Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

http://www.tidningenridsport.se/Avel/Nyheter/2012/1/Common-Sense-basta-hopphingst-i-Tyskland/

Jag hoppas att detta räcker för Common Sense skall komma tillbaka om han anmäls. Finns ju 58 två-åringar efter honom i år, flera av dessa bedömdes högt som föl. Han tillhör också stofamilj 65 och går tillbaka på Peso 8323.

Generellt sett så borde det komma fram mycket fler hingstämnen efter de hingstar som lyckats bra inom aveln i SWB. Om svensk avel skall ha något unikt att erbjuda gäller det att ta tillvara det positiva som t.ex. dessa hingstar lämnat:
Cortez har bara Aerline H kvar.
Cardento har Cyklon (mycket lite använd) plus Corporal VDL gdk 11
Briar ingen son aktiv i aveln just nu (Biggles tävlar)
Master likaså
Bernstein likaså (Ravell lever väl men var inte i avel i fjol)
Hip Hop kunde också gärna ha några söner på gång
Don Primero har haft gdk söner men ingen i avel just nu

Det är intressant vad som pågår inom KWPN där man just nu tycks vara riktigt restriktiv med att ta in hingstar utifrån, utan jobbar hårt på att befästa sina unika linjer, om man får tro vilka de tar ut till sitt kommande hingstprov.

Enligt tullstorp ska FW fått sin struppipning efter en infektion och då är det inget som lär nedärvas om det stämmer och är enda anledningen. Det kan ju både vara genetiskt och uppkomma av trauma (/kombination av det) så svårt att säga om det är nedärvningsbart i hans fall men jag vet faktiskt ingen avkomma som verkar fått det och dom börjar väl bli så gamla att det borde börja visa sig nu.

Care for Love 2008 Cardento - Quite Easy Svb Ridhäst ML-Consulting AB H br
Carlton Hill VDL 2007 Uphill - Vincent Ridhäst Gränsbo stut., Fölet Ridsp. & Avel samt VDL Stud H br
Casilius 2006 Casall - Cambridge Ridhäst WestLife AB H br
Character 2007 Careful - Acadius Svb Ridhäst Agnetha Lindelöw H br
Common Sense 2006 Contendro - Cardento Svb Ridhäst britten werner H br
Corriendo Tau 2007 Corlensky G - Camaro M Svb Ridhäst Jonas Johnson & Görel Nyman H skm
Cover Boy S 2007 Cartani - Lavall II Ridhäst Helene och Thomas Sandström H mbr
Dakar 2008 Douglas - Emilion Svb Ridhäst Johnny Svensson H br
Daquar CC 2009 Diarado - Quinar Ridhäst CC Holsteiner Breeding H mbr
Diassino RAA 2009 Diarado - Cassini I Hbl Ridhäst Maria Leijon H br
Fantast vh Zwarte Pannenhof 2005 Clinton - Quat'Sous BWP Ridhäst Lena Zeiloth H br
Faustino 2007 Figaro R - Bernstein Svb Ridhäst Per Runesson H br
Freigeist 2007 For Edition - Carbid Hann Ridhäst Projump KB H br
Ivory (SWB) 2008 First Wish - Bernstein Svb Ridhäst Dödsboet Bodil Lindahl H gbr
Ludwigs Boy 2008 Ludwigs Champion - Chico's Boy Oldenb Ridhäst Helene och Anders Johansson H br
Silber Sky F (SWB) 2007 Corlensky G - Cardento Svb Ridhäst Eva Gudmundsson H skm
Sir Donnerhall II 2006 Sandro Hit - Donnerhall Oldenb Ridhäst H mbr
Zaladin MI 2008 Blue Hors Zack - Solos Landtinus Ridhäst Tullstorp Dressage Stable AB o Hannell Dressage St H fx

kul att common sense e anmäld!

innan 7års ålder brukar det visa sig har jag hört.
FW hann ju betäcka två säsonger innan det upptäcktes på honom.

KL

Jag hoppas på att Magic Park återkommer, jag blev väldigt förtjust i honom förra året:love:

Care for Love 2008 Cardento - Quite Easy Svb Ridhäst ML-Consulting AB H br
Carlton Hill VDL 2007 Uphill - Vincent Ridhäst Gränsbo stut., Fölet Ridsp. & Avel samt VDL Stud H br
Casilius 2006 Casall - Cambridge Ridhäst WestLife AB H br
Character 2007 Careful - Acadius Svb Ridhäst Agnetha Lindelöw H br
Common Sense 2006 Contendro - Cardento Svb Ridhäst britten werner H br
Corriendo Tau 2007 Corlensky G - Camaro M Svb Ridhäst Jonas Johnson & Görel Nyman H skm
Cover Boy S 2007 Cartani - Lavall II Ridhäst Helene och Thomas Sandström H mbr
Dakar 2008 Douglas - Emilion Svb Ridhäst Johnny Svensson H br
Daquar CC 2009 Diarado - Quinar Ridhäst CC Holsteiner Breeding H mbr
Diassino RAA 2009 Diarado - Cassini I Hbl Ridhäst Maria Leijon H br
Fantast vh Zwarte Pannenhof 2005 Clinton - Quat'Sous BWP Ridhäst Lena Zeiloth H br
Faustino 2007 Figaro R - Bernstein Svb Ridhäst Per Runesson H br
Freigeist 2007 For Edition - Carbid Hann Ridhäst Projump KB H br
Ivory (SWB) 2008 First Wish - Bernstein Svb Ridhäst Dödsboet Bodil Lindahl H gbr
Ludwigs Boy 2008 Ludwigs Champion - Chico's Boy Oldenb Ridhäst Helene och Anders Johansson H br
Monopol Hästak 2005 Cuper - Cortus Svb Ridhäst Hästak AB H br
Originell FW 2008 Orlando - Landlord Svb Ridhäst Marie FilipssonWallen H br
Silber Sky F (SWB) 2007 Corlensky G - Cardento Svb Ridhäst Eva Gudmundsson H skm
Sir Donnerhall II 2006 Sandro Hit - Donnerhall Oldenb Ridhäst H mbr
Zaladin MI 2008 Blue Hors Zack - Solos Landtinus Ridhäst Tullstorp Dressage Stable AB o Hannell Dressage St H fx

O jag hoppas på skimmeln som var 3 år förra året som gick dressyr. Magic Park var mkt trevlig! Floricello borde väl bli anmäld också..

Quartilaz? (Quaterback-Stedinger var det väl?)
Var är Don de Jeu förresten? Svårt att vinna för Ifverson om han inte har någon med...

Diamantino VDL 2008 Quaprice Z (ex Quincy) - Mr. Blue Ridhäst VDL Stud H mbr

exakt så hette den! Den gillade jag! Intressant stam o jag är dessutom en sucker för dressyrskimlar! Väntar också på Ivfersen o PS hingstar..

kuriosa, men hingsten Diamantino har samma möderne som bamora! I fjärde led finns stoet Olien som är mormor till Bamora. Mamma till Olien är Karin som stammen är döpt efter (Karin-Stam)

Hur tänker nämnden angående Luxus tror ni? Nu när det visat sig att han har passtendenser, kommer detta ses objektivt på årets bruks hur han rör sig idag eller kommer dom att döma efter vad dom "vet" från förra året?

är inte han automatiskt godkänd eftersom han är godkändi oldenburg (visst var det oldenburg?)

Singleton VH (SWB) 2009 Blue Hors Hotline - Don Schufro Svb Ridhäst Birgitta och Torsten Hansson H mbr

det där är så snurrigt att det inte är sant..
men eftersom han visas på prestation nu ska han inte provridas antar jag?
och de ska inte bedöma gången utan han går igenom om det inte är några större fel?

Men du pratar inte om Luxus nu eller? Kan man visa på prestation i den unga åldern? Trodde typ att dom var tvungna att vara minst 7 år?

är inte han automatiskt godkänd eftersom han är godkändi oldenburg (visst var det oldenburg?)

Oldenburg har ännu inte kommit tillbaka in på listan över godkända förbund (plockades ju bort iom att de kom hit och godkände just hingstar som blivit underkända på bruksprovet utan utförliga tester) så att han är godkänd där är inget som ger honom automatiskt godkännande här. Prestation via tävling måste de vara 6 år (det första som räknas som prestation via tävling är 5 års finalerna därav att de måste vara 6 år), så skall han visas i år så måste det vara i det vanliga bruksprovet om han inte blivit godkänd i något annat erkänt förbund.

För övrigt rids även hingstar som kommer via prestation från tävling av testryttare.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?