Det här med att förvänta sig att sina vänner ska betala, jag kan också tycka att det är ett ganska trist sätt att se på saken. Jag själv brukar arrangera några fester per år och det brukar vara väldigt uppskattat. Det innebär att jag handlar, lagar mat, dukar, dekorerar, serverar alkohol, ordnar lekar och städar efteråt. Jag skulle dock inte ha möjligheten att göra detta om jag dessutom skulle betala för samtliga så överenskommelsen är att jag ordnar detta och när vi vet vad notan hamnar på så delar vi den på antalet personer som deltagit. Jag skulle bli väldigt förvånad om någon av mina vänner fnyste åt att de minsann förväntades betala. Hade jag någon vän som inte skulle ha råd så skulle jag betala för denne, eller komma överens med övriga festdeltagare att vi delar kostnaden på en person mindre.
Drar man det hela vägen till bröllop så blir man ju faktiskt bjuden på hela festen, oftast. Något som bruden och brudgummen sparat till länge för att kunna bjuda in till med lokal, vin och sittande middag. Det är ju faktiskt väldigt trevligt att bjuda in till. Sedan om det tillkommer resa, boende och kläder så anser jag också att man faktiskt kan styra det där lite själv. En familjemedlem gifte sig på flott hotell, men skickade ut förslag på andra boenden och vandrarhem som låg i närheten för de som inte ville/kunde bo på hotellet. En familjemedlem hade lite problem att få till klädkoden på ett bekvämt sätt och brudparet sa "Strunta i det, kom i det du är bekväm i". Det var en tredagarsfest, men man kunde också välja att bara vara där över vigseln. Så jag tycker nödvändigtvis inte att det måste låsa sig i skallen till "Hjälp vad dyrt och egoistiskt!" för att man får inbjudan till ett tredagarsbröllop i en annan stad. Låna en klänning, kom över bara en natt, kolla om det finns vandrarhem. Sen ja, jag fattar att det är känsligt med bröllop. Man kanske förväntas vara där och det kan vara jobbigt att bo på annan plats än resten av sällskapet. Men alternativet skulle också bli märkligt, att brudparet inte firar som de själva vill och bjuder in de som de önskar ha där.