Bruksprov SWB 2017

Aha, var så säker på att det var MÖ som visade Colmander och var lite förvånad både över kraschen och uppsittningen. Oavsett bör väl ingen sitta upp efter en krasch sådär. Ut och checka hästen först.

Jag tänker att han nog inte tänkte riktigt, men samtidigt att han kanske bäst känner hur den rör sig på ryggen. Han satte den i trav och "kände efter" å sen gick de ut. Förstår att folk reagerar men ibland är det allt för många läktarryttare alltså.

...Colmander har ju stått i Skåne hela sin tid i Sverige så det hade varit helt ologiskt med MÖ som ryttare.

Om Fiorello går igenom ska det bli väldigt intressant att se omdömena från exteriören. I princip alla (om inte alla) som godkänts efter pappan har fått kommentaren att de biljarderar. Jag tänker att det inte är en slump.

Pappa biljarderade ju på exakt samma sätt så det är verkligen inte en slump. Minns jag rätt var det vänster fram han viftade med och alla avkommor jag sett hittills viftar likadant.

Pappa biljarderade ju på exakt samma sätt så det är verkligen inte en slump. Minns jag rätt var det vänster fram han viftade med och alla avkommor jag sett hittills viftar likadant.
Har också tänkt att det kommer från honom, därav valdes han bort till mitt sto då hon själv biljarderar. Vet inte om det är en rörelseavvikelse som nedärvs i hög grad annars men han verkar onekligen lämna det vidare.

Jag håller faktiskt helt med @rostad att SQ ser väldigt framriden ut. Traven är jättefin-men det är inte en naturtrav utan den är på gränsen till att balanstrava. Galoppen är dessutom högst ordinär och jag frstår att den inte rekommenderades visare till Fas II. Blir mycket frvånad om den går igenom.

Har också tänkt att det kommer från honom, därav valdes han bort till mitt sto då hon själv biljarderar. Vet inte om det är en rörelseavvikelse som nedärvs i hög grad annars men han verkar onekligen lämna det vidare.

Jag gillar Klifton jättemycket, men han är åt det gracilare hållet och viftar. Mitt sto är också åt det gracilare hållet och har viftat i perioder under uppväxten, så han går tyvärr bort för henne.

Bästa med det här bruksprovet har nästan varit att titta på när den där fantastiska Holländaren rider!!

Jag tänker att han nog inte tänkte riktigt, men samtidigt att han kanske bäst känner hur den rör sig på ryggen. Han satte den i trav och "kände efter" å sen gick de ut. Förstår att folk reagerar men ibland är det allt för många läktarryttare alltså.

Fast det där handlar ju mer om hästvälfärd anser jag! Det är ju stenhårt att du måste leda ut på tävling så givet ska det ju gälla här med!

Det tysta provet är ju ett skämt. Är glad att så många (som räknas) är negativa, men tvivlar att det kommer att ändras. Jag som inte följt några livesändningar tycker att Kims vloggar via Ridsport varit mycket informativa. Det gäller dock att lyssna mellan raderna och det är verkligen tydligt att hon fått mycket bannor för att hon haft för mycket åsikter genom åren... Gillade att hon verkligen poängterade sin förfäran och att hon skrek rakt ut när MÖ direkt satt upp på Colmander efter deras otäcka krasch.

Alltså, när jag läser en tidning vill jag inte behöva läsa mellan raderna för att förstå vad som menas. Man kan ju skriva sakligt utan att komma med åsikter, t ex skriva att en häst kraschade och att ryttaren satt upp och red ut, utan att dessutom påpeka att man tyckte det var fel. Så jobbar ju alla andra professionella journalister i dagspressen, jag förstår inte varför inte det inte går för ridsport?

Jag har intervjuat en del recensenter om deras jobb och hur de ser sin roll, och de är ju i lite liknande position visavi t ex skådespelare och andra de skriver om, och de är ju ultratydliga med att de skriver för tidningens läsare, inte för dem på scenen. Liknande journalistisk integritet borde väl ridsports journalister kunna ha?

Fast det där handlar ju mer om hästvälfärd anser jag! Det är ju stenhårt att du måste leda ut på tävling så givet ska det ju gälla här med!

Ja fast det beror ju också på att du blir utesluten. För fick man ju sitta upp och rida vidare.

Jag vill gärna se hingsthoppningen från igår, vet någon var den finns att se online?

Colmander_krasch_KCL_IMG_7392-2.jpg

Om SQ är ett framtaget objekt så lämnar jag gärna mina hästar till den beridaren om han kan fixa till ett projekt utan kvaliteer ?
GJ är en otrolig ryttare, han har tagit fram stjärna efter stjärna. Så jag kan lätt rekommendera honom.

Haha +1 på den! Väldigt lyckat projekt måste jag säga
Man behöver inte vara proffs för att se att han travar bakom sig, han har ju inga bra bakben... :banghead: Trots du tycker det. Det är ju som @Fiorano säger; balanstrav.... Det finns ju en anledning till att han inte rekommenderades vidare :banghead:

GJ är en otrolig ryttare, han har tagit fram stjärna efter stjärna. Så jag kan lätt rekommendera honom.

Man behöver inte vara proffs för att se att han travar bakom sig, han har ju inga bra bakben... :banghead: Trots du tycker det. Det är ju som @Fiorano säger; balanstrav.... Det finns ju en anledning till att han inte rekommenderades vidare :banghead:
Ja, finns ju en anledning till att även hopphingstarna som är/varit hos honom annonseras som dubbeltalanger... Väl ridna, men kanske inte så mkt mer dubbeltalanger än dom andra hopphingstarna ;)

Traven på den ser väldigt ridbar ut oavsett om den är framriden eller inte och modellen är jättesnygg! Däremot så håller tyvärr varken galoppen eller skritten nån vidare kvalitet av det lilla jag lyckats se.

Tycker även det är lite intessant att alla visade Floricellohingstarna verkar ha mer eller mindre samma styrkor och svagheter som pappan. Jättebra galopp och snygg modell men stel rygg i traven och biljarderar.

Traven på den ser väldigt ridbar ut oavsett om den är framriden eller inte och modellen är jättesnygg! Däremot så håller tyvärr varken galoppen eller skritten nån vidare kvalitet av det lilla jag lyckats se.

Tycker även det är lite intessant att alla visade Floricellohingstarna verkar ha mer eller mindre samma styrkor och svagheter som pappan. Jättebra galopp och snygg modell men stel rygg i traven och biljarderar.
Precis! Det är som du säger, en sak som man inte kan ta ifrån SQ är hans otroliga skönhet

Liknande trådar

Avel Dags för försnack och skvaller? :angel: Rådgivande bedömningarna gick ju förra veckan så där har ju kommit en del möjliga kandidater...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
73 834
Senast: Görel
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix