Brodd i travet?

lillsyrran

Trådstartare
(Har sökt på forumet men inte hittat något svar..)

Är nybörjare inom travet så jag har mängder av frågor, just nu är det dessa jag gärna vill ha svar på...

1.Får man ha gräsbrodd i travlopp?
2.Gör de någon skillnad i grepp? (De är ju ganska långa)
3. Om man inte får ha det, eller om det helt enkelt inte är lämpligt- varför?

Tacksam för svar!

Sv: Brodd i travet?

brodd får man ju ha hur långa somhelst men gräsbrodd vet jag inte hur dom ser ut ( är det utan "kärna" ? ) ....broddhöjd/storlek har man ju efter banunderlag och broddat på en bana som inte kräver det ger ju onödiga påfrestningar.

kollade upp hur som såg ut och såna har jag aldrig sett på en travare och skulle aldrig använda såna heller.....huuua.

Visst får du använda gräsbrodd. Men jag förstår inte vitsen med att använda det. Underlaget på banorna är ju anpassade och bearbetade för travlopp och visst kan brodd behövas men inte så långa. Greppmässigt tror jag mer att gräsbrodd hindrar mer än vad de hjälper.
Hoppas du blev lite hjälpt! Lycka till! :)

Tack för era svar! Det jag tänkte var att de borde ge mer grepp eftersom de är så långa, men då kan jag avfärda den ide´n! :)

alltså riktiga ishakar är ju ganska nära gräsbrodd ändå..?? dom jag har annvänt på spolad vinterbana har varit 3 cm långa. dom e åxå groteska... men dom sliter nåt så förfärligt!! men ska man starta på is så har man ju inget val - vill ju slira runt å förstöra senor..

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 824
Senast: tara
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
5 262
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII