Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Fick för mig att femåringar kunde bli godkända på prestation.

Tack Gylle för förklaringen. Men är Luxus anmäld?

Om de ska visas på prestation som 5åring tror jag de måste gå ett helt prov om jag inte minns fel...

Det gör du nog för Carême gick inte om provet när han hade klarat det utländska.

Carême gick ett 70-dagars prov, liksom många av de som anmält sig hittills iår.
Luxus CML har gjort ett 1-dags prov hemma i Skåne, tror jag.

Men reglerna för både hingstar och unghästtester ändras snabbt dessa dagar så inget är omöjligt. Snart kanske det räcker med att bara betala in avgiften så vips är hingsten godkänd?
Finns säkert något förbund det är så i och varför ska vi ha strängare regler?
Ska vi ha ett riktigt slaskförbund så är det bäst att löpa hela linan ut...

nej, luxus är inte anmäld. Här är hela listan

Care for Love 2008 Cardento - Quite Easy Svb Ridhäst ML-Consulting AB H br
Carlton Hill VDL 2007 Uphill - Vincent Ridhäst Gränsbo stut., Fölet Ridsp. & Avel samt VDL Stud H br
Casilius 2006 Casall - Cambridge Ridhäst WestLife AB H br
Character 2007 Careful - Acadius Svb Ridhäst Agnetha Lindelöw H br
Common Sense 2006 Contendro - Cardento Svb Ridhäst britten werner H br
Corriendo Tau 2007 Corlensky G - Camaro M Svb Ridhäst Jonas Johnson & Görel Nyman H skm
Cover Boy S 2007 Cartani - Lavall II Holst Ridhäst Helene och Thomas Sandström H mbr
Dakar 2008 Douglas - Emilion Svb Ridhäst Johnny Svensson H br
Daquar CC 2009 Diarado - Quinar Ridhäst CC Holsteiner Breeding H mbr
Diamantino VDL 2008 Quaprice Z (ex Quincy) - Mr. Blue Ridhäst VDL Stud H mbr
Diassino RAA 2009 Diarado - Cassini I Hbl Ridhäst Maria Leijon H br
Fantast vh Zwarte Pannenhof 2005 Clinton - Quat'Sous BWP Ridhäst Lena Zeiloth H br
Faustino 2007 Figaro R - Bernstein Svb Ridhäst Per Runesson H br
Floricello 2008 Florencio I - Dormello Efb Ridhäst Waldhof/Hemmingsen H mfx
Freigeist 2007 For Edition - Carbid Hann Ridhäst Projump KB H br
Ivory (SWB) 2008 First Wish - Bernstein Svb Ridhäst Dödsboet Bodil Lindahl H gbr
Ludwigs Boy 2008 Ludwigs Champion - Chico's Boy Oldenb Ridhäst Helene och Anders Johansson H br
Monopol Hästak 2005 Cuper - Cortus Svb Ridhäst Hästak AB H br
Originell FW 2008 Orlando - Landlord Svb Ridhäst Marie FilipssonWallen H br
Qatar 2009 Quaterback - Stedinger Ridhäst Stall Waldhof H fx
Silber Sky F (SWB) 2007 Corlensky G - Cardento Svb Ridhäst Eva Gudmundsson H skm
Singleton VH (SWB) 2009 Blue Hors Hotline - Don Schufro Svb Ridhäst Birgitta och Torsten Hansson H mbr
Sir Donnerhall II 2006 Sandro Hit - Donnerhall Oldenb Ridhäst H mbr
Zaladin MI 2008 Blue Hors Zack - Solos Landtinus Ridhäst Tullstorp Dressage Stable AB o Hannell Dressage St H fx

Nu är floricello anmäld och en hingst som heter Qatar med samma stam som den läckra skimmeln från förra året.. Måste kolla om de är syskon

ej släkt på mödernet, iaf inte i de närmsta leden. Men Waldhof måste ju verkligen tro på den kombinationen. O varför anmäler de då inte Quartilaz?

Googlar man hittar man att Luxus tränar inför bruksprovet 2012 och att han inspekterades av Oldenburg, jag mindes fel och trodde att han också gjort 70-dagarsprov.

*kl*

Luxus CML kommer att anmälas i helgen. Han kommer att gå fullt prov eftersom ASVH inte direktgodkänner hingstar från Oldenburg som påpekats tidigare i tråden.
Angående bedömning av hans skritt hoppas jag att nämnden har allt han har gjort i åtanke. Som föl och unghäst är han bedömd vid sex olika tillfällen utan att passtendens har nämnts utan snarare ngt kort skritt. Under hösten fick han 999-9 på kvalitén och blev sen sexa i öppna championatet och tvåa i Breeders där de använder testryttare i finalen.

Skritt under testryttare hösten 2011

Det får vi verkligen hoppas på, det var därför jag ställde frågan om nämnden kommer gå på det dom ser idag eller det dom tror sig veta angående skritten.

Lycka till, jag håller tummarna på att han går igenom detta året :)

Jag är obotligt dökär i den där hästen och har så varit sen han var liten! :love: Håller tummarna STENHÅRT för honom i vår!

*kl*

Luxus CML kommer att anmälas i helgen. Han kommer att gå fullt prov eftersom ASVH inte direktgodkänner hingstar från Oldenburg som påpekats tidigare i tråden.
[/URL]

Nej, det är INTE pga av att han skulle vara från Oldenburg - vilket han fö inte är (han är född i Sverige) - som han måste gå ett helt bruksprov utan för att han inte gått ett fullständigt godkänt bruksprov någonstans..:crazy:
För att få fortsatt tillstånd i Oldenburg måste han också göra ett längre prov - men det tror jag att du vet om.

Hans avkommor som föds i år behöver dock inte reggas i Oldenburg för att få visas fram, numera går det att regga dem med ofullständiga papper och ändå få visa dem vid ASVHs unghästtester o dyl. Smidigt.

Det är inte samma nämnd i år som förra året.

Sedan är det inte dags att släppa "pass-debatten"? De hingstar som vi bara ser på små korta videosnuttar men ändå använder till höger och vänster kanske också har sina fel och brister.
Prestationshingstarna som gjort sina prov i Tyskland vet vi inte så mycket om och de får man inte se så mycket av heller...kanske passar någon av dem också när de blir trötta/spänner sig?

Al Cendo 2007 Al Cantino - Cardento Svb Ridhäst Peter Eriksson H br
Care for Love 2008 Cardento - Quite Easy Svb Ridhäst ML-Consulting AB H br
Carlton Hill VDL 2007 Uphill - Vincent Ridhäst Gränsbo stut., Fölet Ridsp. & Avel samt VDL Stud H br
Casilius 2006 Casall - Cambridge Ridhäst WestLife AB H br
Cerrico 2009 Cellestino - Grandeur Ridhäst Hannetorp Gård AB H
Character 2007 Careful - Acadius Svb Ridhäst Agnetha Lindelöw H br
Common Sense 2006 Contendro - Cardento Svb Ridhäst britten werner H br
Corriendo Tau 2007 Corlensky G - Camaro M Svb Ridhäst Jonas Johnson & Görel Nyman H skm
Cover Boy S 2007 Cartani - Lavall II Holst Ridhäst Helene och Thomas Sandström H mbr
Dakar 2008 Douglas - Emilion Svb Ridhäst Johnny Svensson H br
Daquar CC 2009 Diarado - Quinar Ridhäst CC Holsteiner Breeding H mbr
Diamantino VDL 2008 Quaprice Z (ex Quincy) - Mr. Blue Ridhäst VDL Stud H mbr
Diassino RAA 2009 Diarado - Cassini I Hbl Ridhäst Maria Leijon H br
Fantast vh Zwarte Pannenhof 2005 Clinton - Quat'Sous BWP Ridhäst Lena Zeiloth H br
Faustino 2007 Figaro R - Bernstein Svb Ridhäst Per Runesson H br
Floricello 2008 Florencio I - Dormello Efb Ridhäst Waldhof/Hemmingsen H mfx
Freigeist 2007 For Edition - Carbid Hann Ridhäst Projump KB H br
Hasard 2007 Heartbeat - Voltaire Svb Ridhäst Kristine Persson H br
Ivory (SWB) 2008 First Wish - Bernstein Svb Ridhäst Dödsboet Bodil Lindahl H gbr
Ludwigs Boy 2008 Ludwigs Champion - Chico's Boy Oldenb Ridhäst Helene och Anders Johansson H br
Monopol Hästak 2005 Cuper - Cortus Svb Ridhäst Hästak AB H br
Originell FW 2008 Orlando - Landlord Svb Ridhäst Marie FilipssonWallen H br
Qatar 2009 Quaterback - Stedinger Ridhäst Stall Waldhof H fx
Silber Sky F (SWB) 2007 Corlensky G - Cardento Svb Ridhäst Eva Gudmundsson H skm
Singleton VH (SWB) 2009 Blue Hors Hotline - Don Schufro Svb Ridhäst Birgitta och Torsten Hansson H mbr
Sir Donnerhall II 2006 Sandro Hit - Donnerhall Oldenb Ridhäst H mbr
Zaladin MI 2008 Blue Hors Zack - Solos Landtinus Ridhäst Tullstorp Dressage Stable AB o Hannell Dressage St H fx

Jag var nog bara otydlig i hur jag skrev, självklart menade jag hingstar som är godkända i Oldenburg. För att Luxus ska få fortsatt tillstånd i Oldenburg gäller ett svenskt godkännande, ett godkänt 30/70-dagarsprov eller hög kvalité på fölen vid mönstring.

*kl*
Tack för stödet! Vi tränar på och det känns väldigt bra så här långt.

kl

Suck, nu börjar det ju dyka upp flera intressanta hingstar så man får väl lov att pallra sig ner i år igen... ;)

Ja, flera intressanta stammar.

Jag undrar lite bara vilka ston alla hingstarna ska betäcka eftersom flera uppfödare jag känner inte kommer att betäcka i år pga dåliga marknaden. PS kommer väl också med en större kollektion intressanta hingstar på den svenska marknaden, förutom då alla andra som redan finns. De som vill ha en annan topphingst än de som finns tillgängliga här kan betala enstolicensen, vilket jag tror en del som inte behöver bry sig så mycket om avgifterna gör.

För stoägarna är konkurrensen bra- de flesta hingsthållarna blir nästan tvungna att sänka priserna eller ha andra väldigt bra villkor om deras hingst ska bli vald tror jag. I dag är ofta en betäckning en ekonomisk förlust för stoägare- det är billigare att köpa ett föl eller en unghäst som någon annan fött upp. Det ska därför bli intressant att se vad som händer framöver, om fler hingsthållare gör som en del redan gjort genom att dumpa priserna.

Rausing 2007 Rock Forever - Dimension Westf Ridhäst Sandra Sterntorp H br
Baskyl 2007 Cornetto - Marwin Svb Ridhäst Olof Smith H mbr
Chin Top 2007 Chin Chin - Joost Holst Ridhäst VDL Stud H br

Många finingar kommer, finns några jag vill kolla lite extra på! Är det många av er som ska komma och titta??

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar