brukar ni klippa era hästar?

Sv: brukar ni klippa era hästar?

Klippte min gammelman (änglahäst sedan maj-12:cry:) året runt pga hans PPID.
Helklippning sommar + varm höst.
Täckesklippning höst, vinter och vår

Jag klipper aldrig mina hästar, jag har heller aldrig täcke på dem. Blir de svettiga får de stå inne tills de torkat om det är kallt ute. De brukar ha svettäcke på sig i boxen då så går det rätt fort ^^

Jag klipper hela min häst, från topp till tå. Har så gjort i många år med olika hästar (dom tränas och tävlas hela vintern). Detta för att dom blir mindre svettiga och torkar snabbare. Dock vet jag inte med den jag har nu, han är så extremt frusen.. Han är helklippt nu och har på sig ett 300 g täcke med hals + ett fodrat utetäcke. Det känns lite väl mastigt när det är 8 grader och sol. Vad ska han då ha när det är som kallast?

Nja. Kanske att han bara får vara halvklippt i vinter, även om varje fiber i min kropp säger nej till det då jag verkligen inte tycker att det är snyggt.

min arab som är ganska tunnhudad och tränas i ridhus 1 gång/vecka och rids hemma övriga dagar normalhårt (tävlas ej) är oklippt men täckad lite tidigare för att minska pälssättning (då även med hjälp av lampor tända längre i stallet) och än så länge är det lagom, hon fryser inte ute och när hon rids/tränas så blir hon svettig på halsen och bogen men 9 av 10 gånger torkar hon under normallång avskrittning

men hade det varit en häst som inte varit så frusen (mer normalhudad och inte så ädel) så hade jag troligtvis klippt den efter vad jag ser att den behöver, så börjar kanske inte helklippa den från första början utan tar dom mest utsatta områdena först och ökar sedan om det behövs (första året jag klipper den, sen vet man ju hur mycket den hästen behöver)

Min medispålle klipps inte (KWPN). Han är ute mkt i hage å rids mest utomhus. Han rids 5-6 ggr/vecka (varierad träning). Han får inte så tjock/tät vinterpäls så det funkar bra att inte klippa. :)

Lånar knapp av mig själv.
Min hovslagare skor på ett av Sveriges största travställen, jag var tvungen att fråga honom hur det är med klippning av travhästar i träning, dvs de som verkligen tränas hårt. Han sa att de klipper endast i undantagsfall, de allra flesta sätter inte mkt päls om de täckas i tid, men de som sätter så mycket päls att de tar en evighet att torka klipps. Rätt intressant tycker jag att man försöker klippa så lite som möjligt, men inom ridsporten så är det tvärt om och då är ju sällan ridträningen i närheten av vad en travhäst i träning tränas. Största skillnaden som jag kan se är om man rider i varma ridhus, medan travhästarna i stort sett alltid tränas ute.

Min erfarenhet lite generellt är att ju bättre kondis en häst har, desto mindre päls, ju bättre foder, desto mindre päls och sen då att man täckar hästen hyfsat tidigt så slipper man endel päöls

Päls styrs till största del av ljuset , såvida man inte övertäckar sin häst så pass tidigt och varmt att den verkligen blir för varm , då fäller de päls , alternativt givetvis sätter mindre pga akut behov så att säga .

Jag vet inga travhästar som övertäckas med fokus på pälsen i sig såpass extremt .

Det är helt enkelt totalt olika världar i fråga om hästhållning och syn .
Men det är intressant som du säger , att de mest topp arbetande hästarna vi har i sport med häst , sällan klipps trots extrema arbeten med svett , men ändå inte verkar bli sjuka eller förkylda osv så som skräcken och trenden inom hobby ridhäst sporten utvecklat sig i fråga om klipp och svett skräcken senaste 15 åren .

Min fd granne föder upp och tränar travhästar (kallblod) i liten men framgångsrik skala och de blev iaf klippta.

Jag misstänker att många travhästar inte klipps pga att det blir så mkt extra jobb med massa täcken hit och dit. Eftersom de finns för att tjäna pengar skall det vara ekonomi i det och då är hur lång tid stallpersonalens sysslor tar en viktig faktor. Det är åtminstone det intrycket jag fått från folk som jobbat i travstall.

Senast ändrad:

Jag helklipper mitt halvblod (18,5 år) som blir dyngsvettig av att skrittas. Lämnar huvud och ben eftersom jag ändå inte tävlar.
Gammelhästen (25,5 år) klipps inte alls.

Ja, det finns en sorts hårhysteri bland ridhästarna som är ganska så underlig. Man helklipper ridhästar för att det är *snyggt* men få har nån praktisk anledning till det. Jag tycker det är direkt korkat att klippa rygg/kors - vilka hästar blir svettiga där ? Kanske att det finns ett fåtal.

Själva pälsen är ju en väldigt snillrik konstruktion på hur den kan transportera bort svetten ifrån kroppen så även om det är svettigt på ytan av pälsen så är det torrt längst in mot huden, efter bara en kort stund.

För övrigt så tror jag också att pälssättning styrs av ljus när den börjar/fäller, men mängden päls styrs av klimat så det går att påverka med täcken till viss del

Fast det är smidigt med helklippt häst och täcken. Hästen är ren under och man slipper hålla på med en äckelblöt häst både innan och efter ridningen. Jag helklipper för att det är smidigt.

Killar- karlar i travstall.
Tjejer- tanter i ridstall.

Tjejer får inte ha kroppshår och det är äckligt med svettiga tjejer. Killar har hår överallt och tycker det är manligt med svett.

Enkel genusanalys

Jag klipper en gång per vinter oftast :) Då blir det helkropp, även ben och halva huvudet om man säger. Sparar där vid sadeln bara :-)

Japp. Klipper min året runt. Kan vara någon period på höst o vår som hon inte klipps men annars ja.

*kl*

Klipper inte. Pälsen är ju naturlig och bättre än något täcke. Fast då har jag visserligen djuren hemma så jag kan slänge på svettäcken om dom är blöta och slöa i soffan en stund. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka