Brist på problemhundar

Sv: Brist på problemhundar

Man undrar vad som bidrar till din ilska? det lyser hat mellan dina bokstäver. du pratar om dessa djur som om de va nåt katten släpat in. jag har 3st hundar en köpt som valp i sverige, två omplacerings hundar en från sverige och en från ett annat land. dom har alla tre gått igenom sina olika faser men är nu tre glada och harmoniska varelser. Inga sjukdommar. Vill oxå poängtera att för varje köpt "gatuhund" låt säja ca 4500:- så går dom pengarna till det landets hundhägn, så visst hjälper man hundarna på plats oxå.

Var det samma människa som sa att smuggelhund och gatuhund var detsamma? Vart sjungs lovsången? Av vilka? Snarare än lovsång är vi väl förtvivlade över hur länder tar hand om sina djur. Jag dömer ingen som inte agerar, men då vill inte heller jag bli dömd som väljer att agera. Agera gärna, men sitt inte bara och tyck.

Jag vägrar jämföra djur och människor. Det beror på att vi är alltför olika i intelligens och sättet vi använder den på. Människan kan ta sig runt handikapp. Vi kan tänka framåt och vet att vi trots handikappet kommer att hitta nya vägar att göra samma, gamla välbekanta saker på. Det kan inte ett djur. Ett handikapp hos ett djur är bara ett hinder och ett lidande. De kan inte tänka så långt framåt i i en orsakskedja så att de ser ljuset i tunneln. Det kan människan.

Därför är det heller inte rättvist att jämföra oss med hunden. För hunden skull ska vi inte överföra dessa mänskliga egenskaper på hunden och vi ska heller inte applicera mänskligt tänkande på den arten. Det skapar bara onödigt lidande.

Att kunna skilja på människa och djur och se saken ur hundens synvinkel är en nödvändighet för att bli en bra djurägare.

Tror du läste det veterinärmedicinska utlåtandet väl snabbt. Samtycker du då till de organisationer som följer utlåtandet och direktiven?

Jag har ingen ilska och känner inget hat. jag har bara inte ork att diplomatiskt älta samma sak om och om igen. Debatten dyker upp med jämna mellanrum och det förvånar mig att det fortfarande finns folk som inte inser vilka risker det innebär för människor och djur här hemma. Tror ni verkligen att ideella ogranisationer vars mål är att adoptera ut hundarna vet bättre än Sveriges samlade veterinärkår?
Jag undrar om dessa organisationer ens är intresserade av att veta riskerna. de följer lagar och förordningar, men informerar inte om mycket mer. Det vore väl dödsstöten för dem om folk slutade hämta hundar därifrån för att minska risken för smittspridning.

Har du någon specifik organisation att komma med??

Du får agera hur du vill så länge du inte riskerar andras hälsa. Risken för smittspridning är i mitt tycke för stor och jag tror inte längre det handlar om "om" vi får hit hjärtmask eller liknande utan om "när". Då det händer vet jag vart skulden kan läggas. Det är inte bara smuggelhundarna som kommer att vara skyldiga.

Jag har läst utlåtandet förut och övriga texter i ämnet. Enda chansen att helt undvika smittspridning är karantän och det en rejäl karantän. Jag litar inte ett dugg på organisationerna.

tänkte just detsamma

livskvaliteten skal bedömas av INDIVIDEN ifråga,inte utomstående!

folsk skräck och fördomar runt funktionshinder är inte bara tröttande,det är skrämmande.

hundar har så vitt vi vet begränsad mentaliseringsförmåga,och förmodligen ingen förmåga att föreställa sig morgondagen,rita upp skräckscenarior,jämföra sig med andra och se sina tillkortakommanden osv.

hundar lever väldigt mycket i nuet och kan man göra nuet så bra som möjligt så ser jag ingen anledning tillvarför hundar med funktionshinder som inte medför stor smärta och avsevärt lidande kan fungera och ha roligt-så längde de själva tycker det-!

det är när de inte tycker om sitt liv längre som man måste göra något åt det..men dte gäller även "bortglömda" underaktiverade,hjälplösa hundar hos helt vanliga familjer som inte förstått vaden hund är.

jag har en mycket vid bekanstskapskrets och däri ingår bla ägarna till en amputerad ledarhund.
den hunden tjänstgjord efullt ut i många år efter sin cancerdiagnos och var glad.ägarna är inga mespellar,tvärtom rätt hårda,men dte här beslutet var rätt för den här hunden.

jag har själv en 11 årig servicehund som lider av ett gravt hjärtfel,men är på medicin symptomfri,och hon är praktiskt taget helt döv nu..lider hon?

njae,inte riktigt;)

hon är i tjänst som vanligt,är trespråkig(sv,eng o tecken) tävlas,arbetar med apportering,lever rövare så hon är den mest aktiva hunden jag har

ibland har vi sagt att " det vore ju käckt attsluta med pillren så hon lugnar nersig lite" men det menar vi inte på riktigt...

hon studsar runt här,vrålar om hon vill ha någoteller tycker något,uppfostrar valpar o unghunden,älskar att visa upp sig och tycker intedövheten är något problem alls.

tyckerinte hon det är problem så tycker intejag det är ett problem.
har fixat ett viibarationshalsband till henne så hon kan fortsätta vara lös som hon varit hela sittliv,men jag kan stoppa eller kalla in henne vid bilmöten.
tävlar gör vi på tyst kommando,och mest för att hunden tycker det är så kul

funktionshinder innebär inte slutet på livet-det innebär en annan väg i livet-kanske tom en bättre väg i viss afall

Thina-väldigt hjulbent

Tyvärr tror jag att du har fel. Människan, precis som du säger har en annan intelligens, en intelligens som gör att hon hela tiden försöker förutspå framtiden, hur det kommer att bli, vad hon/du kan komma att välja, vad följderna kommer kunna bli/ vad andra ska tänka tycka osv. Tvärtemot vad du säger (och jag antar att du har ngn slags erfarenhet?) så handlar det INTE om sätt att kunna göra samma, gamla välbekanta saker på; tvärtom. Det handlar om att kunna göra samma eller andra saker på annorlunda sätt.
Mitt svar gällde din tvekan om livskvalitén för en blind hund. Ja, jag säger att den definitivt kan finnas hos RÄTT ägare som har gedigen kunskap om detta handikapp, inte bara vad gäller hur en människa agerar med sin blindhet - utan även naturligtvis särskilt en hund.

Jag kan bara tillägga: Tack för att jag inte är din hund. skulle tusan våga bryta en klo, då hamnade man väl på vita bordet.....

Tack för att du finns, tack för din empati, tack för din förståelse för dessa djur! Blev så glad!
Vänliga hälsningar Veronica Duse

Vill bara hänvisa till T.Alsterfedt o hans inlägg. Så ska det låta när man vet vad man pratar om. du har väl lite kött på benen får man hoppas när du nu lägger ut skyldiga organisationer

Det var ju jst det jag skrev. Att vi kan finna andra vägar att göra saker på. Vi kan se ljuset i tunneln så att säga. Om vi bryter benet så vet vi att det kommer att sluta göra ont och om ungefär sex veckor slipper vi gipset. Hunden vet bara att det gör ont, här och nu.

För hunden kanske seendet inte är så viktigt, men ta en hund som helt förlorar luktsinnet eller eller en hund som är inkörd på syn och som plötsligt förlorar detta. Det går inte att förklara för den hunden att det blir bättre, att andra saker kommer att kompensera för blindheten. Hunden vet bara att synen är borta och det är jäkligt skrämmande.

Jag klassar det som för stort lidande för hunden och skulle inte tveka att ta bort ett sådant djur.

Nu är du rent fånig. Många hundar mår bra mycket bättre hos folk som inte överför några mänskliga känslor eller egenskaper på dem.

Alsterfeldt pratar om funktionshinder. Det är något helt annat än den smittspridning som debatten handlat om tidigare.

Vad gäller organisationer så frågade du och jag svarade. Jag behöver inte redovisa några detaljer för dig och tar inte åt mig av insinuanta hot.

Jag tillhör dem som inte anser att det är liv till varje pris. Tycker att vi ska tillåta aktiv dödshjälp till människor, är för fri abort även pga "skadade" foster. Tycker generellt inte att djur ska behöva självdö, utan att de ska avlivas innan de blir så sjuka.
Det är min åsikt och jag accepterar att inte alla delar den.

Som någon sa ovan så är det märkligt att alla med utländska omplaceringar så gärna vill poängtera detta, som om det är det viktigaste.

Ja, jag vet inte om du försöker vända kappan efter vinden...
Vad JAG menar är att en hund lever här och nu, jag håller helt med dig att om en hund känner smärta så kan den inte föreställa sig att "om jag stannar med denna husse/matte så kan saker bli bätte om en sisådär..." ja, du förstår. Men när du pratar om icke fysiskt/fysisk smärtalidande, utan mer perceptueltt bortfall, vilket är fallet både med hörsel/syn/vissa amputationer/lukt; så har en hund liksom katt och häst (säkert kor också, men där är min erfarenhet enormt begränsad!) en enorm sk "plasticitet"; dvs andra delar av hjärnan tar över livsviktiga funktioner och för en hund är just, precis som du säger lukten en enorm livsfunktionell egenskap. En hund med försämrad syn utvecklar för sin överlevnad en annan, starkare kapacitet. "Plasticiteten" är en överlevnadsmekanism, där vi (levande varelser) ska kunna vara kvar i vår flock trots handikapp.

Jag vänder aldrig kappan efter vinden. Det är egenskap som jag saknar.

Vad gäller blinda hundar så tvivlar jag inte på att de kan lära sig att leva med sitt handikapp, men vad blir det för liv och hur lång tid tar det att komma dit?
Handlar det om lidande i sex månader innan hunden lärt sig kompensera med andra sinnen eller bara en dag. Det är något man måste ta med i beräkningen. Jag resonerar ungefär likadant då det gäller dessa omtalade ledoperationer. Jag skulle inte utsätta min hund för något liknande om det handlar om burvistelse och enbart koppel i månader om inte prognosen var riktigt, riktigt god. Då snackar vi 90% chans att bli frisk.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama