Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Tänk vad olika vi tycker :) Jag visar heller upp en kötbulle än lunchpåsen som ser ut som en vinthund.
 
Sv: Bruksprov 2013

Visst är det så! Och han kan ju säkert passa en hel del ston där ute! Men jag undrar ändå i hur stor utsträckning folk kommer använda honom.

Saken är väl dessutom att de flesta som har ston av lättare, mer modern typ gärna vill behålla den, inte lägga på en hingst av gammeldags typ och få avkommor som innebär ett steg tillbaka typmässigt.

Däremot har han ju mycket resning, så om man kanske har ett sto som inte har det, och som är lite ädlare, då kanske man väljer en hingst som Gustav. Men jag tror inte att uppfödare som har ston i stil med Lynch Bages väljer en hingst som Gustav.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag har också väldigt svårt att förstå att Lunchpåsen kunde gå igenom. Som du beskriver såg han inte korrekt ut i sina ben ihop med att han passade i skritten. Särskilt inte i perspektiv till att Luxus inte släpptes igenom som fyraåring med argumentet att han passade. Liksom Don Dorn som började passa så fort man tog i tyglarna.
 
Sv: Bruksprov 2013

Kl

Tittade inte så mkt på bruksprovet men såg de 4åriga gångartshingstarna både onsdag och torsdag och är duktigt förvånad över att både Edison och Lynch Badges släpptes igenom :O
Edison visade ingen trav what so ever och tippade bara fram och var spänd.
Lynch Badges verkade lite klurig i ridbarheten med testryttarna (framförallt den manlige) och jag har nog aldrig sett en häst som är så marktrång bak! Skruvade också väldigt mycket. Satte ner utsidan på bakhovarna och såg ut som om han skulle bryta kotlederna utåt när han belastade dom i skritt.....

Vi har nog inte sett samma häst för jag tyckte inte att Lynch Bages var det minsta marktrång bak i vart fall det man såg på videon när man såg honom bakifrån.

Sedan så passade inte den manliga testryttaren på honom öht han satte alldeles för mycket press på en så lyhörd häst. Han skulle släppt fram honom istället för att sitta där och försöka lossa honom. Reagerade starkt på att den kvinnliga galopperade betydligt tidigare på hsätarna vilket brukar få dem avspända. De är ju bara 4år i år!
 
Sv: Bruksprov 2013

Här är en bild på Gustav där han inte blåser upp sig så han ser inte lika maffig ut som på uppställningsbilden.

Fast det tycker jag nog att han gör ändå och det tyckte även jag när han var i rörelse.

Men spelar det någon roll eg? Han är ju en grövre typ än de andra
 
Sv: Bruksprov 2013

Någon skulle behöva banta en sisådär 100kg om det räcker :cool: är nog inte så stöddig i typen egentligen där under allt fläsket. Inser inte folk hur mkt det gör på sig att hästen är i rätt hull.

Ja jag håller med ffa för hållbarheten skull.
 
Sv: Bruksprov 2013

*KL*

Har dom lagt ut bedömningara och poängen än på de som blivit godkända ?

Har letat på EQ men hitta inget . Så vill någon länka om de kommit ut ?

Mia
 
Sv: Bruksprov 2013

Bedömningarna finns men inga poäng. I dokumentet "godkända hingstar" eller vad det heter.
 
Sv: Bruksprov 2013

kl

Jag var på plats och såg dressyrhingstarna på söndagen och på torsdagen.

Måste faktiskt säga att ang Gustavs typ upfattade jag inte honom som tyngre än övriga! Skulle säga att han och Sankt Erik var ungefär likvärdiga typmässig även om den senare har trevligare exteriör i övrigt. Typen på Edison O tycker jag är betydligt tråkigare, och det var inte bara fett, jag upplevde den som kortbent också. Dessutom tilltalade inte rörelsemönstret mig alls, ingen vila eller schvung i traven, även om den böjde på benen.

Sedan gillade jag inte riktigt Gustavs rörelsemönster heller, tyckte det var för mycket frambensvift medan bakbenen mest klev fram, skulle vilja se mer luft även bak. Lite bättre i längningarna dock.

Lynch Bages tyckte jag var trevligast i traven, jag tyckte den rörde sig på rätt sätt med kroppen och det syntes att det kom bakifrån. Men skritten var som sagt passartad och den saknade helt hingstkaraktär. Trevlig ridhäst, men avelshingst? Nej.

Sankt Erik II tycker jag var rätt att sätta som bruksprovsvinnare, trevlig häst utan några uppenbara brister, men inte heller något som stack ut på andra hållet.

Annars var mina favoriter bara utifrån söndagens ridtest Frans Andreo och Zgander, jag vet inte om det var exteriören som fällde dem eller om nämnden helt enkelt såg något annat än vad jag gjorde.

Certus NL var också trevlig, den bästa av de godkända enligt mig men det skall de väl vara när de går igenom som 3-åringar, det gjorde ju inte bruksprovsvinnaren SEII t.ex. Dock så tycker jag det ser skralt ut på mödernesidan på den när man kollar på Blup?
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag har också väldigt svårt att förstå att Lunchpåsen kunde gå igenom. Som du beskriver såg han inte korrekt ut i sina ben ihop med att han passade i skritten. Särskilt inte i perspektiv till att Luxus inte släpptes igenom som fyraåring med argumentet att han passade. Liksom Don Dorn som började passa så fort man tog i tyglarna.

Fast Lynch Bages passar inte, han blir helt klart spänd men det är inte pass. Hade han passat så hade han gjort det hela tiden. Och spända hästar har tendens att skritta så som han gör

Jag såg Don Dorn och jo han passade def både på tygel och lång tygel och hela tiden

Här är Lynch Bages och inte passar han i skritten inte även om det def inte är hans bästa gångart
http://www.youtube.com/watch?v=gahfvxdMNMY
 
Sv: Bruksprov 2013

Ja de har jag sett och de har ju legat ute sen i fredags men vill ha poäng till kritiken .

Mia
 
Sv: Bruksprov 2013

Jo, han passar. Absolut lika mycket som Luxus passade för två år sedan.
han är spänd och kan inte göra en enda ordentlig övergång.
Det finns säkert sekvenser ffa på lång tygel och för hand när han inte passar, men ärligt talat om man har suttit på läktaren sedan i onsdags och sett hingstarna flera gånger både på visning och även på framridning så ser man lite mer än på en filmsnutt.

Och det gäller även samma sak med typen på hingsten Gustav, det märkliga är att i princip alla som hävdar hans gamla (och till och med tunga) typ har inte sett hingsten live. Sen är vi några som sett honom och hävdar motsatsen.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag tycker att det är jätteintressant att man vågar uttala sig tvärsäkert efter en film. Nu har jag sett så mycket häst som jag först sett på film och sen i verklighetet och det är ju inte alls samma sak.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag tycker inte han är tung men lågställd, precis som en del andra hingstar vi har i aveln. Hade du visat ett lika lågställt sto på treårstest hade det def inte blivit 8a på typ. Såg att G fått det på sitt test. Det är väl inte så farligt att erkänna. En del hingstar är högställda men rör sig pinnigt och en del är lågställda men rör sig mjukt...och några få är både högställda och rör sig otroligt.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag tycker faktiskt inte att han är så förfärligt lågställd. Inte jättemodern, men heller inte uppseendeväckande lågställd. Frambenen hade kunnat vara lite längre, men fortfarande det jag sett på plats är faktiskt en bit ifrån både film och bilder. (gäller naturligtvis inte bara honom)
 
Sv: Bruksprov 2013

Måste en häst vara uppseendeväckande lågställd för att få kallas lågställd? Han är lågställd, men det är det flera andra som oxå är. Varför tar det emot att erkänna? Tycker inte någon av hingstarna på årets bruksprov ser ut att kunna tillföra aveln någon typmässig förbättring.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
715
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp