Britney Spears Instagram

För sig själv och för andra. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Kroppslig frigörelse är komplex och specifikt i detta ärende är det ju inte det enda det handlar om här utan även andra faktorer som redan lyfts upp (tidig sexualisering, mental ohälsa, övergrepp etc). Men vi kan ju inte bedöma på vilken av dessa grunder hon gör det.

Överlag anser jag dock att man är fri att visa sin kropp som man vill för den man vill och att det absolut är en del av den feministiska kroppsliga frigörelsen. Att andra ser utesluter ju liksom inte frigörandet.

Spinner vidare. Jag tycker det är synd att kvinnlig sexualitet har blivit kidnappat av män. Att om man nu som kvinna tycker om sex, sexualitet, sexuella uttryck osv. så gör man det genast för att behaga män. Om man nu pratar om heterosex så blir ju män inblandade i det hur man än vänder och vrider på det men en kvinna kan ju faktiskt vilja behaga sig själv främst. Men heterokvinnors sexualitet blir alltid kopplat till male gaze vilket är synd.

Spinner vidare. Jag tycker det är synd att kvinnlig sexualitet har blivit kidnappat av män. Att om man nu som kvinna tycker om sex, sexualitet, sexuella uttryck osv. så gör man det genast för att behaga män. Om man nu pratar om heterosex så blir ju män inblandade i det hur man än vänder och vrider på det men en kvinna kan ju faktiskt vilja behaga sig själv främst. Men heterokvinnors sexualitet blir alltid kopplat till male gaze vilket är synd.
Jag brottas själv mycket med det här.

Jag skulle nog vilja vända det lite, till att vara riktat mot patriarkatet. Har ofta tänkt att om vi (som samhälle alltså), inte kopplade ihop nakenhet med sex till den höga grad vi gör nu, skulle avklädda/lättklädda bilder på kvinnor antagligen inte vara riktigt lika kontroversiella som de är idag. Tänker att om man mer normalt utsätts för nakenhet, blir det inte lika spännande längre. Men hur vi ska komma dit, utan orsaka alltför mycket skada, det vet jag inte.

Jag skulle nog vilja vända det lite, till att vara riktat mot patriarkatet. Har ofta tänkt att om vi (som samhälle alltså), inte kopplade ihop nakenhet med sex till den höga grad vi gör nu, skulle avklädda/lättklädda bilder på kvinnor antagligen inte vara riktigt lika kontroversiella som de är idag. Tänker att om man mer normalt utsätts för nakenhet, blir det inte lika spännande längre. Men hur vi ska komma dit, utan orsaka alltför mycket skada, det vet jag inte.

Både och kan jag tycka. Just nu är det ju väldigt laddat, vilket känns skevt. Samtidigt ser jag ju inte heller sexualitet som någonting fult och att vi blir attraherade av kroppar känns också till viss del fullt naturligt. Men visst, idag kan man ju inte ens se bröstvårtor genom tyg utan att tappa talförmågan och det är ju faktiskt märkligt att det blivit så.

Både och kan jag tycka. Just nu är det ju väldigt laddat, vilket känns skevt. Samtidigt ser jag ju inte heller sexualitet som någonting fult och att vi blir attraherade av kroppar känns också till viss del fullt naturligt. Men visst, idag kan man ju inte ens se bröstvårtor genom tyg utan att tappa talförmågan och det är ju faktiskt märkligt att det blivit så.
Svårt att veta exakt hur mycket är "gener" och hur mycket är "kultur", och väldigt svårt att testa. Absolut borde inte sexualitet ses som något fult, på något sätt, men vad vi attraheras av och hur är jag osäker på om det enbart är gener. Själv skulle jag vilja se ett samhälle där vi har kläder mer för att skydda oss från väder och andra faror, och inte för att "gömma" oss.

Svårt att veta exakt hur mycket är "gener" och hur mycket är "kultur", och väldigt svårt att testa. Absolut borde inte sexualitet ses som något fult, på något sätt, men vad vi attraheras av och hur är jag osäker på om det enbart är gener. Själv skulle jag vilja se ett samhälle där vi har kläder mer för att skydda oss från väder och andra faror, och inte för att "gömma" oss.
Vi vet ju dock att det finns massor med kulturer där barbröstade kvinnor är norm, och bröst inte sexualiseras alls (som ett exempel).

KL:
Jag ser egentligen inte något problem med att det i vår kultur är sexuellt med nakenhet i de flesta sammanhang. Problemet är snarare att det sexuella är skambelagt. Är en en sämre människa för att en är sexuell? Nej, men vi agerar som det.

Det finns en jättebra dokumentärserie som heter Sex and the Church, om ni har möjlighet att se den så är den väldigt intressant då den tar upp vad som skapat de normer vi har idag i Europa. Den gick på SVT för några år sedan så om en ber dem snällt kanske de tar in den igen :)

Agree.

Inget är enbart gener men jag tycker nog ändå att det till viss del är normalt att attraheras av kroppar. Det vore ju dock önskvärt att vi kunde bli bättre på kontexten. Det är ju få som går runt och blir kåta på en nudiststrand vilket bör tyda på att vi är kapabla att skilja på sammanhang med och utan sex på tapeten.

Inget är enbart gener men jag tycker nog ändå att det till viss del är normalt att attraheras av kroppar. Det vore ju dock önskvärt att vi kunde bli bättre på kontexten. Det är ju få som går runt och blir kåta på en nudiststrand vilket bör tyda på att vi är kapabla att skilja på sammanhang med och utan sex på tapeten.
Precis det jag var ute efter, lyckades bara inte få fram det.

Jag följer henne inte men var inne och kollade nu och min spontana tanke är att nakenbilderna är någon slags försök till "amateur playboy" typ, man jagar uppmärksamhet på samma sätt som man gjorde på 90-talet, dvs ihoptryckta stora bröst rakt upp i kameran. Det jag reagerade mer över dock är filmklippen där hon dansar framför kameran i en dansstudio. Hon ser ut som en riktig pundare, sliten och glåmig, blicken är tom och sättet hon rör kroppen får henne att se påtänd ut. Jag skulle tro att hon både är psykiskt sjuk och har någon form av drogberoende.

Jag följer henne inte men var inne och kollade nu och min spontana tanke är att nakenbilderna är någon slags försök till "amateur playboy" typ, man jagar uppmärksamhet på samma sätt som man gjorde på 90-talet, dvs ihoptryckta stora bröst rakt upp i kameran. Det jag reagerade mer över dock är filmklippen där hon dansar framför kameran i en dansstudio. Hon ser ut som en riktig pundare, sliten och glåmig, blicken är tom och sättet hon rör kroppen får henne att se påtänd ut. Jag skulle tro att hon både är psykiskt sjuk och har någon form av drogberoende.
Jag var tvungen att kolla och reagerade också på just de filmerna. Jag hoppas för hennes skull att det är något med ljus + vinkel mm som får det att se värre ut än vad det är.

Fast just bröstvårtor genom tyg har ju blivit ganska avdramatiserat senaste åren? Numera är det ju ganska vanligt att kvinnor inte använder bh.

När man pratar om Britney minns jag att jag tyckte det var lite osmakligt hur sexualiserad hon blev när hon slog igenom. Då var hon väl runt 17 år och i videon och framträdanden hade hon skoluniform. Jag minns hur det skrevs om henne och hur betydligt äldre män uttalade sig. Det känns så utstuderat att ha en tonåring i skoluniform... som att spela på någon sorts kliché sexfantasi om unga flickor.

När man pratar om Britney minns jag att jag tyckte det var lite osmakligt hur sexualiserad hon blev när hon slog igenom. Då var hon väl runt 17 år och i videon och framträdanden hade hon skoluniform. Jag minns hur det skrevs om henne och hur betydligt äldre män uttalade sig. Det känns så utstuderat att ha en tonåring i skoluniform... som att spela på någon sorts kliché sexfantasi om unga flickor.
Skoluniform som bestod av löjligt kort kjol och djupt urringad skjorta som visade magen dessutom. Inte direkt en vettig skoluniform...

Jag minns hur besatta folk var av huruvida hon var oskuld eller inte. Det skrevs om i varje tidning, frågades om i varje intervju. Hon var nästan ett barn, fullkomligt genomvidrigt av vuxna människor att bete sig så.

Liknande trådar

Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 142
Senast: Sirap
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Från tråden Nya veterinärutredningen. Och ja, jag har sett inlägg på sociala medier som går långt över gränsen. Men var gränsen? Bör...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 444
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3