brukar ni klippa era hästar?

Sv: brukar ni klippa era hästar?

Om jag märker att de inte orkar med en kortare runda utan att bli alltför varma och flåsiga gör jag det, och då börjar jag med att klippa underhalsen och en bit ned över bogen. Då behöver man inte ändra något i täckesanvändandet (dvs, de klarar sig utan täcke...;)).
Sedan klipper jag mer om det behövs vartefter.

Att de enbart svettas gör inte i sig att jag klipper, utan de ska vara märkbart tagna och "överhettade" i arbetet innan jag gör det.

Jag klipper en gång per vinter oftast. Gör det bara för jag inte vill att hon ska stå blöt i stallet när det är kallt. Hon får ingen bamsepäls men tillräckligt för att det inte ska hinna torka under avskrittningen.

Japp jag klipper mina.

Valacken blir sjöblöt och torkar aldrig vilket i sig kan leda till fukteksem så honom halvklipper jag ca 2 ggr/år.

Mitt sto har jag precis klippt halsen och bogen på, hon får ingen björnpäls men blir sjöblöt.
Men det värsta blöta hinner torka nu iaf.

Jag helklipper aldrig mina hästar, de ska alltid ha päls minst över rygg och rumpa.
Jag klipper så lite som möjligt och skulle det bli ett år då jag vet att det kommer att handla om lufsande i skogen så klipper jag inte.

Jag klipper, oftast helklippning. På de hästar jag haft har det alltid varit det bästa alternativet. Om det bara ska vara lite lufs och skritt i skogen så blir det halvklippning. Nu har jag bara hunnit raka en häst hittills i år men den fick bara håret inne i öronen och på mulen kvar, resten rök :)

Hästar som ska hållas igång och ridas under vintern klipper jag alltid. Just för att dom inte blir lika svettiga och när dom blir svettiga så torkar dom snabbare :)
Jag klipper dock sällan ryggen :)

Nej. ingen av mina hästar klipps.
Ingen sätter extrem päls om de täckas hyggligt tidigt.

Jag är inte oroad över att de blir lite svettiga, vilket de blir oftast bara på hals och ev i ljumskar.

Har islänningar, varav den ena med extra mycket päls, sen förra året väljer jag dock att helklippa båda pga att det är smidigt med täckade hästar.

Fullpälsad Spöket (2,5 år på bilden, nu fem.)

486655_10151294910824612_1735953773_n.jpg

Jag funderar på om jag ska klippa min häst eller inte, hur gör ni?

Ja de som tränas/tävlas klipps. Vill inte ha svett-våta hästar i kylan.

Lilla ponnyn som är under rehabilitering är lurvig. Vi får se om hon ska ´klippas i vinter eller ej. Tar det som det kommer, men ponnysar och hästar som blir för svettiga klipps.

Jag klipper min så han ska orka tränas i när det fortfarande är så varmt ute men han ha satt vinterpäls och så vill jag att han ska torka fort och slippa gå blöt :)

J
Min häst får björnpäls så jag spårklipper henne i vanliga fall i slutet av oktober eller i början av november. Då slipper hon svettas och kan ändå gå ute utan täcke. (I år klipps hon troligtvis inte då hon precis ska försiktigt sättas igång. Hon har föl vid sidan.)

Hästar som rids eller arbetas på annat sätt vill jag ha klippta, kan omöjligt vara hälsosamt att slippa ut en genomsvettig häst i -15. De får dessutom dålig ork om de har tjock päls, vilket är förståeligt.

Går inte att skritta en häst med tjock päls tills den blir torr, minns väldigt väl hur det var första vintern jag hade häst. Kunde skritta en timme och hästen var lika blöt, var tvungen att ha honom inne och det tog ändå en dag innan han var helt torr. :crazy: Sen dess har jag alltid klippt dem...

Jag helklipper, helst från topp till tå men det går inte med nuvarande hästar (utan att droga och det är oetiskt!) så klipper allt utom huvudet och under knäna. Då kan de vara i full träning och gå ut i hagen direkt efter varje ridpass, inget behov av att stå inne och torka.

Jag halvklipper . Hela halsen och snett ner mot halva magen , plus under magen , alternativt sk filtklippning .

Jag tycker det gått inflation i hobbyryttare som inte ens har ridhus, än mindre uppvärmt sådant , och med hästar som går ute långa dagar , att helklippa dem . Varför liksom , annat än estetiskt ? De torkar supersnabbt även halvklippta jmf med oklippta . Dagens täcken andas dessutom helt suveränt så det går utmärkt att lägga på även om hästen skulle vara lite svettig uppe på ryggen där den har päls kvar, för det blir ändå luftspalt mellan hästen och täcket så de torkar lika bra ändå och utan att bli kalla .

Har funderat lite just på det där med täcken på svettblöta hästar. De enda vanliga täckena som inte är direkta svettäcken som jag kan tänka mig att lägga på svettig häst är Bucas täcken med fleeceinsida. Dom andas mycket bra och blir inte blöta på hästen. Men andra vanliga fodrade täcken (typ Horsewarem Hööks, Hansbo) som bara ha nyloninsida känns helt galna att lägga på en svettig häst. Ångan stiger upp i täcket så det blir blött och hästen förstås väldigt kall.

Eller du menar att luften som är mellan häst och täcke är tillräcklig för att det ska bli en ventilation och täcket inte bli blött? Det tror inte jag på..

Nej du får tro så mycket du vill ;) ingen pratar ju om att det är en sjöblöt häst över hela kroppen som står iklädd en disktrasa , utan om en halvklippt häst som har lite svett på ryggen i den oklippta pälsen , och är torr pga klippt i övrigt .

Tjocka fodrade täcken har luftspalt i sig . Det blir samma luftspalt som hade du lagt på ett "svett täcke" i stallet och lämnat hästen inne så hade täcket torkat hästen samtidigt som hästen isolerats från extern kylfaktor .

Anledningen att hästen ser blöt ut i lång päls är just att pälsens hår är gjorda för att transportera bort fukten från själva huden och kroppen på hästen . Den torkningen inne vid huden sker mkt snabbt , även om den fortfarande är blöt längsmed stråna , så har du luftspalt funktion på täckena så torkar ytlagret upp lika snabbt .

Senast ändrad:

Oki, förstår hur du menar med pälsen:). Men fukten som förångas från hästen måste ju ändå hamn i täcket? Kom att tänka på detta igår när (helklippta:p) ponnyn var toksvett och ångade riktigt ordentligt i stallet trots lång avskrittning. Jag la på filt och fleece och bytte täcke efter en halvtimme då hon hon var torr och fin och fleecen var riktigt blöt uppepå.

fleece har dålig förmåga om det handlar om utetäcken. luftspalt blir väldigt låg om det är fleece fodrat och sen utetäcke material. men fleece är ett bra material i sig att transportera fukt, det är just därför det agerar som det gör och är bra i fråga om stall/transport täcke. det samlar upp och ventilerar ut fukten , då blir det droppar / fukt i materialet som det är tänkt att användas. lika som pälsen fungerar.

jämför med ett 100 procent kvalitetsmässigt sett, ylletäcke om vi pratar om att rida ut med skritttäcke av det materialet i idogt strilande regn.
det materialet suger inte till sig fukt öht. och blir inte genomblött i det längsta utan fukten transporteras ut pga materialet i sig och att det andas samtidigt som det aldrig i sig drar in fukt.

Senast ändrad:

Jag har inte tänkt klippa ridhästen i år. Brukar alltid göra det annars men nu när jag studerar på universitet så finns inte tiden att hålla igång honom. Lite skogsturer klarar han nog även med päls, även om han blir omåttligt slö, tråkig och stum att rida jämfört med när han är klippt.... Skulle jag rida mer seriöst så hade jag klippt utan att tveka.

Klipper min, delvis för att leran är lättare att borsta väck från några mm päls istället för flera cm och dels för att han blir så satans svettig i sin björnfäll till päls! Nu har vi dock bytt stall och här finns nästan bara sand i hagarna tack och lov. Så i år är han klippt halvvägs upp på halsen, under magen från sadelgjordsläget och bak till ljumskarna. Sen får jag se om han behöver klippas mer längre fram. Har haft honom helklippt och har haft honom oklippt helt beroende på hur hårt jag planerat att han ska gå :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka