Få psykiatrisk vård

Min vän fick träffa psykolog via någon försäkring, då hade visserligen hennes dotter gått bort. Men värt att kolla upp.

Måste man göra yoga på kvällen, kan man inte göra Det på dagen?
Då kanske din vän hade någon krisförsäkring. Det tror jag finns i min hemförsäkring men det är ju inte användbart i den här situationen.

Nej, man måste inte göra yoga på kvällen. Jag har haft problem att hitta en fungerande rutin med yogan och det var vad jag kom fram till funkade för mig. Egentligen anses det bäst att göra yoga på morgonen före frukost men det förutsätter att man kommer upp ur sängen, vilket ibland kan dröja fram till lunch för mig. Annars funkar i princip vilken tid som helst, men vissa pass piggar upp och då passar de inte att göra på kvällen. Jag har bara svårt att få yogan genomförd om jag inte kan hålla en strikt rutin kring det hela.

I Karlstad finns, eller fanns i alla fall, något som kallas samtalsakuten. Dit kunde folk med kort varsel komma på samtal med "riktiga terapeuter". Max tio samtal. Kanske finns liknande på andra orter? Jag gick på samtal hos St Lukas stiftelsen för ca 15 år sedan. De kostade, på den tiden, 360 kr pga det var subventionerat. Annars hade det kostat ungefär det dubbla, terapi är tyvärr hemskt dyrt. Svenska kyrkan har familjerådgivning. I Karlstad vet jag en som gick där när hon var ensamstående mor med tonårsbarn så det är inte bara för par med samlevnadsproblem. En man jag känner växte upp i en utåt sett "vanlig familj", men tyvärr söp hans pappa i stort sett varje veckoslut. Han har haft nytta av att gå i någon slags 12-stegs grupp för folk som växt upp i dysfunktionella familjer. Det jag vill ha sagt är att det finns olika ställen som erbjuder samtal, både med utbildade terapeuter och andra och både individuellt och i grupp.

I Karlstad finns, eller fanns i alla fall, något som kallas samtalsakuten. Dit kunde folk med kort varsel komma på samtal med "riktiga terapeuter". Max tio samtal. Kanske finns liknande på andra orter? Jag gick på samtal hos St Lukas stiftelsen för ca 15 år sedan. De kostade, på den tiden, 360 kr pga det var subventionerat. Annars hade det kostat ungefär det dubbla, terapi är tyvärr hemskt dyrt. Svenska kyrkan har familjerådgivning. I Karlstad vet jag en som gick där när hon var ensamstående mor med tonårsbarn så det är inte bara för par med samlevnadsproblem. En man jag känner växte upp i en utåt sett "vanlig familj", men tyvärr söp hans pappa i stort sett varje veckoslut. Han har haft nytta av att gå i någon slags 12-stegs grupp för folk som växt upp i dysfunktionella familjer. Det jag vill ha sagt är att det finns olika ställen som erbjuder samtal, både med utbildade terapeuter och andra och både individuellt och i grupp.
Synd att Karlstad är i grannlänet. Här har jag svårt att hitta och jag vet inte ens vad jag ska söka efter.

Finns Det inte någon försäkring som kan hjälpa till vård. Tex via facket eller hemförsäkring??
Jag kollade Unionens hemsida, men jag kan tyvärr inte hitta något sådant bland medlemsförmånerna :down:.

Jag är så less på det här och vill ha tillbaka mig själv, helst i uppgraderad version.

Men om @Magiana redan fått kontakt med psykiatrin via sin vc så hjälper väl ingen egenremiss? Hon riskerar väl bara att de svarar att hon redan är placerad i kö.
Fattade det som att det bara var kontakt med vc. Annars behövs ju ingen egenremiss såklart, om inte annat så skadar det aldrig att tjata lite och vara på dom, i värsta fall så händer ingenting, i bästa fall så prioriterar dom en bättre. Man vet ju inte vad det stod i remissen som vc skickade om den skickade någon, kanske inte alls lät som att det var någon brådska. Så att skicka en egen skadar aldrig.

Ja fast det innebär ju inte att det är bra där du är nu.
Nej, så klart det inte innebär det.

Ja, det tycker jag. Avloppet kan du helt eller delvis låna till sedan i stället, om det skulle behövas.
Jag känner panik över att kanske bli tvungen att låna till avloppet. Det blir dyrare än att slanta upp direkt och jag kanske inte ens blir beviljad lån.

En av de ställena som stod på blanketten är jag redan remitterad till. Men väntan på att komma dit är en evighet.

Jag lämnar som vanligt tipset om Internetpsykiatrin. De är öppna för hela landet och har ofta ganska korta väntetider. Det tar in patienter som är ganska illa däran vad gäller depressioner så vitt jag vet. Dock så är det KBT, så den som föredrar någon annan skola kommer kanske inte bli nöjd, men eftersom det är internetbaserat och följer manualen så kommer behandlingen följa de senaste rönen vad gäller depressionsbehandling bättre än vad många psykologer kan få till i den "vanliga" verksamheten. http://web.internetpsykiatri.se/

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! En psykolog kan ju inte skriva ut medicin det är jag medveten om. Imorgon har jag tid hos psykolog på vc, ej med läkare. Om...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
841
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama