Jag tycker ju BN och IDK har ganska samma nedförsbacketyp. Men bra poäng där med mer tyngd i ext på dressyr än hopp. Stammar kan jag för lite om, men fattat att BNs är modern och het, har då IDK gammal omodern blir det ännu mer begripligt.
Tack
Fast då kommer ju nästa fråga - varför visar Bergåkra IDK om och om igen?
De gillar väl sin hingst? Det verkar ju också vara en trevlig individ, och han är ju inte så dålig att han inte hör hemma alls på bruksprovet, utan de kanske har tänkt att får han bara till det lite bättre nästa gång, så kommer han bli godkänd, han är snubblande nära. Det var väl nån här på forumet som också hade en hingst de visade ett par gånger, utan att den gick igenom, och resonerade i stil med att om bara turen är med oss och allt klaffar, så kommer han gå igenom. De bästa hingstarna har ju lite att ta av, så att säga, har de en lite halvdålig dag på någonting så har de annat som kompenserar med råge, de behöver inte ligga på topp med allt just de dagarna för att gå igenom. De lite svagare hingstarna har inte den fördelen, där måste allt klaffa för att det ska gå. Gillar man sin häst, kanske har fött upp den själv och är fäst vid den, så kan jag förstå att man vill prova en gång till, och se om man kanske når den sista lilla biten. Ibland går det ju, det finns ju hingstar som fått nej först, och sen utvecklats och blivit bättre, så att de kunnat bli godkända senare. Men just I Do Kiss verkar ju inte ha gjort det i nämndens ögon.
Jag tycker BN och IDK har ganska olika typ, visserligen har båda liknande överlinjer, men IDK ser tyngre och mer lågställd ut. Sen brukar det i slutänden vara så att de flesta stoägare föredrar hingstar med bra exteriör, så de som hamnar i topp betäckningsmässigt är sällan talangerna med dålig exteriör (såna har ju förekommit förr), utan hingstarna som är kompletta, både vackra och kapabla. Helst vacker, kapabel och allround med innestam, helt enkelt en hingst som många kan tycka passar till deras sto.