Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Men det är ändå ett psyktest. Nu tex, har jag precis hämtat min 12:a från ultuna. Hon går tryggt o säkert i denna sjukhusmiljö efter mig, o lastas på mindre än 5 minuter. Hon har blivit ledd kanske 10 ggr. Så att en hingst på 3.5 år tycker jag inte ska bete sig som en rädd hare, givetvis ska den vara vaken, alert, o den får självklart reagera på saker från läktare osv. Men det är inte ok att bli direkt istadig. Däremot tycker jag inte heller att en häst, i vilken ålder som helst, ska vara helt dönick på en ny plats, jag gillar hästar med en fungerande hjärna. Dvs, de ska vara vakna o alerta, men de ska vara trygga med sin ryttare/ledare. Många av hingstarna kröp det lite på i skinnet vid lugna applåder, men nån vart helskärrad, minns tyvärr inte vilken.

Jag såg poängen lite snabbt och tycker att många har väldigt låg poäng, jag skulle inte ens fundera på att använda en hingst med under 38 poäng, tror det fanns nån med 35 poäng! Förvisso kan det varit nån av de direktkvalade hingstarna som inte kunde bete sig vid visning av hand o därmed fått väldigt låga gångartspoäng. Men eftersom hingstars uppgift ska vara att förbättra aveln så tycker jag att det är tråkigt att så många lågpoängare har släppts igenom!
 
Sv: Bruksprov 2013

snygg!?? *harkel* Har du glömt glasögonen hemma när du hälsat på honom? ;) Extremiteterna var väldigt illa, Han ska vara glad om han skulle bedömas med 7:or på resten. Det som är positivt med honom är hans inställning till hinder, hans jämna språng och hans ridbarhet. Han verkade även behöva en hel del mer dressyrarbete, han såg ut att vara i flera delar under markarbetet. Peter E lyckades o få han lite mjukare på den korta stund han red, det var trevligt att se!

Om du tar illa vid dig för mina åsikter kan du alltid läsa om hans omdömen..
 
Sv: Bruksprov 2013

Tar inte alls illa vid mig! Har bara sett hästen i stall så jag kan inte säga någonting! :)
 
Sv: Bruksprov 2013

Han hoppade väldigt bra men exteriört har han en lustig hals, liksom jämntjock och brett ansatt ihop med att den undertill hade något som såg ut som gäddhäng. I övrigt såg han ut som en medioker häst. Jag undrar vilka ston han ska passa till?
 
Sv: Bruksprov 2013

Som sagt, har bara sett honom kort och tyckte han var fin! Extra kul när någon i sin närhet får sin hingst godkänd också! :laugh:
 
Sv: Bruksprov 2013

Nej, då är vi ju tillbaka på att bara avla på utseende

Fast när det gäller Gustav så säger väl testryttarna det ganska bra:

H.K.: Forward going, but today a bit on the forehand, wants to run. With more supple work he will accept the aids more.
Good feeling of power and potential. T.H.: Lot of go. Would need a little bit more self carriage. A little crooked.
Easy to vary neck position

Det är det jag också tyckte att han låg i .handen och inte bar sig, till skillnad från Lynch Bages som testryttarna skrev:

H.K.: Very sensitive. Today a bit under tension, but after relaxing walk he relaxes and answers to the aids. Gives a good
feeling.
Comfortable to sit. In walk he needs more riding over the back. All three gaits are very good. Good future potential.
T.H.: Very sensitive, has a little bit problem changing between gaits but transition within gaits are good. Little stiff in the back,
but probably training.
Feels good in canter, stays uphill, but could use his body better.

Och det som jag skrivit innan, spänd och antagligen träningsverk pga det men att han trots det är bra. Testryttarna anser ju faktiskt att han är den som har en lysande framtid.

Alla kan inte gilla samma typ av häst och det är väl bra? Jag gillar lätta hästar och även hästar med lite massa som rör sig lätt och där fall tyvärr inte Gustav in.

Fast nu tycker jag att vi inte behöver diskutera dessa två något mer, båda är godkända och fria till att använda och resultatet lär visa sig framöver
 
Sv: Bruksprov 2013

Ja, det är ju bra att avla på flera egenskaper. Men jag undrar varför så många verkar helt uppslukade av just typen.
Själv skulle jag aldrig vilja använda en hingst som är spooky och spänd, för mig mycket sämre egenskap än att de är ngt lågställda.
Och vacker är väl extremt subjektivt ? Då kan vi ju ägna oss åt färgavel och utställningar.

Det beror väl på vilket sto man har! Du kan ju ha ett sto med enorma prestationer som saknar den där lilla extra spänningen som kanske behövs.

Jag personligen anser inte att en spänd nybliven 4åring är något större problem. Det lär ju visa sig i framtiden. Har haft unghästar som varit som asplöv när de varit 4år och som fått runt 58% och som när de varit ute en del gått på 80% som lite äldre.
 
Sv: Bruksprov 2013

När en häst är 3,5 år gammal får den vara spooky och spänd i en sådan miljö utan att det är något egendomligt, det är inte rutinerade tävlingshästar du har framför dig det är bebisar som är i en helt ny miljö. Om en häst fortfarande är spooky och spänd efter ett år på tävlingsbanorna ja då kan man reagera på det men inte för att den är det när den kastas in i en sådan miljö i den åldern.

Ja jag håller med dig och tycker det är skrämmande att man inte inser det när man ser och dömer alla dessa unga hästar
 
Sv: Bruksprov 2013

Han hoppade väldigt bra men exteriört har han en lustig hals, liksom jämntjock och brett ansatt ihop med att den undertill hade något som såg ut som gäddhäng. I övrigt såg han ut som en medioker häst. Jag undrar vilka ston han ska passa till?

Fast med den fina kritiken på sin hoppning så finns det väl en hel del ston han skulle passa. Han har ju inte så pjåkig stam heller.

Tycker att han hoppar bra och ser extremt lättriden ut, jag tycker att det är en fin häst.
 
Sv: Bruksprov 2013

Han hoppade väldigt bra men exteriört har han en lustig hals, liksom jämntjock och brett ansatt ihop med att den undertill hade något som såg ut som gäddhäng. I övrigt såg han ut som en medioker häst. Jag undrar vilka ston han ska passa till?

Ston där man vill få fram en trevlig och okomplicerad hopphäst? Han såg verkligen väldigt trevlig och rolig ut att rida på hinder, det såg ut som en häst man skulle kunna ha väldigt roligt med på hoppbanan.

Nu är han ju rutinerad, och det är svårt att säga hur mycket som beror på bra träning och matchning, men fick jag se en häst som gick sådär på en hoppbana skulle jag gärna köpa den. Hästar som är lättridna och hinderkloka på en hoppbana tror jag alltid det finns en marknad för, oavsett hur högt de hoppar.
 
Sv: Bruksprov 2013

Och det gäller även samma sak med typen på hingsten Gustav, det märkliga är att i princip alla som hävdar hans gamla (och till och med tunga) typ har inte sett hingsten live. Sen är vi några som sett honom och hävdar motsatsen.

Fast att de som suttit på plats tycker likadant är ju inte så konstigt, enligt Görel har ju de som skrivit i tråden och är på plats suttit tillsammans hela tiden, ni känner varandra och tycker likadant? Att ni då har samma åsikt är väl inte så konstigt, det kanske fanns andra på läktaren som inte hörde just till er grupp som tycker annorlunda? Det vet vi ju inte, eftersom det bara är en liten grupp av de som fanns på plats på bruksprovet som gör sig hörda i denna tråd.

Att en liten grupp som sitter tillsammans, pratar tillsammans och känner varandra tycker likadant till slut är ju inte så konstigt, det är ju ett ganska välkänt grupppsykologiskt fenomen. Det har nog inte så mycket med bruksprovet och typer på hingstar att göra. ;)
 
Sv: Bruksprov 2013

Kl

Såg Gustav på plats och tyckte att han var fin, inte alls gammal i typen faktiskt....
Kanske att han kan uppfattas så på bilden det pratas om, men live tycker inte jag att han upplevs så. Fin hingst, enligt mig.
Heartbreakr - Lux Z, där tycker jag att typen var hemsk. Vad fick han på typ? Telefonen laggar, hittar det inte.....
 
Sv: Bruksprov 2013

Han fick 8 på typ. Högställd, ädel var orden som användes.

Jag tycker att han varit riktigt ful faktiskt. Svag könskaraktär (såg ut som en äldre valack), bred hals, dålig halsansättning, svag överlinje mm. Men det är bra att alla "tycker olika".
Baserat på vad jag såg på plats så var tex Gustav en hingst jag skulle kunna använda, kommer inte ihåg namnet på hingsten (efter Heartbreaker...Lux B..eller något?). Sporthäst, absolut men avelshingst....nja.... Fick till nga fina hopp......
Någon undrade vilka ston Gustav skulle kunna få men vilka ston skulle Lux (?) hingsten få.....
Överlag tycker jag att kvaliten var dålig i år och blev överraskad över antalet nygodkända. Finns det verkligen en marknad för dem? Har de i aveln att göra?
Har stoägarna i stort kunskapen att sortera bort de "mindre bra hingstarna"?
Vilka är de "mindre bra hingstarna"? Många frågor.....inga svar ;)
 
Sv: Bruksprov 2013

Fast att de som suttit på plats tycker likadant är ju inte så konstigt, enligt Görel har ju de som skrivit i tråden och är på plats suttit tillsammans hela tiden, ni känner varandra och tycker likadant? Att ni då har samma åsikt är väl inte så konstigt, det kanske fanns andra på läktaren som inte hörde just till er grupp som tycker annorlunda? Det vet vi ju inte, eftersom det bara är en liten grupp av de som fanns på plats på bruksprovet som gör sig hörda i denna tråd.

Att en liten grupp som sitter tillsammans, pratar tillsammans och känner varandra tycker likadant till slut är ju inte så konstigt, det är ju ett ganska välkänt grupppsykologiskt fenomen. Det har nog inte så mycket med bruksprovet och typer på hingstar att göra. ;)

Jag var på plats hela veckan, satt med mina kompisar, ingen härifrån och vi delar deras uppfattning. Ingen av oss tyckte Gustav såg särskilt tung o grov ut.
 
Sv: Bruksprov 2013

Antar att du menar Etalon Lux N? Personligen tycker jag att den var rätt trevlig och jag tycker inte att halsansättningen var speciellt dålig. Bra hals att ha framför sig vid hoppning och en mkt fin galopp.

Tror nog att han kommer att kunna passa en massa ston han med.

Att han inte är helt färdig tycker jag att alla borde inse att hästar som är så pass unga som de är nu när proven går så tidigt på året inte är. Han ser def ut som en häst som inte drivits på speciellt mycket i sin utbildning för att vara 3,5år trots att han skulle gå proven.
 
Sv: Bruksprov 2013

Funderade lite på att somliga kanske har sina hingstar lite i överhull så det har ngt att ta av under betäckningssäsong? Somliga gossar faller ju ur rätt mkt när de börjar betäcka/hoppa på bock.
 
Sv: Bruksprov 2013

Beror ju på vad man fetmarkerar :D ;)


H.K.: Forward going, but today a bit on the forehand, wants to run. With more supple work he will accept the aids more.
Good feeling of power and potential. T.H.: Lot of go. Would need a little bit more self carriage. A little crooked.
Easy to vary neck position
Det är det jag också tyckte att han låg i .handen och inte bar sig, till skillnad från Lynch Bages som testryttarna skrev:

Citat:
H.K.: Very sensitive. Today a bit under tension, but after relaxing walk he relaxes and answers to the aids. Gives a good
feeling. Comfortable to sit. In walk he needs more riding over the back. All three gaits are very good. Good future potential.
T.H.: Very sensitive, has a little bit problem changing between gaits but transition within gaits are good. Little stiff in the back,
but probably training. Feels good in canter, stays uphill, but could use his body better.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
714
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp