Brist på respekt? :S

Sv: Brist på respekt? :S

jag ser det som brist på respekt när hästen gnider sej ordentligt så att människan far omkring hur som helst!
Min häst ser direkt när det är ok, hon lägger pannan på magen på mej, om jag kliar henne är det ok
och hon hjälper till lite smått, är det inte OK tar hon snällt bort huvudet från mej och sträcker fram ena benet o kliar sej på!

Jag har varigt med om otaliga hästar som buffats och knuffats bara för att det "ska" vara så!
Det blir en olidlig plåga faktiskt!

Jag håller min häst ganska hårt på mattan med detta, eftersom jag har en sjukdom som gör att
det hade gjort :devil: ont att få ett stort häst huvud i magen var/varannan dag!
Kanske hade det varigt annorlunda om jag inte hade haft detta!

Mia

jag låter inte min häst klia sig på mig. i början ville han gärna klia tillbaks när jag kliade honom så som hästkompisar gör, men jag ville inte bli kliad av hans hästtänder och det accepterade jag. när han är svettig efter en ridtur så brukar jag klia honom i huvudet istället och det funkar bättre!

det är ju alltid ledarhästen som börjar klia sig på någon annan häst. en häst med lägre rang skulle ALDRIG NÅGONSIN få för sig att klia sig emot sin ledare. så din hästs beteende handlar lite om rangordning även om det inte är den värsta graden av rangordning.

Hästmassören skrev:
Jag har aldrig sätt en häst bete sig så där mot en annan häst, även en med lägre rang. Jag har heller aldrig sett en häst bete sig så där mot ett träd, sten, buske eller annat fast föremål.

Jag har sett hästar klia sig så mot ett träd.

Till trådskaparen:
För mina hästar existerar inte ens det alternativet, att klia sig på matte. Skulle bli väldigt förvånad om någon av dem gjorde det.
Blir väldigt irriterad på hästar som buffar och knuffar på en, det är så otrolig ouppfostrat. Jag skiter fullständigt i om det ses som brist på respekt eller inte (vilket det enligt mig gör) men det är inte ett trevligt beteende!

hej, det handlar om vad du tycker är brist på respekt, det är du som uppfostrar din häst själv! du lär hästen att ha respekt och lära sig gott uppförande, så om du tycker att det är ok att den "kliar" sig på dig så låt den göra det, men det ska inte gå över gränsen som tex, att det knuffa bort dejj för att du står ivägen lr, att du vill gosa och den inte vill. så det är helt upp till dej :rofl: :D Kram

Tycker det är stor skillnad mellan att klia sej mot(vilket jag inte tillåter-det gör ont!)eller att klia varandra.
När jag kliar mitt sto på rumpan eller mellan juvren,vilket hon älskar,rycker det så skönt i munnen på henne och hon gör helt underbara grimaser!!!! :rofl:
För det mesta erbjuder hon sej själv att mycket försiktigt fnatta mej tillbaka.

Jag har oxå hört att kliandet skulle vara ngn slags dominans men min häst kliar sej mot mej bara efter ridning så jag har alltid trott att det kliar efter tränset.

Tassetass skrev:
De flesta hästar jag ser klia sig på sina människor uppvisar också fler tecken på dålig respekt; de knuffar sin människa, flyttar på den lite hur de vill, står inte still, drar när den blir ledd, lyssnar inte blixtsnabbt på hjälper etc. Så i regel är kliandet ett symtom på bristande respekt, ja.

Min Sköthäst kliar sig på mig när jag tagit av tränset, och det får han! Han har aldrig försökt flytta mig eller buffa på mig elr någonting. Han lyssnar på mig till 100%! och om jag inte skulle vilja att han kliar sig på mig, så skulle jag självklart säga till honom genom att stampa till med foten i marken och han tar bort huvudet. Han förstår att jag menar "NEJ!" när jag stampar till. så tror du att det kan finnas Fler orsaker ? Jag vet att han har respekt för mig, men är absolut inte rädd för mig. Jag har kommit upp till den nivån att han ser mig som Flockledare och "beskyddare". När han blir rädd har han sökt sig till mig, och kommer med ett glatt språng när jag kommer och hälsar på.

*lånar*

Läser med instresse alla era svar. Kul med så mycket olika åsikter.
Sen gör jag det som jag anser passar mig och min häst bäst ;).

Min häst kliar sig nån gång då å då..men dte är mer som om hon stryker sig lite mot mig...dte gör aldrig ont!
så dte tillåter jag..det är mer som kel.
derämot har vi en annan häst i stallet som riktigt buffar å nästan kliar om kull en. och det är INTE okej.

Jag tkr inte att hästen ska få klia sig på en. Tänk om du skulle gå och gnöka och klia dej på nån av dina kompisar så att dom nästan ramlar omkull! :D
Min medryttarhäst gör samma sak och jag flaxar med armarna mot henne.
Alla får ju göra som de vill men såhär tkr iaf jag!
:banana:

Ride on skrev:
Snack! Dom är mycket högre än oss i rang. Det är bara tur dom inte har fattat det. :cool:

Min madam behandlar mig vänligt och kärleksfullt,,,,,,,,,,,, :p

horse_pic.jpg

Husse behöver värme och ömhet, däng honom i elementet så blir han både öm och varm. :angel:

Det där är visserligen inte min häst men min ser precis likadan ut innan hon flyger på mig. Nån mer än jag som tolkar det som bus?
Håller med om husse och elementet...men hur f-n vågar du dig in till en så "go och busig" häst? :) :rofl:

Nja bus är det nog inte tal om.... :crazy: din häst ser asförbannad ut om den ser ut på det viset, så visst är den högre än dej i rang! Mina pållar skulle aldrig drömma om att komma och möta mig i hagen med det kroppsspråket och skulle de det så skulle jag ta mig kvickt därifrån :idea:

Äsch det är ingen fara, hon stannar en decimeter framför mig och flinar mig rätt upp i ansiktet, för att sedan pussas. :love: Det är liksom hennes grej, och när hon är så söt måste hon ju få en morotsbit eller något annat smaskens. I stallet gör hon skenanfall halvt uppifrån för att sedan flina och pussas. Hon kan inte låta bli, och då blir det bus så halmtussarna yr, men hittills har vi aldrig misshandlat varandra och hon blir jättebesviken om inte husse är på bushumör. Visst är hon udda men vi är ju lika galna så vi kompletterar varandra jättebra. Jag har aldrig höjt rösten åt henne för det behövs inte.

*konstigt att hon inte slutar bitas fast jag ger henne morötter**Funderar*

*konstigt att hon inte slutar bitas fast jag ger henne morötter**Funderar*[/QUOTE]

:rofl: :rofl: :rofl: hoppas du driver med mig....

Näe, varför skulle jag driva med dig? Det finns väl ingen anledning, eller? :crazy:

Cinzano skrev:
kanske just därför hon nafsar efter dej :idea:
Naäee, tror du verkligen det kan vara därför? :confused:
Nu ska ni få veta historien om den folkilskna travarmärren.
En gång för många år sen kom det en högdräktig och folkilsken häst in i mitt liv, födde jag upp fölet ett år så ägaren kunde hämta fölet så var märren min. Från allra första stund försökte hon skrämma mig som hon gjort med alla hittills och hon hade nog fått ganska mycket på moppo har jag förstått efteråt. Första anfallet misslyckades kapitalt, hon fick en kram och en puss på mulen, samt en godbit. Hon fattade INGENTING utan hon blev helt ställd. "En människa som inte tar mig på allvar, hur ska detta gå" undrade hon. Hon backade, tog sats och anföll återigen, med kram och kel och morot som avslutning. Snacka om en häst som blev helt ställd. Det visade sig snart att hon var den ärligaste och den mest tillgivna häst jag kunde önska mig, samt att hon hade humor. Jag försökte inte befästa någon ledarskap utan jag har behandlat henne som en kompis, har aldrig höjt rösten åt henne utan jag kan göra vad jag vill med henne, hon litar på mig och jag på henne. Trots att våra lekar kan se vilda ut (hon med tänderna i jackan på mig och jag med ett stadigt tag i svansen på henne i en ringdans i hagen) har det aldrig spårat ur utan när hon ledsnar på lekarna tar det bara slut och hon kommer och pussas. Hon kan komma i full sula förbi mig och kicka åt mig, men det är bara ett ben som fladdrar och då är hon mer än tio meter ifrån mig, hon är väldigt rädd om mig. Hon har aldrig slutat anfalla utan det är hennes grej liksom, samt att nypa mig i byxorna när jag nattmockar åt henne, fast hon så väl vet att jag "piper" henne under magen när hon gör det. En sådan bushäst går det aldrig att bli arg på utan är jag på dåligt humör nån dag så brukar hon hitta på nåt nytt bus bara för att muntra upp mig. :love:

Jag hittade detta i boken Dansa med hästar -kommunikation genom kroppsspråk av Klaus Ferdinand Hepfling:

"Det är säkert trevligt med kroppskontakt, med kel och smek, men använd det med måtta! Vi får aldrig tillåta att hästen spontant tar initiativ till sådan närkontakt. Det ack så kära sniffandet och skubbandet på oss är nämligen allt annat än ett vänskapsbevis. Tvärtom, det degraderar oss till en ranglåg plats, och kan till och med i vissa situationer vara förspel till ett regelrätt angrepp."

Ganska tänkvärt...

/Sara

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar