Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Caca finns med allra sist på filmen från hingsthoppningen som ligger på asvhs youtubekanal tyvärr har de missat att ladda upp alla efter honom dock (om de inte har upptäckt sin miss och gjort det de senaste timmarna).
 
Sv: Bruksprov 2013

Har poängen försvunnit från resultaten igen eller är det jag som inte får fram dem?
 
Sv: Bruksprov 2013

Hmmm japp länken till poängen är borta från sidan igen......

Har du provat att klicka direkt på länken jag lade in som nästa sa inte funkade ? Jag får nämligen upp hela dokumentet igen på min dator när jag gör det, kan ju dock vara för att det ligger i cachen på min dator redan, säg till om det är några specifika siffror du vill veta om du inte kan öppna det samma väg.

Här är den länken igen (hmm blir ingen länk prova att kopiera detta och klistra in direkt i adressfältet för på min flik när det är öppet så skall det bara vara den adressen utan http framför.

s3.amazonaws.com/equipe-online/assets/14352/original.pdf?1362318834
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Men varför skulle man välja en lågställd hingst om man har ett högställt sto?
Finns så mpnga fina hingstar idag, kan inte se nån styrka hos Gustav som sätter han framför andra hingstar.

Det där var inte menat till mig va?

Jag har ju enbart undrat varför man vill ha en så "omodern" hingst som Gustav i dagens avel och föra den framåt.
 
Sv: Bruksprov 2013

för att man inte bara ser på typen kanske ?

Det är just detta som jag blir så förundrad över. En häst som rör sig genom kroppen och är mjuk och ridbar är väl en egenskap som man vill ha ?
 
Sv: Bruksprov 2013

Nu börjar jag på allvar klia mig i huvudet, började kika lite på hur de gett härstamningspoängen som delas ut extra om det finns speciella prestationer i stostammen, reagerade på att en hade fått full poäng trots att det inte stod något i bruksprovskatalogen om några prestationer på mödernet. Efter lite snokande på Blup så kan man konstatera att hingsten ifråga har fått full härstamningspoäng på den enda meriten att mamma har övriga placeringar i lätt klass ? Finns inga som helst meriter eller visningsresultat för övrigt på mamma eller mormor eller avkommorna mormor gett ? Det måste ju verkligen vara ordentligt fel den borde väl knappt ens fått halv poäng för det som delas ut ibland när det är nästan tomt på meriter. Till saken hör att hingsten inte hade blivit godkänd utan det extra poänget då den har exakt vad som krävs.
 
Sv: Bruksprov 2013

*kl*

Vet någon vad som hände med hingstklassen i dressyr? Vart tog Anna Svanberg och hennes hästar vägen?
 
Sv: Bruksprov 2013

Det finns en anledning till att man vill få hästarna lättare, ädlare, högställda och mer i uppförsbacke och det är för att de är så enormt mkt lättare att rida och har mkt lättare för att utföra jobbet och ridbarheten blir därmed mkt högre. Den äldre modellen på halvblod kräver så enormt mkt mer ridning än dagens lätta spindelben, tänker man då dessutom på att säkert 90% av de svenska ryttarna är tjejer så blir det ännu lättare att förstå att man vill ha fram den ädla modellen för den är väldigt mkt mer gångbar på marknaden.
 
Sv: Bruksprov 2013

Anna var sjuk sa de hörde jag på filmen, det var ju egentligen hon som rider HC och F också det var hennes elev som hoppat in och red dem, ägarna fick väl välja gissar jag om de ville att eleven skulle visa dem eller skita i det därav att några kom och andra inte.
 
Sv: Bruksprov 2013

Det finns inget som hindrar att man avlar på flera egenskaper.
Utseendet är en del. En normal typ eller allra helst en högställd typ är det man ska sträva efter. I bedömningsgrenen dressyr är det extra viktigt att hästarna är vackra.
Sedan är det naturligtvis även andra saker man tittar på hos avelsdjur - härstamning, gångarter, hoppförmåga....

Könstyp har inget med tunghet att göra - en ädel, högställd hingst kan också vara maskulin.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ja, det är ju bra att avla på flera egenskaper. Men jag undrar varför så många verkar helt uppslukade av just typen.
Själv skulle jag aldrig vilja använda en hingst som är spooky och spänd, för mig mycket sämre egenskap än att de är ngt lågställda.
Och vacker är väl extremt subjektivt ? Då kan vi ju ägna oss åt färgavel och utställningar.
 
Sv: Bruksprov 2013

Nja, det finns ju normer för hur en vacker häst ser ut. Så visst är det subjektivt, men allas ord väger inte lika tungt. Ungefär som att det finns normer för vad som är en bra typ, en bra trav, en bra hoppteknik, etc. All bedömning är ju subjektiv, det ligger i sakens natur, men det finns definitivt normer i hästvärlden för vad som anses vackert och inte. Och att man avlar på skönhet ffa i dressyraveln är väl ingen hemlighet, eller tror du att det är slump att det finns så många svarta dressyrhingstar, men nästan inga svarta hopphingstar? Ett vackert huvud t ex gör ju varken till eller från för gångarter och ridbarhet, men det är ju ändå något många väger in, för en häst med ett vackert huvud ser mer elegant ut på dressyrbanan än en häst med ett grovt och tungt huvud.
 
Sv: Bruksprov 2013

När en häst är 3,5 år gammal får den vara spooky och spänd i en sådan miljö utan att det är något egendomligt, det är inte rutinerade tävlingshästar du har framför dig det är bebisar som är i en helt ny miljö. Om en häst fortfarande är spooky och spänd efter ett år på tävlingsbanorna ja då kan man reagera på det men inte för att den är det när den kastas in i en sådan miljö i den åldern.
 
Sv: Bruksprov 2013

Lite kl

Jag har hellre en spooky häst än en jag måste slita och kämpa med för att han inte ska trilla på näsan.

Estivuz, mitt inlägg var inte mot dig utan en fotsättning på det :)
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
714
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp