Hästar är ganska enkla varelser. Dom är flocklevande, därför är dom rangmedvetna gentemot sina artfränder.
Jag tror knappast hästen ser människan som en artfrände, alltså inget man behöver automatiskt rangordna sig inför. Däremot kommer vi som hästägare att pressa hästen och ställa den inför situationer där ranginstinkten klickar in. Det är då man är tacksam om man tränat och befäst sitt ledarskap över hästen.
Det här med att hästen kliar sig mot oss.
Jag har aldrig sätt en häst bete sig så där mot en annan häst, även en med lägre rang. Jag har heller aldrig sett en häst bete sig så där mot ett träd, sten, buske eller annat fast föremål.
Däremot vet jag hur dom flesta människor beter sig när dom hälsar på en häst: Dom kliar den i pannan.....
Varför skulle inte hästen göra likadant? Ok, min egna iaktagelse, kanske inte helt korrekt, men ändå!
Hur som helst, jag tror hästar kan se skillnad på häst och människa. Andra hästar är lättförståliga och beter sig som man ska (enlige hästen). Människan är en underlig varelse som finns i hästens närhet och beter sig väldigt mystiskt, (också det enligt hästen).
En, för hästen, bra människa kommer att kunna befästa sitt ledarskap över hästen genom att ge den signaler som hästen känner igen. Den människan blir den goda, kloka ledaren.
Somliga människor kommer att te sig totalt obegripliga för hästen, så att dom i bästa fall är det någonting som pålle anser sig inte behöver bry sig om, i sämsta fall något som man behöver sätta sig över.
I första fallet har man 500 kg häst som bara går rätt över folk, i andra fallet en häst som är direkt farlig.
Klia sig eller inte? Tja, så länge du är den kloka, goda ledare för hästen och du ger din tillåtelse, visst, varför inte! Det är du som sätter gränserna.