kl
Jag var på plats och såg dressyrhingstarna på söndagen och på torsdagen.
Måste faktiskt säga att ang Gustavs typ upfattade jag inte honom som tyngre än övriga! Skulle säga att han och Sankt Erik var ungefär likvärdiga typmässig även om den senare har trevligare exteriör i övrigt. Typen på Edison O tycker jag är betydligt tråkigare, och det var inte bara fett, jag upplevde den som kortbent också. Dessutom tilltalade inte rörelsemönstret mig alls, ingen vila eller schvung i traven, även om den böjde på benen.
Sedan gillade jag inte riktigt Gustavs rörelsemönster heller, tyckte det var för mycket frambensvift medan bakbenen mest klev fram, skulle vilja se mer luft även bak. Lite bättre i längningarna dock.
Lynch Bages tyckte jag var trevligast i traven, jag tyckte den rörde sig på rätt sätt med kroppen och det syntes att det kom bakifrån. Men skritten var som sagt passartad och den saknade helt hingstkaraktär. Trevlig ridhäst, men avelshingst? Nej.
Sankt Erik II tycker jag var rätt att sätta som bruksprovsvinnare, trevlig häst utan några uppenbara brister, men inte heller något som stack ut på andra hållet.
Annars var mina favoriter bara utifrån söndagens ridtest Frans Andreo och Zgander, jag vet inte om det var exteriören som fällde dem eller om nämnden helt enkelt såg något annat än vad jag gjorde.
Certus NL var också trevlig, den bästa av de godkända enligt mig men det skall de väl vara när de går igenom som 3-åringar, det gjorde ju inte bruksprovsvinnaren SEII t.ex. Dock så tycker jag det ser skralt ut på mödernesidan på den när man kollar på Blup?