Bristfälligt läkarintyg

Magiana

Trådstartare
Jag har blivit sjukskriven på 50% och idag kom läkarintyget som jag ska skicka till FK. Intyget är så bristfälligt att jag baxnar (och jag hade det på känn redan vid besöket att det skulle bli dåligt då läkaren fokuserade på så mycket annat i stället för mina symptom). Om jag själv skulle sitta som handläggare på FK så skulle jag nog inte bevilja sjukpenning baserat på det intyget.

Vad gör jag nu? Inväntar avslaget? Begär ny tid hos läkaren?

Jag har blivit sjukskriven på 50% och idag kom läkarintyget som jag ska skicka till FK. Intyget är så bristfälligt att jag baxnar (och jag hade det på känn redan vid besöket att det skulle bli dåligt då läkaren fokuserade på så mycket annat i stället för mina symptom). Om jag själv skulle sitta som handläggare på FK så skulle jag nog inte bevilja sjukpenning baserat på det intyget.

När jag läst de intyg som min neurolog skrivit då jag varit sjukskriven så har jag varje gång undrat hur FK kan bevilja utifrån något så knapphändigt. Ändå har de gjort det, varje gång.

Jag skulle skicka in det. Om de begär kompletteringar får du väl ta det därifrån.

När jag läst de intyg som min neurolog skrivit då jag varit sjukskriven så har jag varje gång undrat hur FK kan bevilja utifrån något så knapphändigt. Ändå har de gjort det, varje gång.

Jag skulle skicka in det. Om de begär kompletteringar får du väl ta det därifrån.
Jag testar med det även intyget känns som det är i nivå med "kan jag få vara sjukskriven för jag har lite skoskav".

Ja, skicka in det! När jag blev sjukskriven så bad de om kompletteringar, till och med två gånger. Vi skickade in kompletteringar och tillslut godkändes sjukskrivningen.

Jag åkte bort till brevlådan vid Ica och skickade den. Egentligen hade jag tänkt ta en tupplur men då hade jag missat brevlådans tömning idag.

Jag tycker det är rubbat med alla dessa kompletteringar. De kostar bara en massa tid som kunde ha använts bättre.

Fast det är nog inte så enkelt. FK har ju stramat åt när det gäller sjukskrivningar av psykiska skäl. Det gör antagligen att de verkligen nagelfar alla sjukintyg. Och då är det nog inte lätt för läkarna att pricka in exakt rätt formuleringar. Vilket gör att de måste komplettera.

Jag brukar alltid be att få läkarintyget med mig direkt från läkaren. På så vis kan jag läsa och be dem ändra direkt om det skulle vara något. Tips till nästa gång.

Jag hade skickat in det läkarintyg du fått och bokat en ny tid hos den läkaren där du påpekar var du tycker intyget brister.

Jag brukar alltid be att få läkarintyget med mig direkt från läkaren. På så vis kan jag läsa och be dem ändra direkt om det skulle vara något. Tips till nästa gång.

Jag hade skickat in det läkarintyg du fått och bokat en ny tid hos den läkaren där du påpekar var du tycker intyget brister.
Det fanns tyvärr inte tid för det vid besöket. Han skrev det när jag hade gått.

Fast det är nog inte så enkelt. FK har ju stramat åt när det gäller sjukskrivningar av psykiska skäl. Det gör antagligen att de verkligen nagelfar alla sjukintyg. Och då är det nog inte lätt för läkarna att pricka in exakt rätt formuleringar. Vilket gör att de måste komplettera.
Ja, jag vet. Därför är jag också lite besviken på läkaren som inte frågade mer om mina symptom och på vilket sätt dessa är ett hinder i arbetet.

Jag behövde komplettera två gånger och fick ändå avslag. Handläggaren ringde upp några dagar efter att intyget kommit in och sa att jag skulle få ett brev hem där det står att de övervägde att inte ge sjukpenning. Då hade jag till ett visst datum på mig att komplettera.

I mitt fall fick jag ett brev hem där det stod att de skickat ett brev till min läkare om att intyget behövde kompletteras. Det var alltså inte JAG som behövde komplettera utan läkaren. Fick mina pengar sedan ganska snabbt, så jag antar att läkaren kompletterade.

Ni andra som svarat som behövt komplettera, hur gjorde ni? För man skriver ju inte sitt läkarintyg själv.

I mitt fall fick jag ett brev hem där det stod att de skickat ett brev till min läkare om att intyget behövde kompletteras. Det var alltså inte JAG som behövde komplettera utan läkaren. Fick mina pengar sedan ganska snabbt, så jag antar att läkaren kompletterade.

Ni andra som svarat som behövt komplettera, hur gjorde ni? För man skriver ju inte sitt läkarintyg själv.

Jag fick ett brev från FK (gissar att min läkare fick samma) att läkarintyget behövde kompletteras och min läkare ringde mig för att få kompletterande uppgifter. I mitt fall var det en fraktur som gjorde att jag inte kunde jobba. Skickade dock inte in mitt läkarintyg till FK förrän efter 15:de sjukdagen eftersom arbetsgivaren tar de 14 första dagarna.

Fast jag tror att alla menar att det är läkaren som fått komplettera.

Fast jag tror att alla menar att det är läkaren som fått komplettera.
Jag hoppas att jag blir kontaktad om det blir aktuellt med komplettering för läkaren har faktiskt inte all information om mina svårigheter. Han frågade ju om fel saker när jag var där och jag lyckades inte förmedla allt.

Varför ska dom ställa frågor,det är väl du som patient som ska berätta hur du mår och förstår dom då inte så kan dom ställa följdfrågor
Jag fick aldrig chansen eftersom det inte var jag som öppnade samtalet. Och jag klarade heller inte av att "ta över" och styra samtalet. Min hjärna är ett jävla töcken och samarbetar inte. Jag är dessutom extremt trög.

Jag fick aldrig chansen eftersom det inte var jag som öppnade samtalet. Och jag klarade heller inte av att "ta över" och styra samtalet. Min hjärna är ett jävla töcken och samarbetar inte. Jag är dessutom extremt trög.
Det är synd när man inte kommer till ”rätt typ” av läkare för sånt här. Någon som har en känsla för sånt här. Man är ju oftast i ett väldigt utsatt läge som patient (och speciellt när det inte är något synligt fel som ett brutet ben eller så) och det är lätt att man sluter sig istället för att försöka få fram hur man egentligen mår.

Liknande trådar

Skola & Jobb hej jag är sjukskriven på deltid sen längre tid tillbaks. har kontakt med vården osv. alltid varit sjukskriven 3 mån åt gången -- sen...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: Modest
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 638
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ Jag har haft 50% aktivitetsersättning i flera år på grund av psykiska och fysiska sjukdomar. Jag gjorde en tråd om detta tidigare, som...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: _FiA_
·
Kropp & Själ Det verkar vara helt hopplöst att få. Jag väntar och väntar men inget händer. Jag rasade mentalt ganska snart efter att semestern tog...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 821
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar