Bristfälligt läkarintyg

Jag bara undrar: vem är det som avgör vilka frågor som är relevanta?
Och det var ju du som valde hur du svarade på de frågor som ställdes.
Det är väl viktigare att få fram vad jag har för symptom och på vilket sätt de är ett problem än hur mitt sociala liv, boende och jobb ser ut? FK skiter väl i sånt. De vill veta vad det är som hindrar mig att jobba. Då är det inte relevant att det står i intyget att jag inte har ett socialt liv. Nu står det förvisso i mitt intyg att jag har problem med trötthet också men inget om varför det är ett problem.

Sen är det faktiskt svårt att svara på frågor när man bara har ett töcken i huvudet. Du verkar utgå från att man klarar av att styra ett samtal och att man kan formulera sig även när man inte är fullt frisk. Det gör man inte alltid även om man i vanliga fall kan uttrycka sig.

Det är väl viktigare att få fram vad jag har för symptom och på vilket sätt de är ett problem än hur mitt sociala liv, boende och jobb ser ut? FK skiter väl i sånt. De vill veta vad det är som hindrar mig att jobba. Då är det inte relevant att det står i intyget att jag inte har ett socialt liv.

Men det där känns väl ändå ganska relevant? Tänker att läkaren försökte skapa sig en bild av ditt mående utifrån olika faktorer som påverkar. Av det du skrivit här så känns det ju rent spontant att jobb, boende och socialt liv är faktorer som påverkar ditt mående, så läkaren var ju inte helt fel ut kanske?

Men det där känns väl ändå ganska relevant? Tänker att läkaren försökte skapa sig en bild av ditt mående utifrån olika faktorer som påverkar. Av det du skrivit här så känns det ju rent spontant att jobb, boende och socialt liv är faktorer som påverkar ditt mående, så läkaren var ju inte helt fel ut kanske?
De där är som mest orsaker till ett dåligt mående. De säger ingenting om hur jag mår eller varför jag inte klarar av mitt jobb.

Det är väl viktigare att få fram vad jag har för symptom och på vilket sätt de är ett problem än hur mitt sociala liv, boende och jobb ser ut? FK skiter väl i sånt. De vill veta vad det är som hindrar mig att jobba. Då är det inte relevant att det står i intyget att jag inte har ett socialt liv. Nu står det förvisso i mitt intyg att jag har problem med trötthet också men inget om varför det är ett problem.

Sen är det faktiskt svårt att svara på frågor när man bara har ett töcken i huvudet. Du verkar utgå från att man klarar av att styra ett samtal och att man kan formulera sig även när man inte är fullt frisk. Det gör man inte alltid även om man i vanliga fall kan uttrycka sig.

Det kan vara synnerligen relevant för FK om läkaren påvisar att ett isolerande beteende som att undvika sociala sammanhang.

Om du inte kan berätta för läkaren, kan läkaren inte göra mer än se det den ser.

Det kan vara synnerligen relevant för FK om läkaren påvisar att ett isolerande beteende som att undvika sociala sammanhang.

Om du inte kan berätta för läkaren, kan läkaren inte göra mer än se det den ser.
Den enkla frågan "Hur mår du" hade nog varit en ganska bra öppningsfras. Det öppnar upp för att berätta om måendet. Jag hade ju skrivit ner massor av saker på ett papper för att inte glömma saker om mitt mående som jag tyckte var viktigt. Men jag fick aldrig fram lappen under läkarbesöket eftersom frågorna var av karaktären "vad jobbar du med" och "hur bor du". Så det blev att jag svarade på detta i stället.

Fast när man bokar tid så uppger man ju varför man vill träffa en läkare, så en bra start inför nästa besök kan ju vara att upplysa om att du söker hjälp för att du mår psykiskt dåligt, att där är något fel, du är inte ditt normala jag längre, har ingen energi, orkar inte med ditt vardagsliv, ser ingen poäng med att kliva upp osv osv

hmm.
då kanske det också är ledtrådar till dig om hur du ska kunna påverka ditt mående, tillsammans med en samtalsterapeut?
Möjligt, även om jag själv inte ser de yttre faktorerna som det mest avgörande. Mer avgörande är nog hur man hanterar en given situation.

Möjligt, även om jag själv inte ser de yttre faktorerna som det mest avgörande. Mer avgörande är nog hur man hanterar en given situation.

Ja, hur man hanterar en given (dålig?) situation är nog mer avgörande för hur man mår jämfört med hur situationen egentligen ser ut.
Därför mitt förslag om att hitta vägar att hantera situationer på mer välfungerande sätt (även om det inte var så bokstavligt/konkret jag uttryckte mig).

För att bli upprepande och övertydlig:
om du mår dåligt utifrån sociala faktorer, så kanske du behöver hjälp att hitta strategier att antingen ändra den sociala situationen, eller ditt sätt att förhålla dig till den.

Fast när man bokar tid så uppger man ju varför man vill träffa en läkare, så en bra start inför nästa besök kan ju vara att upplysa om att du söker hjälp för att du mår psykiskt dåligt, att där är något fel, du är inte ditt normala jag längre, har ingen energi, orkar inte med ditt vardagsliv, ser ingen poäng med att kliva upp osv osv
Jo. Det stod att jag sökte för depression, men inte mer. En depression kan ju visa sig på olika sätt och jag var väl lite naiv som trodde att det skulle komma fram under läkarbesöket hur det påverkade mig.

När jag känt att jag inte fick fram vad jag ville ha sagt vid läkarbesök har jag satt mig och skrivit max en halv A4 som beskrivit det hela. Då behöver jag inte stressa med att hålla allt i huvudet och jag slipper hamna i den situation du beskriver. När jag kommit till läkaren har jag helt sonika räckt fram pappret att läsa. Det ska vara kort så det bara tar ett par tre minuter att läsa texten annars försvinner vitsen med det eftersom läkaren då inte har tid att komplettera med frågor som är viktiga för henoms arbete

jag var väl lite naiv som trodde att det skulle komma fram under läkarbesöket hur det påverkade mig.

Nja det vet jag inte. däremot vet jag att det kan kännas rätt obekvämt och jobbigt att tala om exakt hur dåligt man mår, hur vardagen påverkas och i det ingår hur man bor, om man bor själv, vad man har för jobb, vad för stöd man har/inte har runt omkring sig osv.

De ställer relevanta frågor, men hur man svarar på dem är ju upp till en själv.

Nja det vet jag inte. däremot vet jag att det kan kännas rätt obekvämt och jobbigt att tala om exakt hur dåligt man mår, hur vardagen påverkas och i det ingår hur man bor, om man bor själv, vad man har för jobb, vad för stöd man har/inte har runt omkring sig osv.

De ställer relevanta frågor, men hur man svarar på dem är ju upp till en själv.
Jag får inte ihop det. Jag fixar inte att knyta ihop mitt mående och mina symptom till yttre faktorer som jobb och familj.

När jag känt att jag inte fick fram vad jag ville ha sagt vid läkarbesök har jag satt mig och skrivit max en halv A4 som beskrivit det hela. Då behöver jag inte stressa med att hålla allt i huvudet och jag slipper hamna i den situation du beskriver. När jag kommit till läkaren har jag helt sonika räckt fram pappret att läsa. Det ska vara kort så det bara tar ett par tre minuter att läsa texten annars försvinner vitsen med det eftersom läkaren då inte har tid att komplettera med frågor som är viktiga för henoms arbete
Jag hade ett papper med mig, men det var en kladd med anteckningar och inget som var renskrivet och läsbart.

Jag som är ett stort fan av Mina vårdkontakter skulle, om jag var i din situation, skicka ett meddelande till VC och den sjukskrivande läkaren och skriva ner allt som du inte fick med under besöket.

eh...
jösses!

Det vill säga: jag förstår din synpunkt men är osäker på om idén är så bra i praktiken som den låter när du skriver här.

"mina vårdkontakter" är inte en rolig kommunikationsväg för den som sitter på sjukvårdssidan.
Jag tror egentligen att de förslag som framkommit, är de bästa: lämna in sjukintyget till FK, göra formell sjukanmälan (får man inte glömma bort) och vänta på FK reaktion.
Om FK önskar kompletteringar, låta läkaren sköta kompletteringarna.

Om man önskar ett nytt läkarbesök, begära att få ordentligt tidsutrymme (på många ställen är det inte läkaren själv som bokar, och det är då inte ovanligt att läkaren har sammanlagt 30 minuter på sig för att träffa patienten, göra en bedömning, skriva eventuella recept och remisser, diktera journal och sjukintyg och det är inte en helt enkel övning att klara på så begränsat tidsutrymme).

Men läkaren kan koppla ihop de punkterna med ditt mående och få en helhetsbild över hur det kan påverka både sjukdom och tillfrisknande.
Eh.... Näe. Det där säger inte mycket alls om mitt mående. Det säger ingenting om graden av funktionsnedsättning. Det beskriver bara orsaken, inte vilken verkan det möjligen har. Det finns liksom inget likhetstecken mellan en yttre faktor och ett givet symptom. Inte heller säger det något om hur kraftiga symptomen är och hur det påverkar.

Eh.... Näe. Det där säger inte mycket alls om mitt mående. Det säger ingenting om graden av funktionsnedsättning. Det beskriver bara orsaken, inte vilken verkan det möjligen har. Det finns liksom inget likhetstecken mellan en yttre faktor och ett givet symptom. Inte heller säger det något om hur kraftiga symptomen är och hur det påverkar.

Enligt dig ja, men det är ju inte du som är läkare.

Liknande trådar

Skola & Jobb hej jag är sjukskriven på deltid sen längre tid tillbaks. har kontakt med vården osv. alltid varit sjukskriven 3 mån åt gången -- sen...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: Modest
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 638
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ Jag har haft 50% aktivitetsersättning i flera år på grund av psykiska och fysiska sjukdomar. Jag gjorde en tråd om detta tidigare, som...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: _FiA_
·
Kropp & Själ Det verkar vara helt hopplöst att få. Jag väntar och väntar men inget händer. Jag rasade mentalt ganska snart efter att semestern tog...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 821
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30