller att hingsten blev spänd p g a miljön, men det han visade upp inför mina ögon tycker jag inte uppfyller kraven på en avelshingst. Jag blev glad över att dom inte släppte igenom honom nu!

Vi pratade också om skillnader i reaktion mellan hopp och dressyrhingstarna! Fast idag när de var inne på premiering hoppade så gott som alla hingstar utom de som Peter Eriksson visade! T o m gamle Alcatraz skuttade rejält på lågsida där vi satt och visade ett ordentligt vitöga! Annars tyckte jag att Alcatraz var en riktig glädje att få se!

ameo skrev:
Något helt annat som jag reflekterade över, fast som egentligen inte förvånade mig ett dugg, var hur hästarna reagerade på publikens applåder.
VARFÖR är det bara dressyrhästarna som far runt som yra höns när det applåderas? Hopphästarna vickade ju inte ens på öronen!

Det undrar jag också.
Tycker att de borde ha tränats inför att möta publik, men det kanske är svårt att göra det?

Tack! Det var en lååång middag innan de tillkännagav de som passerat nålsögat. Många glada miner runt borden, men också en del besvikna. Vid vårt bord blev det jubel och champagneflaska tog snart slut... :d

I övrigt var jag förtjust i Sandakan :love: och Topaasch. Även Figaro var fin, men jag vill ha mer utstrålning. Smashing Hit var också fin, men Sandakan är bättre. Jag gillade även Hermes typ och rörelsemässigt, men han är för liten för min smak. Channon tilltalar mig som individ och han har ett mycket starkt möderne. Jag gillar bara inte hingstarna lika mycket som mamma och mormor. Alctraz var naturligtvis också fin.
Jag är övertygad om att minst ett par av mina ston kommer att gå till Sandakan i år.

På showen så gillade jag Silvano, Metall och Spender S. Feliciano och Maria gjorde en fin show och drog mycket applåder. Jag gillar även Camaro M (synd att han hade en helt ny ryttare för dagen. Det verkade inte riktigt överens, tjafsade lite med munnen). Den mörka avkomman var i min smak :d .

Bäst av alla var testryttaren, Helle :bow: . Det var väldigt roligt och intressant att höra hennes kommentarer och en fröjd att se henne höja de flesta hingstar ett (eller flera) snäpp. Hoppas att de svenska ryttarna sög i sig det de såg och hörde.

Roligt att du gillar Spender S, han har så mycket emot sig. det var länge sen jag såg honom, men han var då så lätt i luften trots sin väldiga kropp

Grattis föressten visst fick du en "passering genom nålsögat"

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror alla lämnade avelsshowen med Spender S kvar på näthinnan, vilket jobb Maria lagt ned.
Annars tycker jag att det är helt otroligt att hela 23 hingstar blev godkända!

Grattis!Vilken känsla det måste vara att ha fött upp en hingst som blivit godkänd! :D

Jaha då var kalaset över !

Och det har passerat massor av fina hingstar, men inte många som jag hade velat ta till mitt sto. I princip bara Al Cantino av hopphingstarna som var en riktig blänkare även Cyklon var jättefin, Jo gamle Alcatraz var ju väldigt rörlig för sin ålder. Medan ingen av dressyrhingstarna var så där så man jublade, möjligen Hermes då...

Jag tycker faktiskt att det är märkligt att man släpper igenom hingstar med 34 poäng exteriört och såna som har 6 på HHB, jag skulle ALDRIG ta dem till mitt sto ÄVEN om de hoppar jättebra, de kan bli fina sporthästar, men föra aveln framåt ? Skulle inte tro det.

Samma sak med jag tror det var Smashing Hit - det var väl han som var så spokey att de var tvugna att slå på belysningen i hela rihuset i stället för att ha bara spottarna, vad har han som är så otroligt viktigt för svensk avel och som ingen annan har ? Och varför i hela fridens namn godkänner man en hingst med exakt samma stam som Briar när vi redan har Briar, som antaligen är mycket bättre, även om jag gillade typen på Okeanos bättre.

men men det är lätt att vara kritisk.....det var massor av fina hästar, men inte många jag skulle velat ta till mitt sto.

Jamen han var ju helt ljuvlig ! Om du inte bestämt dig innan så förstår jag om din märr går till honom !

Och som Maria pratade med honom ! Helt underbart..."Fille lille - så tokigt det var idag!" och "Oj, du hoppade nästan tanten ur sadeln, vem är pensionär egentligen du eller jag".

Ja, Maria Gretzer hade verkligen SIN dag ! Med bägge hingstarna hon var heöt outstanding.

Xeline skrev:
Samma sak med jag tror det var Smashing Hit - det var väl han som var så spokey att de var tvugna att slå på belysningen i hela rihuset i stället för att ha bara spottarna, vad har han som är så otroligt viktigt för svensk avel och som ingen annan har ? Och varför i hela fridens namn godkänner man en hingst med exakt samma stam som Briar när vi redan har Briar, som antaligen är mycket bättre, även om jag gillade typen på Okeanos bättre.

Så vitt jag minns visades han i spotlightsken och vad han har är framför allt en modern typ med lååånga framben och runda, luftiga, kvicka rörelser. Dessutom har han både Sandro Hit, fullblod och holsteiner i sin härstamning, det hittar du inte hos någon annan.
Okeanos hade ju som du säger en otroligt fin typ och är ju ännu rörligare än Briar, synd att han inte hade bättre skritt. Jag tycker det var rätt att godkänna honom.

Då var det nån annan...jag var ju inte riktigt säker. Men det var en av de svarta dressyrhingstarna som de rekommenderade bara till ston med väldigt stabilt temperament och det var den som var spokey och den visades INTE i spolightarna utan i helbelysning. Jag kan inte fatta varför en sån skall in i vår avel, det fanns flera med långa framben och fina rörelser.

Jag kan inte säga att Okeanos har otroligt fin typ, han har bättre typ än Briar, men inte fantastisk typ, och visst är han rörlig, men för min smak för mycket sprattel och för lite bakben. Medan Briar har visat sig vara en fin förvärvare av sina egenskaper PLUS att han av naturen faktiskt kan hoppa också.

Sen som vanligt tycker jag att det är bedrövligt att årets bruksprovsvinnare i gångarter inte kan hoppa mer än 3-3.....även om dressyrfolket antaligen skiter i det så hade jag tusen gånger hellre tagit min märr till hingsten med 7-7 på uppsuttet än den med 3-3 i löshoppning (det skillde dessutom bara 0.7 poäng totalt).

Xeline skrev:
Då var det nån annan...jag var ju inte riktigt säker. Men det var en av de svarta dressyrhingstarna som de rekommenderade bara till ston med väldigt stabilt temperament och det var den som var spokey och den visades INTE i spolightarna utan i helbelysning. Jag kan inte fatta varför en sån skall in i vår avel, det fanns flera med långa framben och fina rörelser.

Jag kan inte säga att Okeanos har otroligt fin typ, han har bättre typ än Briar, men inte fantastisk typ, och visst är han rörlig, men för min smak för mycket sprattel och för lite bakben. Medan Briar har visat sig vara en fin förvärvare av sina egenskaper PLUS att han av naturen faktiskt kan hoppa också.

Sen som vanligt tycker jag att det är bedrövligt att årets bruksprovsvinnare i gångarter inte kan hoppa mer än 3-3.....även om dressyrfolket antaligen skiter i det så hade jag tusen gånger hellre tagit min märr till hingsten med 7-7 på uppsuttet än den med 3-3 i löshoppning (det skillde dessutom bara 0.7 poäng totalt).

Ahaaa, det är Topaasch du menar! (Honom vågar jag inte använda!)

Okeanos kan också hoppa! Och jag tycker inte han sprattlade utan rörde sig med mycket mekanik, runt och luftigt fram. Bakbenen kunde ha varit ytterligare lite bättre men de var absolut inte dåliga.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, Topaasch var det ! Femåringen....dessutom...fyraårsbebisarna var mer stabila.

Vad bra att Okeanos också kan hoppa, men hur skall gemene man veta det ? Briars bruksprovsresultat är ju kända, men Okeanos visade ju ingen hoppning på sitt prov. Men men smaken är som baken delad - jag tycker att han inte behövs helt enkelt eftersom vi redan har hans nästan helbror. Han kunde stannat i Tyskland !

Xeline skrev:
Ja, Topaasch var det ! Femåringen....dessutom...fyraårsbebisarna var mer stabila.

Vad bra att Okeanos också kan hoppa, men hur skall gemene man veta det ? Briars bruksprovsresultat är ju kända, men Okeanos visade ju ingen hoppning på sitt prov. Men men smaken är som baken delad - jag tycker att han inte behövs helt enkelt eftersom vi redan har hans nästan helbror. Han kunde stannat i Tyskland !

Det får framtida föl visa ;)

Även helsyskon kan lämna oerhört olika föl.... ;)

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka