Bristfälligt läkarintyg

Ni vet väl om att de flesta vård/hälsocentraler skickar in läkarintygen via e-länk så det studsar direkt in i personens ärende. Vissa privata vårdgivare har det inte så, utan där måste patienten själv skicka in intyget, gäller även om det är sjukhusinrättning som sjukskriver.

Det är skillnad i ett nytt ärende eller ett pågående ärende vad gäller komplettering. I ett pågående tar fk kontakt med läkare för komplettering antingen via telefon eller via direktlänk med frågeformulär. Patienten som kallas Den försäkrade av försäkringskassan får ett brev om att komplettering begärts och vilka frågor som ställts. Vid ett nytt ärende kan man lite slarvigt säga att bevisbördan ligger lite hårdare på den försäkrade att de facto visa att man är sjuk, alltså, får man ett avslag på sjukpenning så görs inte förfrågan om komplettering till vården innan i alla lägen.

I varje läkarintyg måste det finnas en röd tråd mellan punkterna diagnos, funktionsnedsättning och aktivitetsbegränsning. Det sistnämnda är viktigast dvs varför personen inte klarar av att utföra sitt arbete/studera/föräldraledig etc.

Det är bra om det även finns en rehabplan beskriven. Den behöver inte vara jätteingående men ju mer det står ju bättre. Exvis. Fia ska påbörja samtalskontakt xx månad och medicinbehandling påbörjas/justeras idag, förväntas kraftiga biverkningar si och så osv. Eller vad det nu kan vara. Gärna också en ev nedtrappning av sjukskrivning. Ev remisser som skickats osv.
Sjukskrivning är alltså bara en del i en rehabiliteringsprocess och inte alltid det bästa alternativet utan läkaren ska kunna motivera upp den.

Jag har aldrig haft ett socialt liv så det är ingen skillnad nu mot hur det har varit. Jag har alltid (sedan barnsben) varit socialt inkompetent. Nu är jag 44 så inget är ju nytt på den fronten. Jobbet har jag också haft i flera år men de senaste 1½ åren har jag jobbat hemma. Det har alltså funkat fram till nu. Jag fick inga frågor på hur jag sköter hus/hem, bara en fråga om hur jag bor.
@Magiana jag uppfattar dig som att du är väldigt socialt kompetent. :heart

Du kanske inte har så stort socialt behov, men det är en helt annan sak. ;)
Har sett i en annan tråd att du gett mycket bra tips och råd till en annan användare och verkligen utgått från den personens verklighet och förutsättningar.
För mig ÄR det att vara socialt kompetent. Detta trots att det knappast är en hemlighet att du själv mår mycket dåligt. :heart

Att vara socialt inkompetent är att inte känna in den personen man pratar med, ge tips och råd utifrån vad man själv klarar av eller talar om hur (bra) man själv hanterar olika svårigheter.
Jag tror du vet vad jag menar med den skillnaden.
Du har ju själv råkat ut för mer eller mindre socialt inkompetenta råd någon gång i dina trådar/dagboksinlägg. ;) Det du skriver till andra är enligt min uppfattning ungefär så långt man kan komma ifrån att vara socialt inkompetent. :)

Ni vet väl om att de flesta vård/hälsocentraler skickar in läkarintygen via e-länk så det studsar direkt in i personens ärende. Vissa privata vårdgivare har det inte så, utan där måste patienten själv skicka in intyget, gäller även om det är sjukhusinrättning som sjukskriver.

Det är skillnad i ett nytt ärende eller ett pågående ärende vad gäller komplettering. I ett pågående tar fk kontakt med läkare för komplettering antingen via telefon eller via direktlänk med frågeformulär. Patienten som kallas Den försäkrade av försäkringskassan får ett brev om att komplettering begärts och vilka frågor som ställts. Vid ett nytt ärende kan man lite slarvigt säga att bevisbördan ligger lite hårdare på den försäkrade att de facto visa att man är sjuk, alltså, får man ett avslag på sjukpenning så görs inte förfrågan om komplettering till vården innan i alla lägen.

I varje läkarintyg måste det finnas en röd tråd mellan punkterna diagnos, funktionsnedsättning och aktivitetsbegränsning. Det sistnämnda är viktigast dvs varför personen inte klarar av att utföra sitt arbete/studera/föräldraledig etc.

Det är bra om det även finns en rehabplan beskriven. Den behöver inte vara jätteingående men ju mer det står ju bättre. Exvis. Fia ska påbörja samtalskontakt xx månad och medicinbehandling påbörjas/justeras idag, förväntas kraftiga biverkningar si och så osv. Eller vad det nu kan vara. Gärna också en ev nedtrappning av sjukskrivning. Ev remisser som skickats osv.
Sjukskrivning är alltså bara en del i en rehabiliteringsprocess och inte alltid det bästa alternativet utan läkaren ska kunna motivera upp den.
Om det blir ett avslag rakt av, vad gör jag då?

Jag känner ju att mitt intyg inte håller och att det viktigaste inte kom med, framförallt inte gällande aktivitetsbegränsningen.

Jag känner ju att mitt intyg inte håller och att det viktigaste inte kom med, framförallt inte gällande aktivitetsbegränsningen.
Du får alltid en möjlighet att förbättra, du får typ en varning "vi kanske inte kommer godkänna din sjukskrivning" , då kan läkaren göra ett nytt försök.

Du får alltid en möjlighet att förbättra, du får typ en varning "vi kanske inte kommer godkänna din sjukskrivning" , då kan läkaren göra ett nytt försök.

Tycker det är lite tråkigt att du lägger detta på TS. OM intyget är bristfälligt, begärs en komplettering. OM man anser att intyget är komplett men utifrån uppgifterna inte beviljar någon utbetalning är det ju en annan sak.

OM det är bristfälligt intyg och behöver kompletteras (vilket diskuteras här), ligger det inte på TS att förbättra. Det ligger på läkaren.

@Magiana jag uppfattar dig som att du är väldigt socialt kompetent. :heart

Du kanske inte har så stort socialt behov, men det är en helt annan sak. ;)
Har sett i en annan tråd att du gett mycket bra tips och råd till en annan användare och verkligen utgått från den personens verklighet och förutsättningar.
För mig ÄR det att vara socialt kompetent. Detta trots att det knappast är en hemlighet att du själv mår mycket dåligt. :heart

Att vara socialt inkompetent är att inte känna in den personen man pratar med, ge tips och råd utifrån vad man själv klarar av eller talar om hur (bra) man själv hanterar olika svårigheter.
Jag tror du vet vad jag menar med den skillnaden.
Du har ju själv råkat ut för mer eller mindre socialt inkompetenta råd någon gång i dina trådar/dagboksinlägg. ;) Det du skriver till andra är enligt min uppfattning ungefär så långt man kan komma ifrån att vara socialt inkompetent. :)
Ur den synvinkeln så håller jag med dig. Och visst känner jag igen råden jag fått som inte funkar alls utan snarare skulle ha motsatt effekt om jag provade att följa dem.

Socialt behov har jag men jag orkar sällan med många personer åt gången och sen är jag så väldigt osäker hela tiden. Jag tänker tankar som "tänk om de tycker jag beter mig märkligt eller är klumpig eller konstig". Egentligen har jag ganska lätt för att prata med folk jag träffar, men att släppa in någon i mitt hjärta, det gör jag inte lättvindigt. Och det är nog där skon klämmer.

Tycker det är lite tråkigt att du lägger detta på TS. OM intyget är bristfälligt, begärs en komplettering. OM man anser att intyget är komplett men utifrån uppgifterna inte beviljar någon utbetalning är det ju en annan sak.

OM det är bristfälligt intyg och behöver kompletteras (vilket diskuteras här), ligger det inte på TS att förbättra. Det ligger på läkaren.
Absolut, men det jag menar är att man inte ska lita på FK. Man måste själv hålla koll och eventuellt själv kontakta läkaren. Jag litade på FK i början, det fick jag lära mig den hårda vägen att inte gick.

Ur den synvinkeln så håller jag med dig. Och visst känner jag igen råden jag fått som inte funkar alls utan snarare skulle ha motsatt effekt om jag provade att följa dem.

Socialt behov har jag men jag orkar sällan med många personer åt gången och sen är jag så väldigt osäker hela tiden. Jag tänker tankar som "tänk om de tycker jag beter mig märkligt eller är klumpig eller konstig". Egentligen har jag ganska lätt för att prata med folk jag träffar, men att släppa in någon i mitt hjärta, det gör jag inte lättvindigt. Och det är nog där skon klämmer.
Det där tror jag handlar mer om att du har en ryggsäck med dig och egentligen inte så mycket om hur du är.
Jag uppfattar inte dig som det minsta konstig alls. :heart Tvärtom!
Sen tror jag att människor som tänker "att jag är nog konstig" direkt diskvalificerar sig från att vara just konstiga. ;) Dom riktigt konstiga typerna däremot tycker själva att dom är helt normala. :D

Fast andra i tråden berättar att deras läkare fått brev från FK.

Det kan se olika ut.
Ibland begär FK kompletteringar.
Ibland feslutar FK om att neka ersättning utan att begära kompletteringar.

Vissa gånger FK begär kompletteringar tror jag de gör det utan att kommunicera detta med "den försäkrade" som är deras term för personen som ansöker om sjukpenning.
Andra gånger hänger begäran om komplettering samman med ett brev som beskrivits ovan.

Ibland får den försäkrade avslag utan att läkaren blir ombedd att komplettera.

Om du får avslag, kan du överklaga.
Eller försöka få till ett nytt intyg.

Sedan ska man komma ihåg att det kan vara så att din uppfattning om arbetsförmåga inte stämmer överens med läkarens uppfattning om din arbetsförmåga.

Ett intyg av läkare handlar ju om att läkarens, och inte din, uppfattning om din arbetsförmåga efterfrågas.

På vilket sätt var @Unafraid s inlägg som du svarade på nåt som lägger tyngd på ts?

Om du får avslag, kan du överklaga.
Eller försöka få till ett nytt intyg.

Sedan ska man komma ihåg att det kan vara så att din uppfattning om arbetsförmåga inte stämmer överens med läkarens uppfattning om din arbetsförmåga.

Ett intyg av läkare handlar ju om att läkarens, och inte din, uppfattning om din arbetsförmåga efterfrågas.
Så är det ju. Men samtidigt har jag ganska svårt att bevisa mina koncentrationsproblem och vilka konsekvenser det har. Det är detta som jag upplever är största problemet (men det står inget i intyget om det.)

Så är det ju. Men samtidigt har jag ganska svårt att bevisa mina koncentrationsproblem och vilka konsekvenser det har. Det är detta som jag upplever är största problemet (men det står inget i intyget om det.)
Men tror du inte att det kan bli besvärligt att påbörja en kurs också då, om det största problemet för dig är koncentrationen? Tänker att det kan bli rätt frustrerande?

Men tror du inte att det kan bli besvärligt att påbörja en kurs också då, om det största problemet för dig är koncentrationen? Tänker att det kan bli rätt frustrerande?
Jag vet faktiskt inte. Om kursen innebär att läsa mycket kan det bli problem. Är det undervisning på annat sätt (t.ex. video eller webinars) kan det fungera. Sen beror det lite på vilka uppgifter man får att göra. I mitt nuvarande jobb måste jag hålla reda på massor av saker och rör ofta ihop det, t.ex. så har jag skickat fel produkter till kunder flera gånger. Eller så har jag glömt att göra saker (som jag trott att jag gjort) eller blandat ihop olika saker. Typ sånt.

När jag för några år sen var sjukskriven för akut stressreaktion, en diagnos FK är "kända" för att krångla med, så frågade läkaren massvis om min situation. Som i korthet bestod av att jag jobbade 50%, pluggade 100%, hade en mamma som låg på sjukhus och ingen visste om hon skulle klara sig samt att hunden precis fått magomvridning och låg på djursjukhuset och ingen visste om han heller skulle överleva. Jag hade ingen avlastning utan var den resten av familjen stöttade sig emot. Jag tog helt jävla slut och kände bara att jag orkade inte mer. Jag grinade mest hos läkaren. Denne ställde mest frågor om just skola, boende och liknande. Frågade om jag kunde sova etc. Sånt kunde jag svara hjälpligt på. Det var vissa enstaka frågor om mående med men de var få och jag förmådde i princip inte svara något vettigt.

Jag minns inte ordagrant vad som stod i intyget men minns att jag reagerade på att det stod mest just om "allt ikring" och att jag kände att "det här kommer de ju tycka att svaret inte är sjukskrivning utan dra ner på belastningen, hoppa av skolan för jösse namn".

Stod typ bakgrunden och att jag uppgett jag inte orkar mer. Att läkaren bedömde att jag behövde vila, få hjälp med sömnen (fick sömntabletter) och behövde en tids återhämtning.

Sjukskrivningen godkändes utan problem.

Liknande trådar

Skola & Jobb hej jag är sjukskriven på deltid sen längre tid tillbaks. har kontakt med vården osv. alltid varit sjukskriven 3 mån åt gången -- sen...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: Modest
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 638
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ Jag har haft 50% aktivitetsersättning i flera år på grund av psykiska och fysiska sjukdomar. Jag gjorde en tråd om detta tidigare, som...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: _FiA_
·
Kropp & Själ Det verkar vara helt hopplöst att få. Jag väntar och väntar men inget händer. Jag rasade mentalt ganska snart efter att semestern tog...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 821
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar