Bruksprov SWB 2015

Aha, nej de måste ju falla nämnden i smaken med. Och ja, verkligen stora A i försök. Sen måste jag erkänna att jag som glad amatör inte riktigt förstår vad det är de inte tycker om med I do kiss?

Exteriören, skulle jag som likaledes glad amatör säga. Jämför md de andra, så är han ju betydligt sämre på flera plan, och han är väl inte så extraordinär i gången eller ridarheten att det väger upp.

Är det nån som är medlem på equisport som kan hitta filmer från årets bruksprov? Dvs, måste jag bli medlem för att kunna se nånting nu i efterhand? Vill ju se allting men hittar inget om jag söker... :cautious:

Bergåkras Amaranth reds av en 13-årig tjej. :o
mog1.gif

Senast ändrad:
Exteriören, skulle jag som likaledes glad amatör säga. Jämför md de andra, så är han ju betydligt sämre på flera plan, och han är väl inte så extraordinär i gången eller ridarheten att det väger upp.

Läste hans exteriörutlåtande och så vad ridsport skrivit de sagt i omdöme löpande. Och det är ju övervägande positiva ordalag, och exteriören är ju inte värre än BN:s tex. Sen hoppade den senare klart över snittet. Men blev ändå lite fundersam då det för mig i kritiken verkligen inte går att hitta varför I do kiss inte slipper igenom. (Jag säger inte det är fel, men som glad amatör hade det ju varit trevlig att få klara besked och förstå varför en hingst inte godkänns)

Är det nån som är medlem på equisport som kan hitta filmer från årets bruksprov? Dvs, måste jag bli medlem för att kunna se nånting nu i efterhand? Vill ju se allting men hittar inget om jag söker... :cautious:
Du måste vara medlem för att se dem nu i efterhand.
Här ser du klippen som finns att se ifrån bruksprovet 2015 än så länge (borde komma fler).

Läste hans exteriörutlåtande och så vad ridsport skrivit de sagt i omdöme löpande. Och det är ju övervägande positiva ordalag, och exteriören är ju inte värre än BN:s tex. Sen hoppade den senare klart över snittet. Men blev ändå lite fundersam då det för mig i kritiken verkligen inte går att hitta varför I do kiss inte slipper igenom. (Jag säger inte det är fel, men som glad amatör hade det ju varit trevlig att få klara besked och förstå varför en hingst inte godkänns)
Glad amatör utan större kunskap gissar/min uppfattning:
Jag tänker att man får läsa mellan raderna vad som inte sägs typ, min uppfattning rä att de i stort undviker negativa ord på alla. Så handlar typ om vad som inte sägs och nyanser i språket. Sägs ju aldrig något positivt om gångarterna tex. De är bara "ganska" flera saker. Och genomgående "ganska" är väll knappast nog för godkänd avelshingst på det område den ska vara bra på. Jag hade tyckt att det är trevligt om han vore "ganska" någonting på hopp-fronten, för han är en dressyrhingst och det är inte första hand hoppegenskaper han ska vara bra och förbättra. Men att vara "ganska" på den fronten man ska vara bra på känns inte nog. Liksom att han beskrivs som att se framtung ut, har korta framben = oönskvärd typ för avel, då måste den kanske göra upp för det extra genom vara bra i sporten.

Den franska håller jag helt med om, men Bengt har hoppat klart bäst av alla hela veckan, sen att exteriören lämnar en del att önska visst är det så, men han är avelsamatörernas våta dröm med den hoppningen

Fast man behöver väl inte vara amatör för att uppskatta BN? Då hade han ju inte blivit godkänd.
Det finns många hingstar som folk använder som jag personligen inte gillar exteriören på. Jag vet flera duktiga uppfödare som blev glada åt att BN blev godkänd.

Fast om du tittar på I Do Kiss, så har han ju en rätt omodern typ. Korta framben och långa bakben, helt tvärtom hur man vill ha dressyrhästar idag. Stammen är ju också lite gammal/omodern (iaf morfar, även om mödernet annars är starkt prestationsmässigt), medan BN har en internationell toppstam - men också en stam som inte gärna skulle ge perfekt exteriör. Vill vi ha Stakkato och franskt blod, så får man nog stå ut med att man kanske inte nödvändigtvis kan få en typförbättrare också. I Do Kiss däremot har ju en typ som man aktivt försöker avla bort, så ur avelssynpunkt misstänker jag att hans exteriör är värre, så att säga.

Dessutom så ska ju dressyrhästar också vara vackra att se på, på ett sätt som hopphästar inte nödvändigtvis behöver vara. Så jag skulle hävda att det är troligare att en häst som hoppar riktigt bra kommer igenom trots att exteriören inte är perfekt, än att en dressyrhäst gör det. Och om en häst väl har några exteriöra svagheter, så är det en fördel om det inte svagheter som anses gammeldags, som man aktivt försöker avla bort.

Ganska eller något säger de för att vara diplomatiska.

Du kan läsa Sibelius pappa Rosevelts omdöme som jämförelse. Så ser omdömen ut på hingstar som blir godkända
http://www.blup.se/sv-SE/horses/179946-rosevelt

Fast om du tittar på I Do Kiss, så har han ju en rätt omodern typ. Korta framben och långa bakben, helt tvärtom hur man vill ha dressyrhästar idag. Stammen är ju också lite gammal/omodern (iaf morfar, även om mödernet annars är starkt prestationsmässigt), medan BN har en internationell toppstam - men också en stam som inte gärna skulle ge perfekt exteriör. Vill vi ha Stakkato och franskt blod, så får man nog stå ut med att man kanske inte nödvändigtvis kan få en typförbättrare också. I Do Kiss däremot har ju en typ som man aktivt försöker avla bort, så ur avelssynpunkt misstänker jag att hans exteriör är värre, så att säga.

Dessutom så ska ju dressyrhästar också vara vackra att se på, på ett sätt som hopphästar inte nödvändigtvis behöver vara. Så jag skulle hävda att det är troligare att en häst som hoppar riktigt bra kommer igenom trots att exteriören inte är perfekt, än att en dressyrhäst gör det. Och om en häst väl har några exteriöra svagheter, så är det en fördel om det inte svagheter som anses gammeldags, som man aktivt försöker avla bort.

Jag tycker ju BN och IDK har ganska samma nedförsbacketyp. Men bra poäng där med mer tyngd i ext på dressyr än hopp. Stammar kan jag för lite om, men fattat att BNs är modern och het, har då IDK gammal omodern blir det ännu mer begripligt.
Tack :)

Fast då kommer ju nästa fråga - varför visar Bergåkra IDK om och om igen?

KL
Får man skriva något om hingsthoppningen? Jag såg inte alla men jag (observera nu att det är JAG som tycker)tycker verkligen inte Red Hot Chili är något "hingstämne". Han utstrålar ingenting och han hoppar inte sådär bra som jag förutsätter att en hopphingst ska göra. En tävlingsvalack, visst, men inte mer.
Comfortuna som jag är förtjust i pga hoppningen var fin, framförallt ser man bakbenstekniken när Magnus trycker på lite. Synd att hingsten är så"krallig", skulle aldrig våga lägga honom på något annat än väldigt långbent ädelt sto med bra front.
Armani Code tycker jag är ännu finare än förra året. Den skulle jag vilja betäcka med :D

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
47 883
Avel Nu i veckan har ju årets rådgivande bedömningar genomförts så känns som ett bra tillfället att börja spekulera i vilka hingstar som kan...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
62 107
Senast: athena
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel Som alla avelsnördar vet kan man hitta både en och annan godbit när man surfar runt på BLUP och ibland är man till och med så anal som...
2
Svar
24
· Visningar
3 494
Senast: Peak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar