Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

kl

varför föll Ivory på att han att bet sig i tungan egentligen?
Ur avelssynpunkt känns inte det som ärftligt utan mer som en olycka?
Är det för att han inte kunde visas fullt ut?

Fast om man kan rida fram det så borde det ju finnas där? Dom kan ju liksom inte ändra form, skelett och andra saker under ridning. Sen har ju åtminstone Sir Donnerhall II släktingar att brås på, så även om han inte är perfekt så kan han ju fortfarande nedärva det.

Vet en PRE som är betäckt med honom, ska bli spännande att se det fölet som föds i sommar.

Fast om man kan rida fram det så borde det ju finnas där? Dom kan ju liksom inte ändra form, skelett och andra saker under ridning. Sen har ju åtminstone Sir Donnerhall II släktingar att brås på, så även om han inte är perfekt så kan han ju fortfarande nedärva det.

Vet en PRE som är betäckt med honom, ska bli spännande att se det fölet som föds i sommar.

Jag tänkte precis skriva det om det nu är framridet bensprattel så finns ju förutsättningarna .....

Samma sak med Tortilas han rörde sig inte så som unghäst som han gör nu ... Är det inte det som man strävar emot att förbättra och stärka deras grundgångarter ?

En bra ryttare kan ta fram det som finns hos hästen ,men inte göra en dålig häst bra om inte förutsättningarna finns ,sen upplever jag att Sir Donnerhall II har en ridbarhet och det innan när jag såg Emelie Nyberöd på honom så har iallafall jag ett gott öga till den hingsten .

Mia

Du kan rida fram det mesta ur de flesta hästar genom utbildning och styrka men det är väl ändå inte så man ska tänka när man avlar för gångarter och dressyr :confused: Det kommer ju ett sto in i bilden också. Hingstarna ska ha 3 naturligt bra gångarter annars kan det ju kvitta, måste man rida fram allt så är det inget hingstmaterial att lägga på hundratals ston kan jag tycka.

Den traven skulle jag vilja se "framriden" på en häst som inte är någolunda bogfri från början. :grin: Visst att SD 2 inte ser mycket ut för världen utan ryttare men han har hela tiden rört sig ok med ryttare på, långt innan han var tillräckligt utbildad för att ryttaren ska ha kunnat påverka så extremt mycket. Så att påstå att det är en "skräphingst" utan naturliga förutsättningar tycker jag är extremt fel, om han sen är en slutprodukt är en annan sak.

Du kan rida fram det mesta ur de flesta hästar genom utbildning och styrka men det är väl ändå inte så man ska tänka när man avlar för gångarter och dressyr :confused: Det kommer ju ett sto in i bilden också. Hingstarna ska ha 3 naturligt bra gångarter annars kan det ju kvitta, måste man rida fram allt så är det inget hingstmaterial att lägga på hundratals ston kan jag tycka.

Sir Donnerhall fick vid det intreministiska beslutet 8 skritt och 8,5 på traven visad vid hand .

Vad är 3 naturligt bra gångarter för dig ? Vad kräver du av en avelshingst ? Är det siffror på 9 och 10 för att pålle ska vara i aveln ?

Senast ändrad:

KL

Luxus CML och Faustino Godkända!
Grattis till ägaren till Luxus, minns inte vilket nick du hade :D

*welshnörden som alltid följer de långbentas bruksprov*

Vad roligt att Luxus blev godkänd!

Det lär nog finnas en och annan bukefalist som har ett gott öga till honom efter alla fantastiska bilder som lagts ut på honom ;)

AW heter hon här :)

Stort grattis!

Även till Faustinos mamma (och ägare) som nu har två godkända söner!

Senast ändrad:

Å vad roligt med Faustino! En så fin hingst! Nästan så man kan tänka sej honom Figaro till trots ;) Vilken mamma han har, med nu TVÅ godkända toppenfina söner:love:

*svarar alla*

Vi är så otroligt glada idag, tack så väldigt mycket alla som trott på oss!

Och ma måste heta de Jeu och ha den ägar bakgrunden som han har för att gå igenom när man ser ut så...!
VILKEN GET!!

Ursäkta, men jag va tvungen att säga det...:cool:

Det kan man hålla med! Men 3st 4 åriga "holländare" godkända, den Holländska domaren måste ha kännt sig jättenöjd, dessutom slapp dem trampa våra kända ryttare på tårna....
Dessutom kan man ifråga sätta PS "Sverige sastning" 1 godkänd på 5 anmälda, som ägare till tusentals hästar måste han väl ha bättre än det som skickades till Sverige - eller tänkte dem att svenskarna tar in vad som helst???
Såg ni priserna i hans nya Sverige katalog? Språngavgift 1000 Euro osv, man har ju nära till hands att säga vad var det jag sa till dem som trodde det skulle bli jätte bra för sto ägarna här:D

*kl*
Bara jag som tycker det är lite pinsamt att dom inte verkar orka korrekturläsa omdömena innan dom lägger ut dom? Jag är ingen språknazist men Stedinger tex är både maskulon och har en hör manke. Ger ett smått oseriöst intryck när det finns stavfel överallt.

Jag som är en rättstavningsnazi av rang och klass tycker det är JÄKLIGT pinsamt. Ridsport brukar annars vara väldigt väl korrad.

(ja - min mamma var rektor!)

Fast dom 1000 eurona är ju ca 8200kr och den totala summan,vilka sverige hingstar håller den prislappen???

TACK! :bow: trevligt att det är fler än jag som tycker så.
Den traven skulle jag vilja se "framriden" på en häst som inte är någolunda bogfri från början.
Titta på honom på exteriörbedömningen igår. Där visade han ingen rörelsemekanik whatsoever! Han har inga låsningar, det är väl därför han kan sprattla fint med benen när han rids. Men naturlig mekanik, det existerar inte. Eller gjorde i alla fall inte igår när han visades.

De som betäcker med honom och tror att avkomman ska födas med det rörelsemönster han visade ridet igår kommer sannolikt bli VÄLDIGT besviken.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar