Brukar ni låta era ston "vila" från föl ngt år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sydney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 063
S

sydney

Jag funderar ev. på ett "viloår" då jag har ett fullblodssto f.-93 som ska föla i juni. Hon är svår att hålla i hull, särskilt nu när hon haft både föl vid sidan men samtidigt varit dräktig. Nu är fölet avvant så hon hinner ju vila sig lite tills fölningen men hon är som sagt mkt svår att hålla i hull, trots att hon får fri tillgång av analyserat bra hösilage + mkt avelskraftfoder, vitaminer, mineraler, ja allt.

Funderar på om jag ska låta henne vila ett år för att ev. komma ikapp lite i hull, om det går.
Tycker bara att det känns trist att ha henne i ett helt år utan nån mening, hon är iofs fullt rid/tävlingsbar, men det är ju ingen mening att sätta igång henne för bara några månader, eftersom jag ändå har köpt henne enbart för avel.

Vad tycker ni, finns det någon poäng i detta eller ska jag chansa och betäcka och om hon tar sig anta att hon klarar det. Vilka risker finns det för föl och sto om stoet är i underhull? Nu är ju detta ett fullblod så hon lär ju aldrig bli fet men jag tycker ändå att hon är tunnare än hon borde, mitt andra sto ser ut som en tunna och så vill jag ha dem;)

Sv: Brukar ni låta era ston "vila" från föl ngt år?

Jag hade nog låtit henne vila ett år om hon inte kan hålla hullet. Annars så hade jag inte låtit ett sto vila från föl om hon är tänkt som avelsto. Om deras kroppar inte orkar så brukar de inte ta sig alt resorbera.

Fast hur ser hon ut i hull? Ibland blir man lite hemmablind och tycker att hästen är mycket smalare eller fetare än vad den egentligen är.

Vad tycker ni, finns det någon poäng i detta eller ska jag chansa och betäcka och om hon tar sig anta att hon klarar det. Vilka risker finns det för föl och sto om stoet är i underhull?
En risk är att hon inte blir dräktig och att så att säga kastar pengarna i sjön.
En annan om hon blir dräktig och får ett föl att hon antingen magrar ut ännu mer och/eller inte ger tillräckligt med mjölk. Då kan du behöva ge extra till fölet redan tidigt, då som välling eller mjölkpellets. Så det kan bli väldigt höga kostnader för dig.

Men som Ramona skriver det beror ju om och hur tunn hon är.

lostbambi1.jpg

Ja jag kan ju försöka lägga ut en bild, denna är från i somras (aug) då hon var som smalast (var värst aug-sep-okt då fölet verkade ta all mat, blev bättre när han ville äta lite annat oxå). Idag är hon alltså tjockare över revbenen men är ju såklart väldigt omusklad över ryggen eftersom hon inte rids. Över korset är hon oxå tunn av samma anledning.
Jag blev tvungen att vänja av fölet lite sent 8mån gammal eftersom han har haft världens konstigaste sjukdom/fel, jag vågade inte vänja av honom helt (dom stod endast ifrån varandra på natten) när han aldrig blev bra, så han har diat länge. Men nu är han helt avvand sedan 2 veckor och jag hoppas det hjälper.

Kolla på bilden så får jag höra vd ni tycker.

Hon är tunn men inte katastrofalt. Där emot så tror jag att hon har ett ganska stort proteinbehov. Så on hon var min hade jag satt in foder med mer protein. Jag som är en lusernfantast hade provat med fritillgång på ett bra lusern fabrikat och sett vad som hände med överlinjen.
Har ett sto som såg ungefär likadant ut i augusti, hon har förutom fritillgång på "vanligt" grovfoder ute och inne också fått ungefär 3 kilo Kvarnbylusern + kraftfoder. Både hon och fölet är idag snudd på feta.

Jag tycker heller inte hon ser så illa ut, i augusti tycker jag de flesta börjar tunna av, fölungarna stjäl mycket fortfarande, fostret börjar bli lite stort och betet brukar bli lite klent så det är inga konstigheter tycker jag.

Jag hade gett fri tillgång på ensilage, kornkross brukar vara bra för svårfödda, som Masse säger så skulle jag även tillföra protein, min får soja eftersom jag vill att hon ska äta så liten mängd kraftfoder eftersom höet är så bra, soja är ju rätt koncentrerat. Sen fodrar jag gärna med nån olja, typ raps eller matolja.

Jag har en dam som lätt faller ur, hon har nu fri tillgång på super bra ensilage, 1,5L kornkross och 1kg havre. Sen får hon 1½dl soja förutom betfor, mineraler och vitaminer.
Jag tycker att det är JÄTTE LITE mat, andra stoet äter ingen soja och bara 1L kornkross medans stallägaren tycker att de fr hur mycket som helst och det lätt hade mättat 5 normala halvblod ihop med vårt ensilage :rofl:
(hon är för övrigt uppfödare själv)

Vad skönt att du inte tycker det är katastrof för hon är faktiskt tjockare nu, även om hon fortfarande är tunn.

Hon får ju fri tillgång på hösilage ute. Inne på natten (8-9 tim)får hon fritt med hö som hon knappt äter, dessutom får hon ca 5 kg krafft grov 125, 1 kg krafft protein och 1-2 liter betfor med krafft mineraler+kalk (måste ge betfor annars äter hon inte mineraler). Jag kan omöjligt få henne att äta mera i mängd, det ligger ofta kvar mat i krubban:cry:

Lucernpellets äter hon inte, kanske om jag provar med hackad lucern istället? Kan jag slänga till henne några 2-3 kg lucern hack utöver det hon får nu tro eller ska jag "byta" ut krafft proteinet?

Tack.
Vi hade fantastiskt bra bete ifjol, dom har bara tagit hö på vår mark innan vi började använda den så hästarna hade ca 7 ha supermark att beta på. Så betet var ju jättebra.

Soja har hon fått hela tiden tyvärr, jag har nyss bytt till krafft protein tänkte prova det istället. Hon har alltså innan gått på ca 5 kg krafft 125 + 2 dl soja (dock ingen olja det äter hon inte) + betfor med mineraler + fritt hösilage. Jag bytte nyligen till krafft protein tänkte se om det hjälper. Skitdyrt ca 430 kr/säck, soja var mkt billigare. Om det finns ngn som tror att soja har samma effekt så säg det gärna så byter jag tillbaka...

jag kör mina importhästar på soja,av någon underlig anledning så ser dom alltid ut som biaffrabarn när man köper dom,fungerar utmärkt
Har även kört mina XX:ar på det ,endast en som blivit dålig i magen

Pluss Grön är ett annat (tyvärr dyrt) foder som skulle kunna ersätta lite av Groov 125. Mer protein bla i det.
// Linda

men släng på lite mer soja då om hon är så tunn ändå.

Alla färdig foder är ju rätt dyra..

Hon får ju fri tillgång på hösilage ute. Inne på natten (8-9 tim)får hon fritt med hö som hon knappt äter, dessutom får hon ca 5 kg krafft grov 125, 1 kg krafft protein och 1-2 liter betfor med krafft mineraler+kalk (måste ge betfor annars äter hon inte mineraler). Jag kan omöjligt få henne att äta mera i mängd, det ligger ofta kvar mat i krubban:cry:
Är det en uträknad foderstat eller fodrar du på känn?

Jag tvivlar nämligen på att du behöver tillsätta ännu mer ineraler om hon äter allt det där i övrigt...
(för övrigt passar foderstatsfrågor bättre på foderforumet :idea: )

Hon är tunn, men som Mabuse säger inte alls katastrofal eller liknande. Hon är liksom bara lite tunn. Dessutom hade vi en superdålig sommar i somras med massor med regn och inte alls så bra gräs som det brukar vara. Fodra på mer protein och mer fett så ska du se att hon blir sig själv igen.

Foderstaten är uträknad (hippocampus program) men enligt den ska hon äta mkt mindre än jag ger så jag har en grunduträkning som bas och sedan fodrar jag det som behövs. Hösilgaet innehåller bra protein o energi men inte så mkt mineraler därav ger jag extra av det. Jag ger liksom extra av allt eftersom hon är så smal, inte alltid foderstatsprogrammen funkar tycker jag.

Svarar alla.

Ok, jag fortsätter med mkt mat då o ännu mer protein.

Men tillbaka till frågan - är hon för smal för att betäckas om?

Utgå ifrån bilden o lägg på några kg så har ni dagsformen.

Rent ekonomiskt chansar jag hellre på att hon tar sig vid betäckning än bara låter henne gå tom ett år.

Vad ska jag göra?

Ja alltså ett sto som inte har nån annan funktion än som avelsto är ju dyr att ha bara gående och skrota..

Jag hade nog betäckt om förutsatt att hon inte faller ur mer.
När hon fölat så bara ös på med så mycket krafft hon bara får i sig.
Jag hade nog dock valt en hingst som inte är så dyr i avgifter..

:angel:

Lucernpellets äter hon inte, kanske om jag provar med hackad lucern istället? Kan jag slänga till henne några 2-3 kg lucern hack utöver det hon får nu tro eller ska jag "byta" ut krafft proteinet?
Du kan mycket väl prova med hack och om du har möjlighet kan du ha en extra krubba med fritillgång på det utan att du behöver minska på annat foder innan du ser om hon äter av det. Det är ju inte ett kraftfoder utan ett grovfoder.

jag tycker inte att du ska vila henne ett år , tyckte hon såg fin ut för att ha föl vid sidan. men du kanske skulle vänja av fölet lite tidigare jag gör börjar i sep /okt å de funkar jätte fin klart jag måste stödutfodra henne, hon tappar oxå mkt i vikt men har sett att hon måt bättre med föl an utan :)

Är hon rundare än det där nu så är det nog ingen fara, såvida du stoppar i henne ordentligt med mat. Det här stoet hade en 8 mån fölunge vid sidan när vi hämtade henne.
celmahmager.jpg

När det gäller detta stoet så är det en ren födningsfråga då jag haft henne med 2 föl på raken och ändå smällfet. Mer av rätt sorts foder i rätt tid, dvs innan de faller ur.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Caress
·
Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 596
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka