Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

883081_10151342936800748_323483693_o.jpg

Någon skulle behöva banta en sisådär 100kg om det räcker :cool: är nog inte så stöddig i typen egentligen där under allt fläsket. Inser inte folk hur mkt det gör på sig att hästen är i rätt hull.
Edison har nog att brås på. Pappa Johnson vid 9 års ålder:
ab296dd8-8cf4-4a0c-b483-a3bba8733a8e.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

883081_10151342936800748_323483693_o.jpg

Edison O


734352_10151343087670748_2005201882_n.jpg

Gustav

Hur det är möjligt att det gnälls på Gustavs typ mer än Edisons är för mig ett stort fågetecken. Edison må vara fet, men nån liten älva är han definitivt inte. Gustavs front hade dock fjort mig avskräckt, men inte typen i sig.

..och superfina bilder Maria!! Dom där ridhusbilderna blir ännu mer skamliga i jämförelse:grin:.
 
Sv: Bruksprov 2013

Gustav blir inte mindre lågställd för att fler hingstar är lågställda.
Jag skrev att det finns fler som är lågställda, både sådana som redan verkar i avel och sådana som är nygodkända. Jag fattar inte vad det är att protestera emot?:confused:
 
Sv: Bruksprov 2013

kl

Jag var på plats och såg dressyrhingstarna på söndagen och på torsdagen.

Måste faktiskt säga att ang Gustavs typ upfattade jag inte honom som tyngre än övriga! Skulle säga att han och Sankt Erik var ungefär likvärdiga typmässig även om den senare har trevligare exteriör i övrigt. Typen på Edison O tycker jag är betydligt tråkigare, och det var inte bara fett, jag upplevde den som kortbent också. Dessutom tilltalade inte rörelsemönstret mig alls, ingen vila eller schvung i traven, även om den böjde på benen.

Sedan gillade jag inte riktigt Gustavs rörelsemönster heller, tyckte det var för mycket frambensvift medan bakbenen mest klev fram, skulle vilja se mer luft även bak. Lite bättre i längningarna dock.

Lynch Bages tyckte jag var trevligast i traven, jag tyckte den rörde sig på rätt sätt med kroppen och det syntes att det kom bakifrån. Men skritten var som sagt passartad och den saknade helt hingstkaraktär. Trevlig ridhäst, men avelshingst? Nej.

Sankt Erik II tycker jag var rätt att sätta som bruksprovsvinnare, trevlig häst utan några uppenbara brister, men inte heller något som stack ut på andra hållet.

Annars var mina favoriter bara utifrån söndagens ridtest Frans Andreo och Zgander, jag vet inte om det var exteriören som fällde dem eller om nämnden helt enkelt såg något annat än vad jag gjorde.

Certus NL var också trevlig, den bästa av de godkända enligt mig men det skall de väl vara när de går igenom som 3-åringar, det gjorde ju inte bruksprovsvinnaren SEII t.ex. Dock så tycker jag det ser skralt ut på mödernesidan på den när man kollar på Blup?

Frans andreo hade stolpe ut, fattades 0,5 poäng på gångarterna. Han fick väldigt bra på exteriören.
 
Sv: Bruksprov 2013

Poängen har kommit nu http://s3.amazonaws.com/equipe-online/assets/14352/original.pdf?1362318834

De har varit väldigt glada i sina nya halvpoäng, satt innan och fattade inte hur vissa skulle räcka till exteriört för kritiken lät helt klart som minst 2 st 7 or på de tre första och för dålig kritik för att räcka till 8 or och mkt riktigt de hade satt 7,5 på dessa och vips slank de igenom hade det gamla gällt hade de helt klart fått 7 och varit borta. Så halvpoängen gör helt klart ganska stor skillnad genomgående.
Sen kan man ju fråga sig om en hingst med 7,5 i teknik o förmåga i hoppning och dessutom 7 på galopp är en hingst som borde slinka igenom.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jo, han passar. Absolut lika mycket som Luxus passade för två år sedan.
han är spänd och kan inte göra en enda ordentlig övergång.
Det finns säkert sekvenser ffa på lång tygel och för hand när han inte passar, men ärligt talat om man har suttit på läktaren sedan i onsdags och sett hingstarna flera gånger både på visning och även på framridning så ser man lite mer än på en filmsnutt.

Och det gäller även samma sak med typen på hingsten Gustav, det märkliga är att i princip alla som hävdar hans gamla (och till och med tunga) typ har inte sett hingsten live. Sen är vi några som sett honom och hävdar motsatsen.

Fast nu bed Gustav just som lågställd och maskulin jämfört med tex Lynch Bages som bed som högställd, ädel.

Och jag har sett så många hästar/hingstar genom åren att jo jag vågar nog påstå att det jag sett stämmer mkt väl med vad jag tyckt om jag sett dem live!

Sedan är jag så pass rutinerad att jag vet att 4åringar vid denna tidpunkt på året är långt ifrån färdiga både mentalt och kroppsligt.

Sedan har jag en fråga eftersom videon jag la ut så har han absolut inga problem med de övergångar som de gör och även en del av de från bruksprovet som jag sett. Hur var han under ord ryttare?
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag tycker att det är jätteintressant att man vågar uttala sig tvärsäkert efter en film. Nu har jag sett så mycket häst som jag först sett på film och sen i verklighetet och det är ju inte alls samma sak.

Tvärtom dig så har alla de hästar jag sett på film varit exakt likadana i verkliga livet. Att man kan visa det bästa på en klippt film är ju inte samma sak som att man inte skulle kunna avgöra typ och gångarter på en film
 
Sv: Bruksprov 2013

Det jag stör mig på är att det sitter en massa personer som inte har sett hästarna live och har en massa åsikter. Någon kallade den till och med för tung.
För övrigt så verkar det som om många har hakat upp sig på typen. Det är väl inte typen man rider på eller ?
 
Sv: Bruksprov 2013

Med tanke på att det är väldigt få hingstar som man ser live, särskilt dom utländska, så tycker jag inte alls det är konstigt att man har åsikter om dom trots att man "bara" sett dom på film och kort. Det är ju faktiskt oftast så vi väljer hingst till våra ston!

Själv undrar jag vad en hingst som tex Gustav ska tillföra våran avel. Tycker överlag att det var ett konstigt "utslag" på årets bruksprov. Ska vi inte ha högre krav på våra avelshingstar? Många kommer säkert bli fina tävlingshästar med rätt ryttare men som avelshingstar tycker nog jag att de ska vara väldigt kompletta. Det räcker inte med "bara" ett bra rörelsemönster eller en bra typ.

Det har disskuterats i flera år att vi måste föra aveln framåt för att kunna konkurrera utomlands. Tror tyvärr inte att vi kommer kunna göra detta med hjälp av flera av årets nygodkända hingstar. Jag kan dock ha fel men detta är min åsikt och jag hoppas att den respekteras!
 
Sv: Bruksprov 2013

Ska vi märka ord så är Gustav bedömd som NÅGOT lågställd. (som flera andra förresten)

Något lågställd ja, men omodern och tung som vissa försökt få det till kan jag bara inte hålla med om.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ja det är ju just det som är lite lurigt med dagens avel. Det sitter en massa som kan och vet allt rent teoretiskt men har inte sett hingstarna live. Eller många avkommor till hingstarna. Det är då lätt att *tro* att man har koll på läget. Jag vet inte hur många gånger jag själv har sett både bilder och filmer på hästar och trott jag haft koll och sedan så ser man dem live och det är helt annorlunda. För övrigt så tycker jag att detta bruksprov inte har plockat fram sämre hingstar än normalt även om det var färre från början. Dock så var upplägget väldigt trist ur publik synpunkt
 
Sv: Bruksprov 2013

Det jag stör mig på är att det sitter en massa personer som inte har sett hästarna live och har en massa åsikter. Någon kallade den till och med för tung.
För övrigt så verkar det som om många har hakat upp sig på typen. Det är väl inte typen man rider på eller ?

Ja jag tycker att han rör sig tungt utan schvung och det står jag för, mkt framben och lite bakben. Och det tycker jag efter att ha sett den 27 min långa film som ligger ute. Han är inte den typ av hingst jag skulle använda mig av.

Och jo typen är väldigt viktig för ridbarhet tycker jag.
 
Sv: Bruksprov 2013

Men varför skulle man välja en lågställd hingst om man har ett högställt sto?
Finns så mpnga fina hingstar idag, kan inte se nån styrka hos Gustav som sätter han framför andra hingstar.
 
Sv: Bruksprov 2013

Att det var sämre hingstar än normalt finns ju svart på vitt bara att öppna och titta i dokumentet med siffrorna så ser du att det helt saknas några riktigt bra hästar det visar ju poängen klart och tydligt iom att topppoäng helt saknas.

Och nog sjutton ser man på video precis samma som man ser i verkligheten tom bättre på video eftersom det ofta går för fort i verkligheten så att man inte riktigt hinner se detaljerna, det är också anledningen till att varenda seriös ryttare ser till att filma mkt och gå tillbaka och granska detaljerna som många gånger tom ett proffs missar i verkligheten. Handlar det sen om rena försäljningsvideo gjorda för att framställa en häst så positivt som möjligt skall man naturligtvis vara helt medveten om att det är det allra bästa hästen kan prestera som finns på filmen och inte alla de där missarna som mkt väl kan finnas i verkligheten naturligtvis samma sak när det gäller hingstvideo gjorda av hingstägaren de väljer ju knappast att länka till den sämsta tävlingsrundan hingsten gjort på sina hemsidor. Nu handlar ju inte detta om sådant filmmaterial iom att det är filmat och redigerat av oberoende part.

Vad gäller Gustav så har jag sett honom i verkligheten, även sett honom jämte en av mina egna så jag anser att jag har bra referenser till var han ligger i skalan jämfört med andra hästar och jag anser att han är sig helt lik på videon varken lättare eller tyngre eller mer låg/högställd än i verkligheten utan han ser ut precis som jag minns honom.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jo på sätt och vis är det typen du ska rida på. Det är typen som gör att du får söita dig blå eller åka räkmacka på ryggen.

Jag skrev att Gustav är tung, det baserar jag främst på hans front. Om 3-4 år när han musklat rumpan kommer han vara en Rubinrot i typ. fine om man gillar det men jag förstår inte vad han ska tillföra aveln.
Jag var inte där men jo det går utmärkt att se filmer och bilder för att bedöma typ.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag skrev att Gustav är tung, det baserar jag främst på hans front. Om 3-4 år när han musklat rumpan kommer han vara en Rubinrot i typ. fine om man gillar det men jag förstår inte vad han ska tillföra aveln.
Jag var inte där men jo det går utmärkt att se filmer och bilder för att bedöma typ.

Som Rubinrot lär han aldrig se ut. Rubinrot var bland det fetaste som nånsin yckats göra en travökning tror jag. Han vägde ca 150 kg för mkt skulle jag vilja säga. Edison är väl den som mest riskerar att se ut som Rubinrot-av så många anledningar.

Gustav må vara lågställd-det håller jag helt med om. Men det gör honom fortfarande inte tung.

Undrar lite på hur folk ser på könstyp? Hingstarna SKA ju vara maskulina och inte se ut som stona.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
714
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp