Brist på respekt? :S

Sv: Brist på respekt? :S

Min häst som är 26 år har buffat och kliat sig på mig ända sen hon var liten men hon skulle aldrig varken sparka, bita eller sura på mig (eller någon annan heller). Det är ju jag själv som sätter gränserna för vad hon får och inte får. I vårt fall så har det ialla fall inte påverkat min ställning som ledare över hästen.

Jag tror att det handlar om brist på respekt. Vi har en precis likadan häst hos oss. Han brukar klia sig mot sin ägare innan vi tex ska ut och rida. Hans ägare köpte honom i höstas och är inte speciellt hästvan, därför har han heller inte visat tillräckligt tydliga gränser för vad som är tillåtet och inte. Däremot är det en annan tjej i stallet som direkt har satt sig i respekt för den här hästen. Säger hon åt honom slutar han genast.

Ja, om ägaren inte vill att hästen ska klia sig på henne och hästen ändå gör det så är det ju en klockren brist på respekt.
Varför respektera någon som inte ens kan sätta gränser?

Finns många olika åsikter om ämnet tydligen :o, tänker fortsätta låta honom klia sig på mig, dom gånger då jag anser det opassande eller det gör ont på mig säger jag såklart åt honom, och han slutar.

Så liiite respekt kanske han har iallafall :smirk:.

ja du... Ride on... bus??? näää... din häst verkar inte må bra alls om hon beter sig så... inse fakta, hon är stressad av något som har med människor att göra och inte alls harmonisk.. harmoniska hästar håller inte på och fostrar så aggressivt på folk... din häst är dessutom gammal... sorgligt... Folkilskna hundar som morrar o hugger efter folk eller ägaren allt som oftast avlivar man.. men det e kar det skulle väl inte du göra...

Det blir lite fåningt när du i alla lägen skall förlöjliga hästars farliga sidor/beteenden som något ovässentligt... hur tror du att det skulle gå om alla hade din inställning... föreställ dig en ridskola där barn skall vistas... Ojj! där blev en unge sparkad i huvudet, vilken busig häst! --och ojj... där blev en annan biten.. idag har hästarna verkligen humor...

Virrpannan skrev:
ja du... Ride on... bus??? näää... din häst verkar inte må bra alls om hon beter sig så... inse fakta, hon är stressad av något som har med människor att göra och inte alls harmonisk.. harmoniska hästar håller inte på och fostrar så aggressivt på folk...
Ja du Virrpannan, du har tydligen inte fattat ett dugg av vad jag ville säga. Som vanligt.

Om min häst var stressad så skulle hon inte göra skenanfall för att i nästa sekund tvärstanna och flina mig rätt i ansiktet utan då har jag för länge sedan varit "Mannen utan ansikte". Har hon velat skada mig så har hon haft tusentals tillfällen att göra det hittills men inte ett blåmärke har hon gett mig utan allt är "ett spel för gallerierna" bara för att hon är lika busig som en bortskämd tvååring. Hon är enormt bortskämd men säger jag "NEJ" i vanlig samtalston så slutar hon med eventuella dumheter direkt. Jag har dock inte behövt säga nej mer än kanske fem gånger under alla år som jag haft henne. En mer lättskött, lättfostrad och full i fan, häst får man nog leta länge efter. Tror du att jag bara skulle kunna gå ut och hämta henne i hagen med ett balsnöre om halsen eller släppa henne lös i skogen om hon var stressad och sen bara vissla på henne? Att stressa upp henne är ungefär lika svårt som att stressa upp en säck potatis.

Du har fått allting om bakfötterna.

Jag har fått allt om framfötterna i såna fall...
Jag tycker du verkar ha en jättehärlig relation med din häst!

Hästar är ganska enkla varelser. Dom är flocklevande, därför är dom rangmedvetna gentemot sina artfränder.
Jag tror knappast hästen ser människan som en artfrände, alltså inget man behöver automatiskt rangordna sig inför. Däremot kommer vi som hästägare att pressa hästen och ställa den inför situationer där ranginstinkten klickar in. Det är då man är tacksam om man tränat och befäst sitt ledarskap över hästen.
Det här med att hästen kliar sig mot oss.
Jag har aldrig sätt en häst bete sig så där mot en annan häst, även en med lägre rang. Jag har heller aldrig sett en häst bete sig så där mot ett träd, sten, buske eller annat fast föremål.
Däremot vet jag hur dom flesta människor beter sig när dom hälsar på en häst: Dom kliar den i pannan.....
Varför skulle inte hästen göra likadant? Ok, min egna iaktagelse, kanske inte helt korrekt, men ändå!

Hur som helst, jag tror hästar kan se skillnad på häst och människa. Andra hästar är lättförståliga och beter sig som man ska (enlige hästen). Människan är en underlig varelse som finns i hästens närhet och beter sig väldigt mystiskt, (också det enligt hästen).
En, för hästen, bra människa kommer att kunna befästa sitt ledarskap över hästen genom att ge den signaler som hästen känner igen. Den människan blir den goda, kloka ledaren.
Somliga människor kommer att te sig totalt obegripliga för hästen, så att dom i bästa fall är det någonting som pålle anser sig inte behöver bry sig om, i sämsta fall något som man behöver sätta sig över.

I första fallet har man 500 kg häst som bara går rätt över folk, i andra fallet en häst som är direkt farlig.

Klia sig eller inte? Tja, så länge du är den kloka, goda ledare för hästen och du ger din tillåtelse, visst, varför inte! Det är du som sätter gränserna.

Liquid Diamond skrev:
Jag har fått allt om framfötterna i såna fall...
Jag tycker du verkar ha en jättehärlig relation med din häst!
Ja, jag har en jättehärlig relation till henne, vi är som ett gammalt gift par som gnabbas om det mesta bara för gnabbandets skull. I kväll satte hon garnityret om näven som höll i handtaget på dynggrepen just bara för inget särskilt, för att brista ut i ett stomatolleende när jag tittade på henne och sa "passa dej, satunge". När jag tömt dynggrepen skulle jag ha en puss när jag gick förbi. :p

..ööö.. men du, det framgår inte i dina inlägg att din häst inte attakerar dig... tvärtom..

Sorry!

Hästmassören skrev:
Hästar är ganska enkla varelser. Dom är flocklevande, därför är dom rangmedvetna gentemot sina artfränder.
Jag tror knappast hästen ser människan som en artfrände, alltså inget man behöver automatiskt rangordna sig inför. Däremot kommer vi som hästägare att pressa hästen och ställa den inför situationer där ranginstinkten klickar in. Det är då man är tacksam om man tränat och befäst sitt ledarskap över hästen.
Jag har aldrig sätt en häst bete sig så där mot en annan häst, även en med lägre rang. Jag har heller aldrig sett en häst bete sig så där mot ett träd, sten, buske eller annat fast föremål.
Däremot vet jag hur dom flesta människor beter sig när dom hälsar på en häst: Dom kliar den i pannan.....
Varför skulle inte hästen göra likadant? Ok, min egna iaktagelse, kanske inte helt korrekt, men ändå!

Hur som helst, jag tror hästar kan se skillnad på häst och människa. Andra hästar är lättförståliga och beter sig som man ska (enlige hästen). Människan är en underlig varelse som finns i hästens närhet och beter sig väldigt mystiskt, (också det enligt hästen).
En, för hästen, bra människa kommer att kunna befästa sitt ledarskap över hästen genom att ge den signaler som hästen känner igen. Den människan blir den goda, kloka ledaren.
Somliga människor kommer att te sig totalt obegripliga för hästen, så att dom i bästa fall är det någonting som pålle anser sig inte behöver bry sig om, i sämsta fall något som man behöver sätta sig över.

I första fallet har man 500 kg häst som bara går rätt över folk, i andra fallet en häst som är direkt farlig.

Klia sig eller inte? Tja, så länge du är den kloka, goda ledare för hästen och du ger din tillåtelse, visst, varför inte! Det är du som sätter gränserna.

Mycket klokt inlägg. :bow: :bow: :bow: :bow:

Hästmassören skrev:

Ang. Hästar som kliar sig mot varann. Du har nog inte tillbringat tillräckligt mycket tid i en hästhage då hörru....

Mina hästar kliar varann ofta... tror inte de e unika. Men det är bara de som är nära i rang och som känner varandra väl som kliar sig på varann, de som är låga i rang går undan om de mycket mer högrangade kommer i närheten och tillfälle att klia sig på en lågrangad ges därför inte.

Jag har ca. 15 häastar i en hage och de har delat upp sig i 2 flockar.

Klia sig är inte ett jag bestämmer beteende utan mer ett socialt vi e kompisar och det kliar på mig beteende.. men! I å med att man låter hästen klia sig på en utan att den blivit inbjuden så går den över gränsen hålla avstånd till ledaren. Detta avstånd är viktigt att hålla respekt för. Om man låter hästen gå över den gränsen i vissa situationer så är risken större att den går över den gränsen även i en situation då det inte är lämpligt. ex då den blir rädd eller liknande.

Hästar som kliar sig efter ridning puttas gärna oxå och det beteendet är brist på respekt, tålamod att vänta och stå still oftast, typ jag e otålig kan vi gå nu??

Min åsikt är att hästar inte skall få klia sig alls mot människan!
Däremot kliar jag mina kusar efter tränset är avtaget, gnuggar med frotte handuk i huvudet och det är en uppskattad ritual.

Grimhild skrev:
När hästen passande väljer matte att klia sig på, är det ett uttryck för bristande respekt? :crazy:.
Själv har jag inget emot det, agerar ofta "stand in" för ett träd, när sådant inte finns tillgängligt och jag är i hagen och pratar med hästen min. Men fick idag höra att hästar inte gör så om dom har fullkomlig respekt för människan i fråga. Vad tycker ni andra?

Jag låter inte mina hästar klia sig på mig. Hästar gör så på varandra och jag har inte märkt att det har med rang att göra. Även en ranglåg kan gnugga pannan mot en ranghögre.

Däremot så tycker jag att ett hästhuvud är hårt när hästen tar i och jag kan lätt tappa balansen. Det kanske inte är vad jag vill att mina hästar skall upptäcka, hur otroligt svag fysiskt jag är jämfört med dem. Jag erbjuder därför istället handen och kliar mina hästars huvuden. De gnider och jag gnider, det syns tydligt hur gott det känns för dem, speciellt efter att tränset kommit av. Men att gnugga sig mot mig i tid och otid, det får de inte.

Hälsning Maja

Jag tillåter inte min häst att klia sig på mig. det gör ont!
Våran inhyrda travare har däremot tillåtits göra detta och när
jag har lånat honom så drar han igång så fort man kommit av med sitt skavande.
Även om man bara har skrittat i typ 10 min.

Tidigare hade vi också travare och det är inte roligt när de kommer in efter ett snabbjobb eller lopp utrustad med tex. raymondkäk och vill klia sig våldsamt på en. Då blir man halvt manglad.

Virrpannan skrev:
Ang. Hästar som kliar sig mot varann. Du har nog inte tillbringat tillräckligt mycket tid i en hästhage då hörru....

.

Jag har sett hästar som kliar varandra, men inte genom att stå och gnida huvudet mot någon annan som dom kan göra mot oss tvåbeningar, men, jag har inte sett allt... :smirk:
Jag har en fyraåring som jag haft sedan hon var 10 månader och jag kan garantera att hon inte brister i respekten mot mig. Hon kan klia sig mot mig ibland om jag tillåter det.
Men, man gör som man vill! En häst som brister i respekt mot människor kan komma att visa detta på betydligt värre sätt än att klia sig mot dom.

Hästmassören skrev:
Jag har sett hästar som kliar varandra, men inte genom att stå och gnida huvudet mot någon annan som dom kan göra mot oss tvåbeningar, men, jag har inte sett allt... :smirk:

De gör det kanske inte ofta, men det förekommer - senast i förra veckan passade min kompis' pålla på att gnugga huvudet mot min medryttarpålles rumpa när vi stod stilla en stund och pratade med farbrorn i grannstallet.

asfaltsflickan skrev:
De gör det kanske inte ofta, men det förekommer - senast i förra veckan passade min kompis' pålla på att gnugga huvudet mot min medryttarpålles rumpa när vi stod stilla en stund och pratade med farbrorn i grannstallet.

He, he.... som sagt! Man har inte sett allt... :smirk:
Sedan är det frågan om det är ett tecken på rang.

Så bara för att en häst kliar sig på en människa tycker du att dne är högre i rang än vad människan är? Och att det borde vara människan som får klia hästen och inte tvärt om..?`

Min häst får klia sig på mig hur mycket hon vill. Men när jag säger nej så slutar hon medesamma! Samma sak som när jag går ut med henne hon vill så gärna ta det där grästrået och går med mulen ända nere vid gräset men jag säger nej. och hon låter bli. Och hon ska ut på morgonen och vill bara springa ut men jag säger stanna och boxdörren är fullt öppen och hon vill så gärna ut men stannar för att jag säger det. Jag tycker att allt det där med ledarsapet blivet för mycket!

Nu resonerar alla så här : DU ska vara ledare över din häst vad som än händer! Den ska göra som du säger om den gör fel ska den skämmas och gå under.

Jag resonerar så här : Människan är så underlägsen som någon kan bli. Vi väger ca 50 - 60 kg och en häst 300-800 kg. Om den fattar att den är så stor som den är så är vi ju så låga. Var dag kommer man till stallet, myser eller vad man nu gör, men man ska inte få ledarskapet, utan man ska jobba för det, man ska komma överens med hästen, istället för att skälla ut den och säga NEJ hela tiden, ska man tänka varför hon gör så och varför hon vill göra så. Som tex en häst som krubbiter...många av oss säger att det är ett problem..men varför har den fått det problemet och vad vill hästen säga till oss med o göra på det viset? I stället för att gå runt problemet genom en krubbitaräm så kan vi väll jobba oss in i det?!
Nej de där med ledarskapet är ett sammarbete inte ett slagsmål om ledarskapet, hästen kommer vinna villket fall som helst. När den förstå hur stor den är igentligen!

Sen de där med kliandet...
Varför ska vi få klia hästen och inte hästne klia oss..det är väll lika respektlöst som när hästen gör det. Eller? Samma sak, fast bakvänt..

när hästen kliar sig på dig vill den markera att den är högre än dig i rang.Jag skulle inte tillåta det. Har sett att ponnyerna gör det mot de minsta tjejerna och inte mot de som är mer vana. det säger en del.
Sen får man inte glömma att de flesta hästar är väldigt snälla, trots att de gnider sig mot matte. Men om de verkligen gäller..då är det ur säkerhetsynpunkt mycket bättre att man innan har varit tydlig med att visa hästen vem som är ledaren.
:cool:

Jag anser inte att det har med respekt att göra om hästen kliar sig mot folk.
Däremot så accepterar jag inte att hästar gör så på mig. Det gör ont och jag blir skitig.

Min häst kliar sig aldrig mot mig annat än försiktigt gnida tex ena ögat mot mig när det kliar. För han har aldrig fått klia sig mot folk, så han gör det inte.

Jag anser man bör lära hästen att sluta klia om man ber den. För eftersom så många anser de inte vill "agera klipåle" till hästen, så måste ju hästen acceptera att ngn ber den sluta. För det är ju oftast så att fler än ägaren hanterar hästen.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar