Bruce vaknar 05.00 (trött matte!)

Singoalla

Trådstartare
Senaste tre veckorna har Bruce börjat vakna kring 05.00 varje morgon. Tidigare sov han nästan alltid tills min klocka ringde på vardagarna, och då fick man släpa upp honom. Alternativt vaknade av sig själv vid 8-9 på helgerna om vi tog sovmorgon. Eftersom han alltid är väldigt kissnödig på morgonen så måste jag släpa mig upp och gå ut med honom när han vaknar. Jag har försökt lägga honom på min mage och "hålla fast" honom så att han kanske somnar om, men det är omöjligt. Har han väl vaknat så ska han upp. Ibland lyckas jag få honom att somna om en liten stund men det är oftast bara några minuter innan han kvicknar till igen och vill ner från sängen. Det brukar börja med att han byter plats i sängen några gånger kring 4.00 - 4.30 tiden. Då börjar han böka runt och vill ena minuten ligga under täcket. Andra minuten på huvudkudden. Fem minuter senare vill han ligga på täcket. Sen in under täcket igen. Så håller han på så tills hans tillslut vid 5 vill ner från sängen.

Jag går alltid ut med honom det sista jag gör innan jag somnar, och det kan verkligen variera. Ibland är det kl. 22 vissa vardagar och ibland så sent som efter midnatt. Men även när vi är uppe sent och tar en midnattspromenad så vaknar han vid 5. Matte börjar bli riktigt utmattad efter tre veckor utan sovmorgon O_o Någon som har någon ide varför hans beteendemönster har förändrats? Han sover som ni förstått i sängen, kan det vara att det börjar bli varmt ute och således även i lägenheten?

Någon som vart med om något liknande eller har några tips? Han är 7,5 månad nu och har inte vaknat såhär tidigt sen han var pytteliten valp.

Han börjar bli könsmogen och saker händer i kroppen. Har du provat att säga åt honom att nu går du och lägger dig ?

Ja, på så vis att jag hållt honom och sagt "ligg still" eller "stanna här". Då lägger han sig snällt ner men så fort han (och jag) börjar slumra till igen så kvicknar han till och ställer sig upp. Jag brukar få honom att somna om.. nåväl åtminstone "slumra om" ungefär 3-4 gånger varje tidig morgon men tillslut ger jag upp och går upp.

Min tik hade en sån kort period. Vi gick ut (hon var då inte helt rumsren) och sen gick jag och la mig igen och var skittråkig. Jag var även noga med att ute vid den tiden så kissade vi (hon), inget annat. Ingen promenad, ingen lek med pinnar...

Senaste tre veckorna har Bruce börjat vakna kring 05.00 varje morgon. Tidigare sov han nästan alltid tills min klocka ringde på vardagarna, och då fick man släpa upp honom. Alternativt vaknade av sig själv vid 8-9 på helgerna om vi tog sovmorgon. Eftersom han alltid är väldigt kissnödig på morgonen så måste jag släpa mig upp och gå ut med honom när han vaknar. Jag har försökt lägga honom på min mage och "hålla fast" honom så att han kanske somnar om, men det är omöjligt. Har han väl vaknat så ska han upp. Ibland lyckas jag få honom att somna om en liten stund men det är oftast bara några minuter innan han kvicknar till igen och vill ner från sängen. Det brukar börja med att han byter plats i sängen några gånger kring 4.00 - 4.30 tiden. Då börjar han böka runt och vill ena minuten ligga under täcket. Andra minuten på huvudkudden. Fem minuter senare vill han ligga på täcket. Sen in under täcket igen. Så håller han på så tills hans tillslut vid 5 vill ner från sängen.

Jag går alltid ut med honom det sista jag gör innan jag somnar, och det kan verkligen variera. Ibland är det kl. 22 vissa vardagar och ibland så sent som efter midnatt. Men även när vi är uppe sent och tar en midnattspromenad så vaknar han vid 5. Matte börjar bli riktigt utmattad efter tre veckor utan sovmorgon O_o Någon som har någon ide varför hans beteendemönster har förändrats? Han sover som ni förstått i sängen, kan det vara att det börjar bli varmt ute och således även i lägenheten?

Någon som vart med om något liknande eller har några tips? Han är 7,5 månad nu och har inte vaknat såhär tidigt sen han var pytteliten valp.

Någon granne som går upp vid den tiden och väsnas eller låter konstigt?

Kan han vara hungrig? Äter han valpfoder eller vuxenfoder? Drog du in ett mål ungefär när han började vakna tidigt? Prova att ge honom ett pyttelitet nattmål i samband med sista kissrundan.

Min tik hade en sån kort period. Vi gick ut (hon var då inte helt rumsren) och sen gick jag och la mig igen och var skittråkig. Jag var även noga med att ute vid den tiden så kissade vi (hon), inget annat. Ingen promenad, ingen lek med pinnar...

Så gör jag också. Inte för att jag aktivt tänkt på det men för att jag är en halvsovande zombie :D

Någon granne som går upp vid den tiden och väsnas eller låter konstigt?

Möjligt, men märkte inatt att han vaknade både klockan 00.30, 2.00 och klockan 3.40. Sen sov han tills min klocka ringde vid halv sju. Verkar som att han sover riktigt oroligt överlag? I morse var han uppe och sprang vid alla tre tillfällen. Släpade mig upp för att kolla igenom lägenheten om han kissat någonstans. Hittade ingenting då men såg inatt en stor fläck i vardagsrummet som pajat parketten helt :meh:

Kan han vara hungrig? Äter han valpfoder eller vuxenfoder? Drog du in ett mål ungefär när han började vakna tidigt? Prova att ge honom ett pyttelitet nattmål i samband med sista kissrundan.

Han äter "valp"foder som enligt förpackningen ska funka tills han fyller 1 år. Han får 4 portioner om dagen ca 1 dl i varje portion och håller vikten fint i alla fall. Ska absolut testa kvällsmål. Vi tänkte snarare tvärtom, att han kanske sover oroligt om man ger honom för sent p.g.a matsmältningen som är igång. Vi brukar ge honom kring 20 tiden sista målet.

Senaste tre veckorna har

Jag känner med dig, mina två valpar väcker mig alldeles för tidigt också. De väcker varann. Kan ditt problem ha att göra med att det är så varmt nu, kanske Bruce dricker mer än vanligt på kvällen och är mer kissnödig därför? Kan det finnas en löptik i närheten som sätter fart på testosteronet? Är det fågelsången som får honom att tro att dagen har börjat fast du egentligen vill att det ska vara natt några timmar till? Kan du ha mörkare i rummet?

Uvi? Urinsten? Med tanke på att han inte verkar uttråkad utan faktiskt kissnödig på riktigt? Kan han ha ont?

Annars kan det ha att göra med femton miljoner olika saker och det är ju svårt att ge tips då man inte vet vad det beror på.

Prova att lägga kvällsmaten tidigare, iaf ett par kvällar.

Sen blir jag kluven, för beteendet blir belönande. Samtidigt som man vill att hunden ska meddela om den behöver gå ut.
Därför hade jag först testat att ändra mat och drickvanor på kvällen. Jag tycker dessutom det låter mycket att en dvärgpinscher ska käka 4 dl torrfoder, men jag kan ha helt fel. Mängden gör att jag funderar på innehållet och att det såklart måste ut...

Ett tristare alternativ är att helt enkelt gå ut med honom kl 03, för att se om han fortfarande snurrar vid 5-tiden.

Jag tycker dessutom det låter mycket att en dvärgpinscher ska käka 4 dl torrfoder, men jag kan ha helt fel. Mängden gör att jag funderar på innehållet och att det såklart måste ut...

Oj, även jag tycker 4 dl låter oerhört mycket för en liten DP-mage ! Dom få tillfällen mina hundar käkar torrisar, så får dom 1,5 dl (5 kg hund) och 2,5 dl (8 kg hund) per dag :confused:

Vad får hunden för mat ? alltså märke om man får fråga det :) 4 dl blir ju ca 180-200 gram torrisar och det är stor mängd.

Ja, det kanske är mycket? Han äter Science Plan Puppy. Vi fick det rekomenderat av veterinären när vi var där på vaccination första gången och har kört på det sen dess. Sedan när han var 5 månader så blev han väldigt dålig efter att ha hoppat upp på bordet och smällt i sig massa godis (människogodis...) och fick kräkningar och diarré några dagar. Då tappade han väldigt mycket i vikt och såg ut som ett litet skelett. Så efter det när han mådde bra igen så ökade vi mängden mat för att han skulle gå upp igen, men sen har vi hållt det på fyra skopor (ja, en "skopa" är kanske inte exakt en dl utan lite mindre men bara marginellt) då han hållt vikten bra med det.

När vi passade hans kullbrorsa för en månad sedan så käkade han "tre nävar" torrfoder om dagen enligt uppfödaren. Vet inte hur mycket en "näve" blir?

Så här ser skrutten ut idag. Kanske dålig bild men rund har han i alla fall inte blivit.

10309679_10152048352376216_2240210772369458958_n.jpg

Igår kväll så rekade vi inför natten. Jag täckte för fönstren så det skulle bli riktigt mörkt i sovrummet, öppnade fönstret i rummet bredvid så det skulle bli lite svalare samt satte galler för dörren så ifall han skulle vakna och kissa på golvet så skulle jag i alla fall inte behöva leta igenom hela lägenheten efter det.

Han vaknade en gång vid midnatt av att några partyglada fullisar skrålade utanför fönstret. Då skällde han ut dom men la sig direkt igen. Drack liten vatten bara när han ändå var uppe. Sedan vaknade han vid tre igen och kissade på golvet. Sedan sov han faktiskt. Lite sådär att han vaknade till och bytte sovplats ibland men när min klocka ringde vid halv sju så sov han som en stock och hade nog gärna sovit vidare om han fått.

Han verkar ju uppenbarligen kissnödig på natten, och han kissar ganska stora mängder då och inget litet "stänk". Ungefär precis som när han tömmer blåsan första promenaden på morgonen. Vad tycker ni, ska jag ställa klockan på 3 och gå ut med honom då en tid framöver? Jag vill ju helst att han ska kunna hålla sig hela natten, men om han ändå hoppar ner på golvet och kissar så vet jag inte om det är lika bra att gå ut?

Hur långt går ni på sista kvällspromenaden?

Vi hade länge rutinen att gå en längre promenad vid typ 20 och bara en snabbkiss innan läggdags – och Ivan (ja, det är alltid Ivan...) svarade ganska precis som Bruce gör nu, med att vakna och vara kissnödig i svinottan. Nu går vi längre på kvällen i stället, och ser en klar förbättring.

Jag tror att tricket är att inte vakna. Om han sover hela natten så tror jag att problemet försvinner, han kommer liksom inte att kissa i sömnen. Lägg in lite träning eller hjärngympa mellan kvällsmat och sista promenaden, om han blir tröttare så kanske han sover längre. (Och helt ärligt så är jag nog också kissnödig varje gång jag vaknar, oavsett tid på dygnet.)

Angående maten:
Jag skulle förresten uppskatta tre nävar till ungefär 2 dl. :)
Mina hundar har som bekant fri tillgång till torrfoder (Acanas med lamm och äpple), de håller sig själva i väldigt perfekt hull, men det ligger på ungefär 2-3 dl om dagen per hund skulle jag tro.

Bra tips, vi brukar också ta den längre promenaden vid middagstid och kortare kiss på kvällen. Det kanske är en del av boven i dramat. Ska testa ta en långis senare ikväll och se om det hjälper något! Han är överlag väldigt stissig just nu, jag vet inte om det är hormonerna som dragit igång. När vi går ut så taggar han igång innan vi ens kommit utanför porten, sen tar han första bästa tillfälle att skälla på något/någon. Går med raggen lite smått rest hela tiden tycker jag. Och när en hund skällde utanför fönstret igår gick han helt bananas och sprang runt hela lägenheten och skällde/ylade. Tidigare har han enbart gruffat till om han hört något.

Tycker ni att jag borde dra ner på maten? Han håller som sagt bra vikt just nu, 3,2 kg sist vi var hos veterinären (3 veckor sen). Men vet inte om det kan ge några andra nackdelar att ge för mycket mat? Är rädd att han går ner igen. Eller byta foder?

Egentligen konstigt att han håller sig så slank på så mycket mat. Min äter superlite och jag får ändå försöka motionera henne så att hon håller sig slank.

Egentligen konstigt att han håller sig så slank på så mycket mat. Min äter superlite och jag får ändå försöka motionera henne så att hon håller sig slank.

Nja, min erfarenhet är att dvärgpinnar blir inte tjocka om man inte anstränger för att göra dem tjocka. Ivan gick inte upp i vikt förrän han blev kastrerad. (Nu ligger han på typ 4 kg och är lite knubbig. Billy ligger på ganska exakt 7 kg och är i sitt livs bästa form.)

@Singoalla Jag har för mig att Bolt också får Acana, va? Jag tror att uppfödarna använder det fortfarande... Det är ett bra foder, mina gillar det och de har jättebra päls och jättebra mage. De får också gnaga på köttiga ben emellanåt, typ kycklinglår (färska eller frysta), oxsvans (finns på ica!) eller revben från rådjur eller får. De blir väldigt lugna, harmoniska och nöjda av pyssla med det.

Och att han är stissig är inte så konstigt, han börjar bli vuxen och allt är inte bara på lek längre. Var trygg, och ta gärna en paus under promenaden där ni sitter på en parkbänk och myser och vilar lite. Då blir inte promenaden ett "patrullpass", utan kan även innebära skön avkoppling. Sen kan du göra tvärt om också, jogga lite med honom på kvällsrundan. Han är såpass färdig i kroppen nu att det inte skadar, det är ingen fara och det är ett bra sätt att tömma ur lite energi, de brukar älska farten. Tänk på att låta honom gå ner i varv efteråt bara, annars kanske han aldrig slocknar :D Och en promenad kan innehålla både lite jogg och paus vid parkbänk, så klart.

Hittar han något läskigt eller skumt eller något som faller utanför ramen för ordning (dvärgpinnar är ju ordningsministrar) så keep it kool, gå fram till det, klappa lite på det och låt honom kolla i lugn och ro. Min erfarenhet är att det blir lugnare om de får kolla, då blir det inte samma visa nästa gång.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 821
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 094
Senast: Sel
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 391
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar