Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Oavsett vad man markerar har båda fått fin kritik men G får kritik för framtung och Lb för att han blir spänd.
Det är uppenbarligen en smaksak vad man gillar.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ni som var där vad var intrycket av Diamantino, han är ju enligt info inte en så hög hingst, men hur upplevdes han i typ och ridmäsdigt, ngt stor rejäl, lätt smidig? Svår bedömt tycker jag enl filmsnuttar och bild, känslan är en rätt rejäl hingst.
 
Sv: Bruksprov 2013

Diamantino var mycket fin. Bra galopp, lättväxlad, jättebra hoppning.
Han har en trevlig typ och långa linjer.
 
Sv: Bruksprov 2013

Tack för ditt svar.
Han är mycket intressant blodmässigt till ett av mina ston, men då hon är rejält Camaro M sto vill man inte lägga något stort på. Det blir intressant då avkomman kommer få en stor procent Alme blod :laugh:
Intressant hade även varit Daquar CC till henne, men båda är unga oprövade hingstar då man får gå mycket på känslan. Fast det tycker jag är mycket med tjusningen med avel, att gå på det man tror är rätt för sitt sto :banana:
 
Sv: Bruksprov 2013

Hej
Vill upplysa dig om Qupol Hästaks resultat från 70 dagars testen. Han hade 8.5och det krävs 8.33. Det är få hingstar som haft högre resultat än han och visats i Sverige. Med sina 8,5 kom han 2:a i provet och var bästa hopphingst i sin årgång segraren i provet var en 5års hingst. Så hans 70 dagars resultat räcker gott och väl. Han hade dubbeldiplom vid 3års testen och hoppade där10 - 9 51poäng och fick 7,8,9 47poäng som gångartshäst.
 
Sv: Bruksprov 2013

Varför var han den enda som inte blev godkänd då av de direktkvalificerade ?
På filmen låter det definitivt som att speakern säger 8,30 och man hör även att någon som pratar i bakgrunden reagerar på siffran. Trodde det var förklaringen.

För övrigt är det väl inte så ovanligt med siffror över 8,50 iom att det är där gränsen gick innan för att vara visningsberättigad. Corlensky hingsten hade väl en bit över 9 (trots 7/7 på treårs här hemma).....
 
Sv: Bruksprov 2013

Qupol hade från 8-9,5 i hoppning. Som 3åring på sommaren var han inte helt inhoppad det är tidigt. Men hans utvecklingskurva under provet gick rakt upp och han avslutade med att hoppa 9,5. Hans slutbetyg i hoppning var 8,48. 5åriga Cormac N hade 8,69 i den ingår Löshoppning, uppsutten banhoppning, terränghoppning, testryttare, tränare och nämndens betyg det är det betyget som ASVH har satt man skall överstiga 8,33 för att vara berättigad prestationshingst. Flera hingsthållare och hästfolk vid slutprovet i Tyskland sa det är ytters sällan en 3års hingst få över 9 i hoppning. De grattulerade till Qupols 9,5. Vi har själva inte sett många 3åringar som hoppa bana på 1.00-110 och gör det bättre. eller löshoppar bättre. Nu få tiden utvisa vad som är rätt och vad som är fel. Vi är stolta över vår Qupol som debuterade i helgen och hoppade 90 och 1m med två felria rundor.
 
Sv: Bruksprov 2013

Du svarade inte på varför han var den enda av alla direktkvalificerade hingstar som inte blev godkänd ?

För övrigt hade Corlenskyhingsten 9,0.
 
Sv: Bruksprov 2013

Corlensky hingsten hade 8,69 i Springbetonte endnote det är det ASVH räknar. och inte Qupols 9,5 utan hans endnote på 8.48 är det de gå på. Jag kan faxa eller lägga ut både Qupols och alla de andra hingstarnas resultat från 70dgr provet de tål att granskas. Varför de inte tog Qupol vet vi inte. Men det ända de kunde slå ut honom på var exteriören. De ville ju inte se hans fina galopp, hoppning eller hur han bär upp sin ryttare fast vi anmält honom till hoppningen på fredagen. Sen kan man tvista om hopphästarna skall ha långa framben eller se ut som Milton och om det sen ha betydelse att man trava i framvikt när man galoppera i uppförsbacke m.m m.m synd bara att vi inte kan ha samma skala på våra exteriördommare på 3års testen som på bruksprovet hade bespatat oss mycket pengar och förnedring. Vi får inte besked om hans exteriörs poäng förrän om någon månad när de skicka ut det på post då kan jag redogöra för det.
 
Sv: Bruksprov 2013

Menar du att inte ens ni hingstägare får exteriörpoängen direkt:eek:?

Jodå det är bara att begära ut dem på plats efter avslutad bedömning. Eller så begär man ett samtal med nämnden så får man veta exakt vad de anser tillsammans med siffrorna.
 
Sv: Bruksprov 2013

synd bara att vi inte kan ha samma skala på våra exteriördommare på 3års testen som på bruksprovet hade bespatat oss mycket pengar och förnedring. /QUOTE]

Det är väl ingen nyhet precis att de alltid blir högre bedömda på treårs än på bruks.
Tänker man ett steg längre så väljer man att visa på treårs där CO är exteriördomare så är man lite mer på det klara med vad i alla fall en del av nämnden anser om exteriören för det är ju inte precis obekant att olika domare har olika åsikter och värderar det olika. Dömmer tex CO ut benstället helt på treårs så är det ju bara utkastade pengar att ta in samma häst på bruks.

Numera har de ju dessutom lättat på reglerna så att bara de tre första siffrorna påverkar på hopphästarna även när de kommer in som direktkvalificerade och prestationshingstar så nu kan de ju trava i framstupa sidoläge om de vill och ändå bli godkända under förutsättning såklart att de är tillräckligt korrekta i rörelsemönstret för att inte sänka benbetyget i botten.
 
Sv: Bruksprov 2013

Vi begärde samtal med CO och hon ringde upp efter en bra stund. Helt ovetande om att han gjort ett 70 dagars prov sa hon det var tufft för en 3åring. ja annas hade vi ju inte fått anmälla honom sa vi. Så mycket hade de behandlat hans papper som vi i god tid skickat in. Något resultat från exteriören kunde hon inte meddela det kommer som hon sa senare skriftligt. att se dem ridna sa hon var det kanske en bra sak de skulle ta upp till ett annat år.
 
Sv: Bruksprov 2013

Tack intressant.

Där kan vi alltså konstatera att Qupol hade 9,5 i löshoppning och alla övriga hoppningar är bedömda till 8,0, lite annorlunda än vad det lät i tidigare text.

Har inte hunnit kolla men är någon mer av de svenska några av de som visats fram, irriterande ju att inte namnen står.

Cormac gör mig lite förbryllad har han inte varit i sverige så det är därför dtet ser så udda ut på honom. Blev paff när jag insåg att han är 6 år inte 4 som jag trodde. Visad på treårs med halvtrista siffror sen inte tävlat alls och skickas sen ner och gör 70 dagars som 5 åring, gjort 3 starter ifjor i 90, 1m och 110 . Det ser liksom ut som en rätt egendomlig matchning ?
 
Sv: Bruksprov 2013

Tack intressant.

Där kan vi alltså konstatera att Qupol hade 9,5 i löshoppning och alla övriga hoppningar är bedömda till 8,0, lite annorlunda än vad det lät i tidigare text.

Det var väldigt vad du hugger på hastak. Han säger ju tydligt att det är endnotebetyget som är 8,48. Vilket naturligtvis är helt rimligt eftersom det är ett snittpoäng och därmed väger ju hans 9,5 p upp åttorna i den övriga hoppningen.
 
Sv: Bruksprov 2013

Hugger ???

Tycker du det framgått någonstans i alla texter Hastak skrivit innan om Qupol (Görel har rensat bort flera stycken innan iom reklam för egen hingst) att hingsten bara har fått 9,5 i löshoppning. Gå tex in på deras egen sida och läs vad de skriver om Qupol hela texten är vilseledande för att få läsaren att tro att de 9,5 är poäng i uppsutten hoppning och inte i löshoppning. I löshoppning är inte poängen särskilt ovanlig bara att titta på listorna tex som länkades till ovan flera stycken uppe på 9-10 i löshoppning.

Det är ganska stor skillnad på 8,0 och 9,5. En häst som hoppar 8,0 är ju inte riktigt den supertalang som det verkar vara om man tror att den hoppar 9,5 uppsuttet.

Det är väl inte mer än rätt att rätt siffror används när man diskuterar speciellt när det gäller en hingst som jag gissar de kommer försöka få godkänd utomlands och sen erbjuda på den svenska marknaden med ett sto licens.
 
Sv: Bruksprov 2013

Har inte kollat upp de andra förutom i det provet där Cormac gick, men de andra svenska där var i alla fall Spaceman S och Captain Ior.
 
Sv: Bruksprov 2013

Men ärligt talat, ge dig.
Görel måste ha varit oerhört snabbt (vilket hon faktiskt kan vara:D) men jag har följt detta hela dagen UTAN att ha sett ETT inlägg om reklam för hingsten.

Dessutom försöker du nu komma med bortförklaringar. Och det gör du varje gång du har fel. Kan du inte bara acceptera det?
Hastak (vilka jag inte alls känner) har skrivit flera gånger att hingsten fick 8.48 på 70 dagars-testet vilket ASVH tittar på.
Och då börjar du skriva om deras hemsida och saker som inte har med saken att göra istället för att skriva att du missade vad ASVH tittar på för betyg.
 
Sv: Bruksprov 2013

Men ärligt talat, ge dig.
Görel måste ha varit oerhört snabbt (vilket hon faktiskt kan vara:D) men jag har följt detta hela dagen UTAN att ha sett ETT inlägg om reklam för hingsten.

Dessutom försöker du nu komma med bortförklaringar. Och det gör du varje gång du har fel. Kan du inte bara acceptera det?
Hastak (vilka jag inte alls känner) har skrivit flera gånger att hingsten fick 8.48 på 70 dagars-testet vilket ASVH tittar på.
Och då börjar du skriva om deras hemsida och saker som inte har med saken att göra istället för att skriva att du missade vad ASVH tittar på för betyg.

Jag undrar vem det är som skall ge sig.......
Ha lite koll på läget innan du skriver något, vem sjutton har sagt något om att inläggen är gjorda idag ? Idag har inte Görel rensat men tidigare både i denna och framförallt i en annan tråd har hon rensat friskt men det var knappast idag så det hjälper dig inte mkt att du följt tråden idag ser du.
Tidigare har det nämligen bara skrivits om de 9,5 inte förrän de blev ifråga satta så kröp det fram lite andra siffror.
Som sagt ha lite koll på läget innan du tror att du skall trycka till någon annan du framstår bara som väldigt korkad annars.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
714
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp