Bröstsele eller loksele till släde?

W

wennstrom

Är väl på fel forum egentligen, men tyckte att ni som kör borde kunna ge mig bästa svaren. Jag har en fin släde och ett litet varmblod, som jag skulle vilja kombinera.
Vad slags sele ska jag välja, lok-eller bröstsele?
Är bröstsele för klent?

Jag skulle gå på loksele. Fast jag gillar ju dem
mest och en loksele är ju bra till all körning. Då
slipper man problemet att man måste ha flera selar.

(säger hon som mest hade travsele, bröstsele och loksele
till sitt russ, samt kittysadel, allround och westernsadel)

Jag skulle också välja loksele, eftersom den selen kan du ha till en massa saker. En klen bröstsele duger möjligen till släden och en mycket lätt rockard, men inget annat.

:bump:

Hej!

Till en släde bör man ha en loksele, en släde går ju lite tyngre än en vagn/kärra speciellt om hästen är "lite mindre". Hästen drar mycket bättre med en loksele. En bröstsele (sele med lös brösta och stor (lång) däckel med högt skakelfäste) är främst gjord för att ge hästen en stor rörelsefrihet, speciellt i högre gångarter är skritt. Det finns olika typer av lokselar och de kan delas in i två grupper: arbetssele och finsele. Arbetslokselen är gjord så att hästen kan dra med full kraft och det görs i skritt. Finselen ("åksele") är betydligt lättare och har ett smidigare utförande.
Jag vet inte om en bröstsele är för klen, det finns ju kraftiga bröstselar. Det är snarare så att hästen får jobba mer istället, hästens dragkraft försämras med en bröstsele.
Jag har en kraftig fjording men som får jobba på ganska bra när vi tar slädturer. Jag har loksele och en korgsläde (plats för två + kusk). Det finns ju många olika slädar också, en liten släde är ju lättare att dra.

M. v. h. Lisa

Tack för hjälpen, då är det en loksele, modell arbete, som jag ska ha. Jag var lite fel ute där... :o

De slädar jag har sett har bara haft skaklar och ingen svängel. Det gör att loksele är det enda alternativet. Hästen får jobba ganska hårt om man kör omkring i skogen.
I söndags var vi 7 hästar med slädar på en trevlig utflykt.

Fast skacklarna på en släde är ju ofta lite "rekade" tänkte som på teex. risslan, effekten på dom blir ju i det närmaste som en svängel. Eller så är jag bara trött och yrar just nu :D

Tror faktiskt att just dessa skaklar är utformade så som en svängel, men jag ska kolla ordentligt. Det är i alla fall inga träskaklar, trots att själva släden är i trä.
Jag har för mig att det är smala, runda stål(?)skaklar med ett mittenfäste, men jag ska kolla för säkerhets skull.
Återkommer om det... :D

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 425
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 204
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar