Brist på respekt? :S

Sv: Brist på respekt? :S

Vill se den dagen då kusen min hoppar på mig i ren elakhet...

Men visst är det tänkvärt. Fast det gosande det är att bli genomsökt av pållens mjuka mule, när han smakar på fingrarna (ej pga saltbrist, fri tillgång finns) och när han smyger intill för att få uppmärksamhet och kanske bli kliad på något skönt ställe, det vill i varje fall inte jag bli av med.

Låter som om det är totalförbjudet enl. författaren?

Men som diskussionen här har kommit fram till (tror jag) så sätter vi alla våra personliga gränser för vad som är tillåtet och inte.

Nej, det är inte totalförbjudet men det ska användas med måtta enligt författaren. Jag satt bara och läste boken då jag hittade den här kommentaren och då Hempfling verkar ha ett ganska sunt synsätt på hästhantering i allmänhet så tyckte jag att det kunde vara intressant för andra att läsa då det passade in ganska bra på den här tråden. Men som du konstaterar så är det ju till syvende og sist vi själva som väljer vart vi sätter gränsen :smirk:

/Sara

Håller på dig :banana: Ni verkar ha supermysigt :)

Min pålle gnider sig smått försiktigt mot mej för att kolla läget först om jag har lust att klia på honom. Ibland är matte trött och grining :p och orkar inte, men annars står han och slickar mig i öronen eller på kinden :smirk: medans jag kliar honom! Så mysigt så! :p

Jag tillåter däremot inte att han gnuggar sig mot mig, då far jag ju omkull :crazy: Tror det helt beror på vad man har tillåtit från början.

ja alla är vi olika, som tur är :) , men jag kan inte säga att jag förstår ditt sätt att umgås med din pålle!!!??? :confused:

Cinzano skrev:
ja alla är vi olika, som tur är :) , men jag kan inte säga att jag förstår ditt sätt att umgås med din pålle!!!??? :confused:
Hur skulle du själv hantera en sådan häst, som har varit gravt våldsbenägen och med hårda metoder skulle slå över på en millisekund och riskera att slå ihjäl dig?

Nyckeln heter kärlek och ömsesidigt förtroende, men det är inte alla som behärskar det i en kombination som fungerar. Jag har i dag en mycket lycklig och sprallig och glad häst som ställer upp till 100% på allt jag vill göra. Hon är full i fan så det räcker till, men aldrig sur eller grinig fast hon ser ut som hon skulle kunna mörda vem som helst som står i vägen.

Jag tycker att det är ok så länge det är du som bestämmer hur mycket och när den får klia. Den ska vänta på att bli "inbjuden" och då är det ok att klia. Hästen ska inte klia sig i tid och otid mot folk. Det finns tillfällen då man inte vill klia tex när du ska öppna/stänga elstängselgrind eller om man är på tävling och har kavaj på sig mm.

Min häst gnuggar sitt huvud försiktigt mot min arm om vi har haft ett bra ridpass (aldrig om vi brålkat). Hon kliat inte så hårt att hon knuffar runt mig utan bara försiktigt. Hårt kliar hon bara om jag håller upp händerna mot tex pannan... Då får jag trycka av all min kraft. Hon slutar alltid när jag säger NOG.

Va bra att du och din häst har en relation som fungerar.

Men som du säger så är det inte alla som kan hantera en farlig häst. Jag kan det inte. Att med kärlek och ömsesidig respekt omvandla en farlig, anfallande häst, till en snäll kompis tror jag inte hör till vanligheterna. Jag skulle defintivt inte rekommendera någon att försöka.

En farlig häst bör tas bort, tycker jag.

Norrland

Har själv en fd vanvårdad misshandlad häst som oxå hade aggressiva tendenser, men jag tillät det inte, är hans ledare (nästan jämt :) ) och han och jag är mkt trygga i detta. Använde mkt kärlek, tålamod och nh ledarskapsövningar och detta gick jättebra! Skulle aldrig tillåta att en häst hugger eller slår åt mej, men tycker du det är ok så är det ju upp till er.

håller med att inte alla klarar av en sk farlig häst och det är mkt sunt att i de fallen låta bli. Men jag anser att vissa farliga hästar bara är missförstådda har varit med om en hel del sådana som med rätt hantering blir hur trevliga som helst, så att generellt säga att "farliga och elaka" hästar bör tas bort tycker jag är en dum kommentar då det finns så många kunniga människor i världen. :idea: en annan sak är det om hästen på ngt vis är psykiskt sjuk så den inte går att "bota" men dessa är nog en liten utrotningshotad art!

Beror på vad man kallar farlig häst.

En häst som är tuff att hantera, som kräver en fast hand, det är inte det jag menar. Många hästar behöver tydligt ledarskap, annars tar de chansen. Har själv en tuff häst. Men det är som sagt inte den typen av hästar jag menar.

En farlig häst är just en som anfaller. Som är lömsk och ute efter att skada människor. Opålitlig.

Att med kärlek omvända en sån häst är inte lätt, menar jag. 99% klarar det inte. Det brukar vara i flickhästböckernas värld det funkar!

En farlig häst bör tas bort, ja!

För som hästägare har man ett ansvar för vad hästen gör. Även om ägaren kan hantera den, så finns det inga garantier för att den inte skadar någon annan!

Norrland

Cinzano skrev:
Skulle aldrig tillåta att en häst hugger eller slår åt mej, men tycker du det är ok så är det ju upp till er.
Skulle jag ta bort hennes egenheter så vore det ju inte samma lekfulla, busiga och helt enkelt busmysiga häst utan då fick jag en tråkig och lömsk individ som dessutom vore olycklig. Hon inte bara hotar, hon brukar backa upp och sätta en fot i baken på mig också när hon är på det humöret men det gör hon lite försiktigt från en decimeters avstånd när jag är ouppmärksam. Hon gör det bara när jag vänder baken åt henne. Då ska hon ha igång lite bus för när jag vänder mig om står hon där och flinar.
Hon kan numera hanteras av vem som helst och älskar småbarn och hundar.

Som sagt, din hästhantering är upp till dej, men tycker det låter fruktansvärt iaf. Men det är ju tur vi är olika. Men att släppa in småbarn till en sådan häst tycker jag är totalt idiotiskt och oanvarigt. Dessutom skulle din häst INTE bli olycklig med en ledare, TVÄRTOM. Om du läser på hästpsykologin lite så inser du kansk e det. dessutom kanske du inser att hästen inte busar med dej utan behandlar dig som en lägre stående individ och då kan det bli farligt!

Som sagt finns det inte många hästar som inte går att göra något åt, det är en klick som har varit med om ngt trauma och en ännu mindre klick som har ngt fel i skallen sen är det väl ett litet mörkertal med hästar som är omöjliga men i stort sett tror jag på att med rätt hantering och ledarskap så kan alla (nästan) hästar bli hanterbara. Sen som sagt är det inget man ska ge sig in på om man inte klarar av det men det finns det så många andra som gör!

Okunniga människor ska inte ha med hästar att göra överhuvudtaget! :angel:

ps. bara på de senaste 5 åren har jag sett och varit med och "hjälpt" till så 5 "farliga" hästar kan fungera som vanliga hästar. De kan idag hanteras (om de hanteras rätt) av vem som helst. Motivera varför de skulle varit döda???? :confused:

det är ofta vi människor som gör djur farliga :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Naturligtvis så kan jag inte motivera eftersom jag inte träffat de hästar du säger att du omvänt. Är inte ens säker på att jag skulle ha kallat dom farliga. Tycker det låter som att du menar den typen av hästar jag kallar tuffa.

Återigen så tror jag att det är en definitionsfråga vad man menar med farlig. Farliga hästar är sällsynta. Felhanterade är vanligare. Jag håller med dig om att de flesta hästar kan bli hanterbara med rätt hantering.

Men - om en häst är farlig så tycker jag att man som hästägare har ett stort ansvar. Ibland måste man fatta obehagliga och svåra beslut. Om en häst är farlig för människor så bör den tas bort. För krasst så ser jag hellre att en häst tas bort, än att den skadar en människa.

Norrland

Ok då talar vi om samma sak i princip, men jag vill tillägga att felhanterade bortskämda hästar som inte har ngn respekt för människan ÄR farlig! :bump:

:rofl: :rofl:
Jaa, men det där är ju helt klart bus från hästens sida :D
Jag tycker det låter kul... Det är väl tur att just ni två funnit varandra, eller?

Jag låter inte min häst klia sig på mig. Jag ÄR redan mindre än han, jag behöver inte handgripligen bli påmind om det...

Senast ändrad av en moderator:

saen skrev:
Så vitt jag kan kan komma ihåg har jag aldrig sett en häst klia sig emot en annan häst, däremot på träd och dylikt.

Min kompis häst kliar sitt ansikte mot min häst rumpa.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar