eh...
jösses!
Det vill säga: jag förstår din synpunkt men är osäker på om idén är så bra i praktiken som den låter när du skriver här.
"mina vårdkontakter" är inte en rolig kommunikationsväg för den som sitter på sjukvårdssidan.
Jag tror egentligen att de förslag som framkommit, är de bästa: lämna in sjukintyget till FK, göra formell sjukanmälan (får man inte glömma bort) och vänta på FK reaktion.
Om FK önskar kompletteringar, låta läkaren sköta kompletteringarna.
Om man önskar ett nytt läkarbesök, begära att få ordentligt tidsutrymme (på många ställen är det inte läkaren själv som bokar, och det är då inte ovanligt att läkaren har sammanlagt 30 minuter på sig för att träffa patienten, göra en bedömning, skriva eventuella recept och remisser, diktera journal och sjukintyg och det är inte en helt enkel övning att klara på så begränsat tidsutrymme).
Men det är väl upp till enskild läkare/husläkarmottagning att avgöra? Det kanske inte passar dig och din arbetsplats, men min husläkare älskar mejl och ombesörjer väldigt mycket via mejl såsom tidsbokning (jag mejlar alltså min läkare direkt när jag vill boka tid), enklare frågor och förnyelse av recept. När man kommer till honom så går han alltid in på mejlen och kollar vad det var man sökte för och varför, osv. Det verkar fungera smidigt för honom.