Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

*kl*

Någon som vet hur "premiering av nygodkända hingstar" går till imorgon?
Tänkte åka och titta på hingstklasserna, och såg att "premiering" står på schemat. Visas de godkända hingstarna då, eller hur fungerar det?

Bara jag som la märke till meningen "Annonseringen av godkännanden har präglats av för tidig utlösning, kanske får publiken fira bruksprovsvinnarna under premieringen som sig bör, inte bara galagästerna på Scandic Star i Lund".

Eller så är jag trött och lättroad på en fredag.....

Du kan rida fram det mesta ur de flesta hästar genom utbildning och styrka men det är väl ändå inte så man ska tänka när man avlar för gångarter och dressyr :confused: Det kommer ju ett sto in i bilden också. Hingstarna ska ha 3 naturligt bra gångarter annars kan det ju kvitta, måste man rida fram allt så är det inget hingstmaterial att lägga på hundratals ston kan jag tycka.

Jag som ryttare ser själv inte det som något negativt att de inte har de stora gångarterna direkt från start. Detta sliter ofta mindre på dom om man kan variera rörelseschemat beroende på ex underlaget eller igångsättning av passet. Tex när jag deltog på Nordiska Mästerskapet ett år så fick vi i efterhand höra om ett antal storhästar som var halta efter tävlingen. De flesta av dessa hästarna hade en viss gång i kroppen, inte så flexibel. Underlaget på tävlingen var under all kritik, jag och min dressyrponny höll sj på att slå runt på framridningen när vi red en 8m samlad galoppvolt (underlaget gick från vattensjuk sörja till stum botten med ett lager hal sörja ovanpå). Hade det inte varit NM så hade nog många strukit sig.

En sådan utveckling av gången visar ofta även på ridbarhet hos hästen, utöver att den faktiskt har den fysiska förutsättningen för att röra sig så. Inte ens Edward Gal kan rida fram de där rörelserna ur vilken häst som helst, för alla har inte den fysiska förutsättningen för det.

Som avelsperson kan man däremot önska sig de stora rörelserna direkt som föl, det är lättare att sälja när man ser svart på vitt. Det är svårt att se på ett föl med rätt bra gång om det kan ridas upp till superb.

Angående Floricello så var han bäst i söndags, helt fantastisk uppvisning, sen har han inte varit riktigt på topp sen han sparkade sig i onsdags. Och även om han var bra igår så var han inte i närheten av i söndags, märktes att han var tagen.

Angående Sir Donnerhall II så var jag inte så imponerad av honom när man såg ngn enstaka bild på honom för ett par år sedan, men har vuxit massor i mina ögon. Och bakbenen klagar jag absolut inte på :).

423101_10150562480710951_717330950_9304529_1318569783_n.jpg

419165_10150562464915951_717330950_9304501_1759042279_n.jpg

430487_10150562459350951_717330950_9304487_1887808944_n.jpg

428674_10150562459205951_717330950_9304486_65048810_n.jpg

Ett jättestort grattis till er som ägare till en mycket fin hingst, ni har verkligen gjort ett fantastiskt fint jobb med honom.
Riktar även ett jättegrattis till Pisan som fött upp honom, härligt när avelsmålen lyckas :laugh:

+1 !!!!!

Jag blev så himla himla glad när jag såg att Luxus gått igenom!!! TUSEN grattis till alla runt honom, och stooort lycka till! Nu saknar jag ju märren ännu mer... Jag som så gärna haft en Luxus-bebis. :d

STORT Grattis till både dig och Pisan, det är ni verkligen värda!

Extra kul att även Foricello blev godkänd, jag som har ett Florencio-sto är ju partisk förstås. :angel:

Han sparkade till sig medans MJ red fram honom runt banan inför att testryttarna skulle sitta upp. Jag var inte där o såg men hörde av andra att han ska ha gått orent ett tag efter sparken innan han kom igång igen och började trampa lite mer för sig, dock inte som i söndags. Efter sparken har han gjort många galoppanslag under travarbetet, om det är en gammal vana som kommit tillbaka eller om sparken ligger till grund vet jag inte.

AW: Stort grattis till att Luxus CML blev godkänd!! Va rörlig han var under onsdagen, jättekul att se :bump:! Så snygg i både modell, färg o teckning, mums!

Ett jättestort grattis till er som ägare till en mycket fin hingst, ni har verkligen gjort ett fantastiskt fint jobb med honom.
Riktar även ett jättegrattis till Pisan som fött upp honom, härligt när avelsmålen lyckas :laugh:

Tack!! Det är så otroligt kul att se honom så fin - och då med den absoluta höjdpunkten under testryttarna - underbart att ha hans helsyster f.2010 kvar hemma..;)

ni missar min poäng, tror jag.
Om man bara har sett SD II under ryttare så kanske man, som stoägare, tror att det är DET rörelsemönstret som är hans naturliga. Och är det det man vill åt så är risken stor att man blir besviken när fölet föds.
Att det sen kanske kommer gå att rida fram är en annan femma. Det går inte att komma ifrån att det är lättare att sälja föl-unghäst (till dressyr) om den har lite flashigare rörelser.

Fast du missar poängen...Sir D II är visad vid hand ett flertal gånger tidigare och riden av olika ryttare. Det är du som dömer hingsten efter EN visning, inte vi andra.
Du kan alltså sluta att oroa dig för alla stoägare som ev kommer att använda Sir D II.

Kl
Någon som vet vad Casilius lämnat i Danmark? Han har ju varit godkänd där sedan 2010 om jag inte kommer ihåg fel.

Jag uppfattade det som att han sparkade sig eller något liknande.

Lucky Point:love:

tack!

ja, Har Lucky Point bra möderne? Han var fin!

Bravour såg fin ut och Casilius samt Careme oxå!

Clicken är ju jättefin trots att Niklas lägger ned handen och så förvånad att fler ej använder honom!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar