Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Fast att betala över 8000 pengar (PLUS moms, som många glömmer bort...) bara i språngavgift är saftigt, man vet ju inte ens om stoet blir dräktigt. Det är lite trevligare i plånboken när kostnaderna kan spridas på fler utbetalningar och kanske bli lite mindre om stoet inte blir dräktigt.

Dom brukar ha att blir stoet inte dräktig i år tex så får man en gratis släng tillgodo till nästa år och normalt behöver man inte ens använda samma hingst,betäcket man efter 1 juli och inte får dräktigt så har man i regel 1/2 summan tillgodo till nästa år.
Jag tycker dom avtalen är bra och man vet att när man har betalat så blir det inga fler utgifter.

men tror nån att det fungerar så?

kollade på ridfilmn och exteriörfilmen och baserat på vad jag läst här blev jag väldigt positivt överraskad av visningen för hand. Även om han inte showar lika mycket med frambenen kommer han bättre över ryggen och visar fina bakben för hand.

Jag har sett filmen och håller inte med om att han helt saknar naturlig mekanik. Det är inte en av mina favorithingstar men man kan inte påstå att han inte är naturligt hyfsat rörlig även om "bensprattlet" absolut verkar framridet. Sen tycker jag han är fruktansvärt oengagerat visad på videon från bruks! Att hingsten är besvärlig är ingen ursäkt för att jogga lite långsamt bredvid och inte ens försöka göra hingsten rättvisa. Visaren springer ju inte ens ordentligt så då är det klart att man får en hingst som bara lufsar med även om jag tycker han ser bättre ut bak utan ryttare :crazy:

Jätteroligt! Jag blev väldigt glad när jag hörde det och applåderade nog högst på läktaren.

Sen måste jag som moderator påminna om att man inte får göra reklam för sin egen hingst här så att du är medveten om vad som gäller.

Fast dom 1000 eurona är ju ca 8200kr och den totala summan,vilka sverige hingstar håller den prislappen???
Roligt att någon tycker att 8200 för språngavgiften är billigt;) Men tillkommer inte seminavg, uppstallning, transport osv om man använder deras hingstar?
Har aldrig hört att man får fri betäckning året efter men däremot 50% rabatt. Och det är ju bra då har man betalat minst 12300:- i språng totalt även om inte stoet inte tar sig året efter...

Att en häst som blöder under ridning upprepade gånger (oavsett orsak) blir veterinärt diskvalificerad tycker jag faktiskt inte är så konstigt. Jättesöt hingst men misstänker att han inte skulle räckt hela vägen just nu i alla fall. (Men hoppas i smyg att hans framben råkar växa någon decimeter och han kommer tillbaks nästa år och visas lite öppnare i formen.:angel:)

dobbis vände på det!

PS har alltid haft fritt språng året efter på hingst i samma prisklass om man börjar efter 1 juli, om man inte får dräktigt, o 50 % vid normal säsong!

Det ger ju en "språngavgift" på ca 4000 sv vilket många hingstar har!

Lägger också hellre ut de pengarna på en gång på en meriterad hingst, än 10 000 uppdelat på 2 gånger för en nygodkänd!?!

O tex Clinton II som gått gp o har avkommor i S-hopp o som står i Sv i år har de ju satt till 3+6 tusen! Dvs där har de anpassat sig!

Jag tror inte heller att han hade gått hela vägen oavsett, men kan ändå tycka att det är en märklig orsak att diskvalificera för om man visste att han bitit sej i tungan. Men skit samma, nu är det som det är o jag är glad att ffa Floricello o Faustino godkändes :D

Jag tolkar det som att de pojkar som är kvar i tyskland står i samma pris som innan.

Men det är inte klart än, vi får se priserna på hingstarna på Flyinge och ev rabatter. Håller han en rel hög språngavgift o inga rabatter så tror jag att han kanske får en mindre kul överraskning.

Håller med om att det känns trist att 1 av 5 anmälda, var det så många visade, blev godkända men de kanske hade gått igenom i tyskt förbund?

Tycker att alla hopphingstarna är fina, lite ställd över att Diamantino inte gick igenom dock.

En 4-års hingst o alla fyra 5-års hingstarna godkända i hoppning. Snabba ryck att avslöja vilka som godkändes...

Men hur dåligt riden var inte ChinTop idag!!! Han skrittade dessutom ordendligt kortare höger bak - och på den sidan kunde han inte byta galopp heller. Frågan är hur den klarade veterinär biten?

Tror inte poäng och index avslöjas förrän på galan imorgon kväll, det står iaf att bruksprovssegrarna ska utses då och de går väl efter indexet när de utses?

Ett jättestort grattis till er som ägare till en mycket fin hingst, ni har verkligen gjort ett fantastiskt fint jobb med honom.
Riktar även ett jättegrattis till Pisan som fött upp honom, härligt när avelsmålen lyckas :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar